خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اعلام شد:

پیشنهاد «افزودن آموزش متوسطه» به وظایف سازمان نهضت سوادآموزی/ بازماندگی از تحصیل دختران در روستاهای دورافتاده را حل می‌کنیم

پیشنهاد «افزودن آموزش متوسطه» به وظایف سازمان نهضت سوادآموزی/ بازماندگی از تحصیل دختران در روستاهای دورافتاده را حل می‌کنیم
کد خبر : ۱۵۷۳۸۴۵

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش تکلیف شد که اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی که در سال ۶۳ نوشته شده بازنگری شود. ما خوشبختانه این بازنگری را انجام داده‌ایم مراحل نهایی را طی می‌کنیم و به مجلس خواهیم فرستاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا فولادوند، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی امروز سه‌شنبه ۴ دی در جمع خبرنگاران گفت: توانسته‌ایم در طول این ۴۵ سال در زندان‌ها و پادگان‌ها و برای اتباع، کلاس‌های سوادآزموزی برگزار کنیم. در مجموع برای حدود یازده میلیون نفر در طول ۴۵ سال آموزش داشته‌ایم و مدرک صادر کرده‌ایم.

وی توضیح داد: جمعیت هدف ما (۱۰ تا ۴۵ سال) نیازهایی واقعی دارند. خواندن و نوشتن ابزار باسواد شدن بود و با تعاریف جدید خواندن و نوشتن، سواد نیست و باید مهارتی داشت که بتوان در زندگی تغییر ایجاد کرد.

او ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش تکلیف شد که اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی که در سال ۶۳ نوشته شده بازنگری شود. ما خوشبختانه این بازنگری را انجام داده‌ایم مراحل نهایی را طی می‌کنیم و به مجلس خواهیم فرستاد. با تصویب این اساسنامه ماموریت جدیدی به ماموریت‌های سازمان سوادآموزی افزوده خواهد شد که آن را در اولویت قرار خواهیم داد.

وی افزود: این سازمان، سازمانی آموزشی و فرهنگی است که بر اساس اساسنامه آموزش و پرورش اداره می‌گردد.پاشنه آشیل در این اساسنامه افزایش سواد عمومی است؛ یعنی آموزش‌هایی که جامعه تشنه آن‌هاست و متولی ندارند.

فولادوند تصریح کرد: وظایف سازمان در دو بخش تعریف شده‌اند؛ بخش اول آموزش عمومی بزرگسالان از خواندن و نوشتن و آموختن حساب تا پایان دوره متوسطه است. ما در ۴۵ سال گذشته تنها آموزش بزرگسالان در حد خواندن و نوشتن و حساب داشته‌ایم. اما پیشنهاد شده است که در راستای توسعه سواد، افزودن آموزش متوسطه را داشته باشیم که اگر تصویب شود می‌توان حل مشکل آموزش دختران را در روستاهای دورافتاده داشته باشیم و می‌توانیم بازماندگی از تحصیل در فرهنگ‌هایی که به دختران اجازه تحصیل نمی‌دهند را حل کنیم.

وی افزود: آموزش همگانی و توانمندسازی افراد بر اساس نیازهای فردی و اجتماعی و اقتضای نیازهای روز شامل مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی، کنترل خشم، آداب همسایه داری، فناوری‌های نوین، آموزش قانون اساسی و ... نیز به سرفصل‌های ما افزوده خواهند شد.در مراکز یادگیری محلی، ۴۰ مهارت را آموزش می‌دادیم که در صورت تصویب این اساسنامه، این‌ها سرفصل‌های تدریس در کلاس‌های ما برای جامعه هدف ما خواهند بود.

او تصریح کرد: تمام افرادی که تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند اعم از کم‌سواد و بی‌سواد و کسانی که مایل به استفاده از آموزش‌های تخت بند ۲ هستند را شامل می‌شود.یعنی جمعیت هدف ما محدود به کسانی که سر کلاس نهضت قرار می‌گیرند نیستند و کسانی که حس می‌کنند نیاز به این آموزش‌ها دارند نیز می‌توانند از دوره‌های پودمانی ما استفاده کنند.اگر جمعیت هدف ما دوره‌های خودمراقبتی را یاد بگیرند بخشی از هزینه درمانی کاهش خواهد یافت و می‌تواند هزینه‌های درمانی را کاهش دهد.

فولادوند گفت: استان‌های مرزی نسبتا استان‌های مشکل داری هستند و بیشتری بیسوادی را دارند. سیستان و بلوچستان در رأس این استان‌ها است.در استان تهران نیز مخصوصاً در شهرستان‌ها، به‌خاطر مهاجرت‌ها و اتباعی که رسمی وارد شده‌اند بیسوادی بالا است. ما این استان‌ها را به‌عنوان پایگاه‌های اصلی بیسوادی تحت نظر داریم.

وی اعلام کرد: حدود ۹۲۰ هزار نفر اتباع افغانستانی و عراقی را آموزش داده‌ایم و این جدا از مرکز آموزش محلی است که مهارت‌ها را به بعضی از این عزیزان آموزش داده‌اند.در حوزه آموزش اتباع از کمک‌های بین‌المللی نیز استفاده کرده‌ایم و با آژانس‌های بین‌المللی مثل یونیسف، یونسکو و آیسسکو همکاری داشته‌ایم.اما این موسسات بین‌المللی به‌گونه‌ای که به مهاجرین در کشورهای دیگر کمک می‌کنند به ایران کمک نکرده‌اند.کمک‌های یونسکو در ترکیه به مهاجران سوری از صفر تا صد بوده اما اینجا کمک‌های پیش پا افتاده را با تبلیغات بسیار زیاد انجام داده‌اند.

فولادوند ادامه داد: اکنون ۴۰۰ هزار دانش‌آموز سوری در ترکیه تحت پوشش سازمان ملل قرار گرفته‌اند و ۶۲ هزار معلم برای آنان تعیین شده اما کوچکترین کمکی به ما نکردند.با توجه به سرانه‌های دانش‌آموزی اگر کمک را در نظر بگیریم یک درصد از هزینه‌ها را تقبل کرده‌اند.

وی افزود: عده‌ای فکر می‌کنند تنها وظیفه سوادآموزی خواندن و نوشتن است. بر اساس آمارهای جمعیت هدف، تعداد بی‌سوادان و کم‌سوادان ما ۱۸ میلیون نفر است که همان جمعیت ۱۰ تا ۴۵ سال است. اینها کسانی هستند که در سیکل رسمی آموزش و پرورش آموزش ندیده‌اند. ابزار باسواد بودن را که خواندن و نوشتن بوده کسب کرده‌اند اما باقی راه را طی نکرده‌اند.اکنون ۴۵۰ هزار نفر آموزش بازمانده از تحصیل ابتدایی داریم. آیا حوزه ابتدایی توانسته این تعداد را به تحصیل برگرداند؟ این تعداد سال به سال اضافه‌تر می‌شوند.این سازمان نه تنها نباید منحل شود بلکه باید تقویت گردد و جایگاه واقعی خود را پیدا کند و ماموریت اصلی خود را که بالا بردن سطح سواد و توسعه آموزش همگانی است پی بگیرد.
 
فولادوند تاکید کرد: موانع بازماندگی از تحصیل بیرون از آموزش و پرورش است.در دور افتاده‌ترین روستاها مدرسه داریم. فقر، مشکلات آموزشی و فرهنگ‌ها مانع از تحصیل این کودکان است و آموزش و پرورش هیچ نقشی در این موضوع ندارد. مجموعه‌های دیگر باید پا پیش بگذارند و مشکلات را حل کنند.
 
فولادوند اعلام کرد: آماری از تعداد بی‌سوادان مطلق نداریم. عده‌ای هستند که آموزش‌ناپذیرند اما عددی از آنان نداریم. مشکل اساسی ما شناسایی افراد است.بازمانده از تحصیل قسمتی از تحصیل را طی کرده و نتوانسته ادامه دهد، مشخصات این افراد در آموزش و پرورش ثبت شده و مدیران می‌توانند این افراد را شناسایی کنند.

فولادوند درمورد بانک اطلاعات سواد گفت: ما بانک را از سنوات گذشته تقویت کرده‌ ایم و هرکجا اطلاعاتی بوده که برای ما مفید بوده، چه حوزه بهداشت و درمان و چه حوزه امتحانات آموزش و پرورش، همه را تجمیع کرده‌ایم و از آن استفاده کرده‌ایم.هرگاه یک کد ملی به‌عنوان سوادآموز وارد شد، استعلام او را می‌گیریم و اگر معلوم شد هیچ سابقه سوادآزموزی ندارد او را می‌پذیریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز