خبرگزاری کار ایران

جنجال فروش تابلوهای موزه‌ امام علی (ع) در شورا/ فروش۲ اثر به قیمت ۱۴۰۰ دلار+ فیلم

جنجال فروش تابلوهای موزه‌ امام علی (ع) در شورا/ فروش۲ اثر به قیمت ۱۴۰۰ دلار+ فیلم
کد خبر : ۱۵۳۳۶۶۵

عضو شورای شهر تهران خطاب به مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: هر اثر را ۷۰۰ دلار فروختید یعنی اگر در فروشگاه دبی می خواستید اثر بخرید باید بیشتر پول می دادید. آیا به ۱۴۰۰ دلار نیاز داشتید. شما یک سری کاغذ در دست گرفتید و می گویید به اعتماد عمومی ضربه خورده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد باقری پبدنی در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش در خصوص تابلوهای موزه امام علی (ع) گفت: از دغدغه اعضای شورا در مورد این موضوع تقدیر می کنیم و باور قلبی ما این است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: این موضوع به دستاویزی برای افراد دیگری تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است، متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانه ها ایجاد شد؛ بخشی که مسئله آنها ضربه زدن به امید جامعه است چنین عمل می کنند.

باقری با بیان اینکه منطق این است که ما چه سیاست فرهنگی را انتخاب و اجرا کردیم، تصریح کرد: سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است که همان تولید و مصرف است. هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می گذارد و ما سعی کردیم زیست بوم را در راستای تولید و مصرف توسعه دهیم.

وی با اشاره به اهمیت عمل به اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: روندها و ساختارهایی مطابق اساسنامه وجود دارد و این قانون لزوماً باید اجرا شود و هرجا رعایت شده به جای درستی رسیده و هرجا تخطی در اجرا صورت گرفته باشد، جای ایراد دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر توسعه و تعالی فرهنگ و هنر با استفاده از ابزار موجود، گفت: یکی از این ابزارها آثار هنری هستند. ما در سنوات گذشته در شهرداری در مورد آثار هنری تراکنش های مفصلی داشتیم که در دوره هایی کمرنگ و در دوره هایی پررنگ است و آثار متعددی در حوزه های مختلف وجود دارد که به طور خاص در حوزه هنرهای تجسمی شاهد آن هستیم و عمده آن در سازمان فرهنگی و هنری تجمیع شده است.

وی اضافه کرد: این آثار در نگارخانه ها، موزه ها و گالری ها وجود دارند و مردم در این بخش ها با آثار سروکار دارند. میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه های بخش خصوصی و افراد همچنین گنجینه هایی دارند. شهرداری نگارخانه های مشارکتی هم دارد و تنظیم گری بخش خصوصی هم توسط سازمان فرهنگی و هنری صورت می گیرد. ما در مورد پایتختی صحبت می کنیم که آثار فراوان و هنرمندان زیادی دارد.

باقری با تأکید بر اینکه با مشورت صاحب نظران شورای اساتید برای مشورت گرفتن و حرف کارشناسی شنیدن و حفظ آثار هنری شکل گرفت، خاطرنشان کرد: ما با حمایت رئیس شورا از اساتید نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد. در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم. متأسفانه آثار انباشت شده بود و مشخص نبود که با چه قیمتی و چه کیفیتی و چندباره خریداری شده است.

وی افزود: سازمان تمام آثار را در یک انبار ذخیره کرده بود یعنی آثار هنری و موزه ای در این انبار ذخیره شده بود. هزاران اثر هنری در حال تولید است اما برخی آثار بر اساس شاخص هایی همچون تکنیک خاص، قدمت و خود هنرمند خاص ارزش دارند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اولین اقدام و سیاستی که پیشنهاد شده این است که آثار موزه ای اکران شود، اظهار کرد: سالها بود که اکران موزه های تهران انگشت شمار بود؛ بنابراین بزرگترین اکران هنری مربوط به ولادت امام علی (ع)، هفته دفاع مقدس و اکران های مرتبط با فلسطین در موزه امام علی انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه تبادل آثار هنری در شهرداری تهران روالی مرسوم بوده و سوابق آن موجود است، گفت: موزه امام علی(ع) موزه موضوعی-تخصصی است. آثار خوب زیادی در حوزه آثار دینی وجود دارد که باید این آثار را اکران کرد و در گام دوم خلأها را جبران کرد. در این راستا باید تبادل اثر انجام می شد و ما بعضاً تابلوهایی از هنرمندان قرض گرفتیم، اکران و سپس خریداری کردیم.

در حین صحبتهای باقری و قرائت مواد مصوبات هیات مدیره حبیب الله کاشانی درخواست کرد تا مصوبات و مواد قانونی که وی از آنها یاد می کند بر روی صفحه مانیتور شورا به نمایش در آید که باقری در پاسخ به کاشانی گفت کوتاهی کرده ام و این مستندات به صورت فایل در نیامده اما چون خبرنگاران مدام از ما سوال کرده اند حفظ هستم.

پس از پایان صحبتهای باقری سوده نجفی سه سوال از وی درخصوص آثار از جمله قیمت فروش آثار پرسید.

وی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت مدیره سازمان فرهنگی و هنری چند نفر است و چند نفر صورت جلسه را امضا کرده اند؟ در رسانه ها ارقام مختلفی قید شده و سوال ما این است که تابلوها به چه رقمی به فروش رفته است؟

در ادامه ناصر امانی در تذکری خطاب به باقری با اشاره به بیانیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در این بیانیه به مدیران گذشته و عملکرد آنها اشاره کردید و به من گفتید که دارم خطاها مدیران را می پوشانم فرافکنی می کنم مدیران سابق و اسبق را نام ببرم و با رزومه شما مقایسه کنم اما من این کار را نمی کنم چون آنها جانباز هستند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت:  هیئت مدیره سازمان در تاریخ ۲۶ فروردین امسال جلسه برگزار کرده است، یادآور شد: در صورت جلسه آمده که فک پلمپ برخی آثار صورت بگیرد و سازمان موظف است که ارزش گذاری قیمت آثار را با بالاترین قیمت انجام دهد و به فروش برساند. بدون هیچ ابلاغ کتبی در تاریخ های سوم اردیبهشت ماه سه صورت جلسه تنظیم شده که در آن ۱۰ اثر و خالق و نوع اثر قید شده است.

وی اضافه کرد: در پیوست آمده که تمامی آثار تحویلی در ۱۰ برگ خروج دارند و پس از برگزاری نمایشگاه در ۳۰ خرداد به آرشیو موزه امام علی(ع) عودت داده می شود و در غیر این صورت تحویل گیرنده علاوه بر تحویل آثار باید خسارات وارده را بپردازد. تحویل دهندگان و تحویل گیرندگان این برگه را امضا کرده اند.

امانی با بیان اینکه پس از تحویل ۳۰ اثر به موسسه ای که در وابستگی آن به موسسات عمومی تردید وجود دارد تفاهم نامه ای بین سازمان فرهنگی و هنری و این موسسه در ۶ اردیبهشت ماه منعقد می شود، اعلام کرد: سازمان می گوید آثار را برای شرکت در نمایشگاه و حراج و فروش تقدیم می کند هرچند تأکید می کند که سازمان ملزم به پاسخگویی در خصوص هرگونه نارضایتی و شکایت هنرمند است و مسئولیت حفظ آثار از زمان تحویل تا عودت بر عهده طرف دوم است.

وی به مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و افزود: ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۸۱ بنابر پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، هیئت وزیران تصویب نامه ای داشت که اموال هنری در آن تعریف شده است و بر اساس آن عدم رعایت مفاد منجر به پیگرد قانونی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا همچنین خاطرنشان کرد: در صورتی که اموال موضوع این آیین نامه بر اثر خسارات فیزیکی و شیمیایی از بین برود، اموال پس از تأیید وزارت میراث فرهنگی از فهرست اموال دولتی خارج خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال بلاعوض و امانی آثار موضوع این آیین نامه از وزارت خانه، موسسه و شرکت دولتی به دیگر وزارت خانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی با رعایت دو شرط انجام می شود که موافقت قبلی وزارت میراث فرهنگی یک شرط آن است.

امانی با تأکید بر اینکه مصوبه هیئت امنا چهار امضا دارد در حالیکه ۱۱ عضو دارد، اظهار کرد: هیئت امنای سازمان فرهنگی و هنری نمی تواند خارج از مصوبه هیئت وزیران باشد. عضو هیئت مدیره سازمان مصاحبه کرد و گفت که کل رقم اموال کمتر از سه میلیارد تومان است اما قیمت بر اساس فهرست سازمان پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: اگر بنده یا دیگر عضو شورا تذکر می دهیم و به رسانه ها کشیده می شود شما هم این کار را انجام می دهید و بیانیه هایی به این شکل صادر می کنید.

باقری در پاسخ به امانی و نجفی خاطرنشان کرد: اگر تردیدی در مورد موسسه وجود دارد شورا می تواند بررسی های لازم را انجام دهد. رسانه ها ننوشتند تردید نوشته اند بی نام و نشان. اگر بررسی ها انجام شد با همان ضریب اعلام شود که عنصر تخصصی این اقدام را انجام داد و با حضور در آن رویداد باعث افتخار ایران شد.

وی با بیان اینکه ۹ عضو هیئت امنا صفحه آخر صورت جلسه را امضا کرده اند، یادآور شد: حتما قوی تر از ما بعد از ما خواهند آمد و کاستی ها مشخص خواهد شد.

باقری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ وضعیت موزه امام علی(ع) به این شکل نبود، تصریح کرد: ساختمان موزه امام علی ساختمان موزه نیست و ما این ساختمان را برای ایجاد نگارخانه اکران تعمیر کردیم؛ چراکه وضعیت مناسب نبود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما صرفاً به کارشناسان خود اعتماد نکردیم و به کارشناسی اهل فن واگذار کردیم و ساعت ها کار کارشناسی روی آن انجام شد.

مهدی عباسی در ادامه این جلسه گفت: شما برای ما مجلس وعظ گذاشتید ما عضو شورا هستیم اگر چه ما نیازمند موعظه هستیم اما الان جای آن نیست و آیا اگر بحث ضربه به اعتماد عمومی است برخی از کارها به اعتماد عمومی ضربه می زند ما نمی خواهیم با یک سری حرف نمی خواهیم سر هم را کلاه بذاریم.

وی ادامه داد: هر اثر را ۷۰۰ دلار فروختید یعنی اگر در فروشگاه دبی می خواستید اثر بخرید باید بیشتر پول می دادید. آیا به ۱۴۰۰ دلار نیاز داشتید. شما یک سری کاغذ در دست گرفتید و می گویید به اعتماد عمومی ضربه خورده است؟

اصلا این آثار وجود دارد آیا فقط دو تا فروخته شده است آیا به این ۱۴۰۰ دلار نیاز داشتید این پول را پس بدهید ما اعضا این پول را جمع می کنیم و به شما می دهیم.

در ادامه چمران با قطع صحبت عباسی گفت: سوال خود را بپرسید این سوال نیست که بگویید پول جمع می کنیم.

عباسی در پاسخ به چمران گفت اگر نمی توانیم عرایضمان را بگوییم که حضورمان اینجا بی معنی است.

مهدی عباسی در پاسخ به چمران گفت:  هم سوال است که ۱۴۰۰ دلار پول لازم داشتید اصلا این سفر چقدر پول برداشته است این هم سوال دیکر است دو تابلو فروخته اید شده ۱۴۰۰ دلار و این شده افتخار ملی؟!

نادعلی نیز در ادامه گفت: من به عنوان کمیسیون فرهنگی و هنری کسی با من این موضوع را مطرح نکرد و آقای امانی با خانم شمس احسان مطرح کردند در حالی که ایشان در حوزه اجتماعی فعال هستند.

نادعلی گفت: بنده در مواردی که تخصص ندارم با اعضای متخصص در این حوزه مشورت کرده و به آنها و اعتماد می کنم. اگر قرار بود همکاری نداشته باشیم به شورا نمی آمدیم. در این موضوع به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی و هنری مسئولیت کمیته هنری را بر عهده دارم و درخواست ما این بود در ابتدا با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مشورت می شد. احدی با من ارتباط نگرفت و از من سوالی نپرسید. بنده اشراف داشتم و می توانستم وضعیت را پیگیری کنم.

نادعلی با بیان اینکه به ما می گویند عضو محترم شورا و این احترام به واسطه رای مردم است، یادآور شد: قرآن ما به امر به معروف و نهی از منکر اشاره می کند و درخواست ما این است که حرمت هم را نگه داریم چرا باید موضوع تبدیل به موردی حاشیه ساز شود؟

حجم ویدیو: ۷۲.۲۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۲۰ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز