خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

۴۳۸ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی داریم/ بررسی بیش از ۶۰ شکل چیدمان کلاسی

۴۳۸ هزار دانش‌آموز تبعه خارجی داریم/ بررسی بیش از ۶۰ شکل چیدمان کلاسی
کد خبر : ۱۵۹۳۲۲۸

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانش آموز در سراسر کشور داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز -چهارشنبه-  در نشستی خبری اظهار کرد: در دوره ابتدایی ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانش آموز در سراسر کشور داریم. ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار نفر از دانش‌آموزانی که امسال ثبت‌نام کردیم، ایرانی هستند.۴۳۸ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع را نیز ثبت‌نام کرده‌ایم.

وی افزود: ۷۰ هزار و ۲۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی داریم که حدود ۳۷۸ هزار کلاس درس را شامل می‌شود.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تعداد آموزگارانی که در دوره ابتدایی تدریس می‌کنند، ۲۶۸ هزار نفر هستند.

حکیم‌زاده افزود: در مناطق شهری تراکم دانش‌آموزان ۳۰.۴۶ و در مناطق روستایی ۲۲.۲۳ و تعداد کلاس‌های با بیش از ۴۰ دانش آموز ۶ هزار و ۴۷ دانش‌آموز است. تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در کل دوره ابتدایی ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر است.

وی تصریح کرد: تعداد بازمانده‌های شناسایی شده ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر است و ۲۴ هزار و ۷۴۹ نفر از آنان جذب شده‌اند.همچنین حدود ۱۵ هزار و ۶۸۰ نفر دانش‌آموز ۶ سال تمام بازمانده، شناسایی و جذب شده‌اند و به کلاس درس برگشته‌اند.در مجموع وضعیت ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده پیگیری و شناسایی شده و اقدامات لازم انجام شده است.

حکیم زاده بیان کرد: برنامه‌های ما در آموزش ابتدایی طبق برنامه تقدیمی وزیر به مجلس اول بر سه محور توسعه عدالت، ارتقای کیفیت با تاکید بر مدارس دولتی و تقویت هویت است که برای هرکدام از این اهداف برنامه‌های دقیق در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: سعی کرده‌ایم چشم‌اندازی را بر اساس نقشه راه سند تحول بنیادین برای مدرسه تراز تعیین کنیم. بر این اساس مدرسه تراز باید مدرسه‌ای با محیط خلاق، پویا و یادگیرنده با مشارکت فعال دانش‌آموزان باشد که مهارت‌های فردی در آن تقویت می‌شود و استعدادهای مختلف دانش‌آموزان شکوفا می‌شود. مدرسه باید محیطی صمیمی باشد که ارزش‌های اسلامی و هویت ملی در بچه‌ها تقویت شود و محیط مدرسه به‌گونه‌ای است که رشد علمی نیز در کنار رشد اجتماعی حاصل شود.
 
حکیم‌زاده تأکید کرد: هرقدر ما در پشت میزها در ستاد بنشینیم و برنامه‌ریزی کنیم برنامه‌ریزی ما از واقعیت دور می‌شود. همه این برنامه‌ها با کمک معاونان و روسای مناطق و کارشناسان طراحی شده است و آن‌ها برای قابل اجرا بودن این برنامه به ما کمک کرده‌اند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های جدی ما برای توانمندسازی معلمان برنامه‌ای به نام اتقان است که توانمندی قرآنی کادر مدرسه را بالا می‌برد. این برنامه در سال گذشته نیز اجرا شد و با درخواست کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با توجه به نتایج خوب سال گذشته، امسال نیز در ۴ استان خراسان رضوی، زنجان، سمنان و قزوین اجرا شد.

حکیم‌زاده تصریح کرد: شاید اغراق نباشد که بگویم به اندازه تمام دهه‌هایی که تمام این سال‌ها برای آموزش و پرورش وقت گذاشته نشده بود آقای پزشکیان وقت گذاشتند. تا امروز ۱۷ جلسه دو ساعته و بیشتر با حضور ایشان و با محوریت آموزش و پرورش برگزار شده است.ارتقای عدالت آموزشی برای بهبود زیرساخت‌ها و کیفیت یادگیری در مدارس دولتی از دغدغه‌های رییس جمهور است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دکتر کاظمی در روز تقدیم برنامه خود به مجلس گفتند که آرزو دارند آموزش و پرورش در صدر بنشیند و مهمترین موضوع دولت باشد امروز این آرزو محقق شده است.
 
وی گفت: بیش از ۶۰ شکل چیدمان کلاسی را بررسی کردیم تا جایگزین چیدمان سنتی فعلی کنیم که در آن معلم دانای کل است و باعث بیزاری و سرخوردگی دانش‌آموز می‌شود.

حکیم‌زاده اظهار کرد: جشنواره‌ای تحت عنوان اصلاح روش‌هایی یادگیری داریم که در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود که یادگیری فعال و مشارکتی به معلمان آموزش داده می‌شود و از آموزگاران برتر تجلیل به عمل می‌آید. یکی از باورهای دکتر پزشکیان این است که نباید فکر کنیم تمام برنامه‌ها را ما باید تهیه کنیم. اگر به تمام معلمان و ذی‌نفعان اعتماد کنیم چه بسا ایده‌هایی بهتر از ما داشته باشند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
پیشنهاد امروز