خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

انتقال ۴۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی دانشگاه علامه از سطح شهر به اطراف دانشگاه

انتقال ۴۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی دانشگاه علامه از سطح شهر به اطراف دانشگاه
کد خبر : ۱۵۳۳۰۳۵

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: قصد داریم چهار هزار و پانصد دانشجو را از خوابگاه‌های پراکنده‌ سطح شهر منتقل و در کنار دانشگاه مستقر کنیم که این کار ثمرات فراوانی هم برای دانشگاه و هم برای دانشجویان دارد.

«عباسعلی وفایی» معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به این سوال که رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هفته‌ی پیش اعلام کرده بود که دانشگاه علامه طباطبایی در پی تجمیع دانشکده‌ها و خوابگاه‌هاست و در موضوع خوابگاه‌ها  ظرفیت طرحی که در دست اقدام است چه نسبتی با ظرفیت فعلی خوابگاه‌های دانشگاه علامه بر قرار می‌کند؟ آیا ظرفیت خوابگاه افزایش پیدا می‌کند؟ یا ظرفیت فعلی مبنای خوابگاه تجمیعی خواهد بود؟ پاسخ داد و گفت: خوابگاه های دانشگاه علامه طباطبایی تقریبا در 12 نقطه شهر پراکنده است و ظرفیت های متفاوتی دارد، از صد نفر تا  تا هزار نفر و خود این پراکندگی، هزینه های فراوانی را بر دانشگاه تحمیل می کند هم از جهت آمد و شد و هم تعداد نیروهایی که باید در خوابگاه‌ها باشند و بسیاری از مسائل دیگر نظیر نگهداری و تعمیرات خوابگاه‌ها. از همه‌ی این جهات، پراکندگی خوابگاه‌ها، هزینه های فراوانی برای دانشگاه دارد.

برنامه‌ی تجمیع دانشگاه مصوبه‌ی سال ۸۴ است

وفایی همچنین ضمن اشاره به سابقه طرح تجمیع دانشگاه علامه گفت: برنامه دانشگاه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۴ همواره بر این بوده که تجمیعی در دانشگاه صورت بگیرد؛ اعم از دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها و همه‌ی این ساختمان‌ها در یک جا مستقر شوند و این خودش بسیاری از مشکلات دانشگاه علامه را مرتفع می‌کند. خوشبختانه در سالی که گذشت و نیز در شش ماه نخست سال جاری دانشگاه فعالیت‌های فراوانی کرد و توانست نظر نمایندگان محترم را جلب کند که یک ردیف بودجه‌ای را برای تجمیع دانشگاه علامه طباطبایی، در قانون بودجه لحاظ کنند و این فرصت را فراهم کرد که دانشگاه بتواند ان شاءالله با کوشش این مشکل را مرتفع کند. در همین راستا ما از یک سال پیش برنامه‌ریزی کردیم و کارها را پی گرفتیم. هم در جهت تجمیع دانشکده‌ها در ساختمان مرکزی پردیس ۱ و پردیس ۲ و نیز خوابگاه‌ها.

تجمیع خوابگاه‌های سطح شهر در اطراف دانشگاه علامه

وی همچنین در توضیح بیشتر طرح تجمیع خوابگاه‌ها گفت: خوابگاهی را در پردیس دو و یک خوابگاه را در پردیس یک دانشگاه، با ظرفیت چهار هزار و پانصد نفر دانشجوی دختر و پسر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و نقشه‌های آماده را نیز تحویل سازمان برنامه و بودجه داده‌ایم.خوشبختانه این طرح‌ها در کمیسیون ماده 23 سازمان برنامه و بودجه مصوب شد و از برنامه‌های دانشگاه علامه این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز به کار کنیم و ساخت و ساز را شروع کنیم. بدیهی است که اگر ما چهار هزار و پانصد دانشجو را از خوابگاه‌های پراکنده‌ی سطح شهر منتقل و در کنار دانشگاه مستقر کنیم، ثمرات فراوانی هم برای دانشگاه و هم برای دانشجویان دارد. دانشجویان بعضا یک ساعت، یک ساعت و نیم در مسیر آمد و شد دانشکده و خوابگاه هستند و طبیعتا این خستگی برای دانشجویان ایجاد می‌کند و خیلی مناسب نیست و از همین رو این اقدام به نفع دانشجویان است و برای دانشگاه هم در حوزه صرفه جویی در هزینه‌های دانشگاه علامه طباطبایی ثمرات فراوانی دارد.

۱۰۸ واحد خوابگاه متاهلی تا اواخر آبان در اختیار دانشجویان است

معاون مدیریت و توسعه منابع دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: خوشبختانه در کنار این دو خوابگاهی که مصوب شده و تمهیدات لازم برای ساختش فراهم شده، دو خوابگاه متاهلی هم در دست اقدام است که یکی از آن‌ها تقریبا در شرف اتمام است. یعنی تمام سفیدکاری و نازک کاری هایش الان در حال اتمام است و امیدواریم که تا یکی دو ماه آینده بتوانیم، ظرفیت ۱۰۸ واحد متاهلی را در اختیار دانشجویان عزیز قرار بدیم. هفته گذشته دیداری داشتم و تمهیداتی فراهم شد که ان شاء الله تقریبا در اواخر آبان ماه بتوانیم این ساختمان را تحویل بگیریم و در اختیار دانشجویان قرار دهیم.حالا ممکن است یک ماه هم دیرتر شود ولی جزء برنامه‌های محتوم دانشگاه است که همه موانع هم برطرف شده و الحمدالله به سرعت امور در حال انجام است.

او افزود: نقشه یک خوابگاه متاهلی دیگر هم در کنار آن، نقشه‌اش در حال آماده شدن است که ظرفیتش بیشتر و این دو خوابگاه با ظرفیت دویست و پنجاه نفر برای اولین بار در دانشگاه علامه طباطبایی برای دانشجویان متاهل خوابگاه ساخته می شود و همه جنبه های رفاهی و مسائل مختلف هم در آن دیده شده است.

مجوز تامین منابع مالی ساخت پروژه‌ها اخذ شده است

وی افزود: مهمترین مولفه در ساخت مواردی که اشاره کردم تامین منابع مالی است و این هم خوشبختانه در سال گذشته تمهیداتی اندیشیده شد و همه مراحل قانونی برای تهاتر یا تبادل و تبدیل ساختمان‌های دانشگاه و یا فروش آن‌ها طی شده و از هیات دولت مجوز لازم گرفته شده و برخی از مجوزهای دیگر هم چندین مرحله را طی کرده و به مرحله پایانی خود نزدیک شده است که دانشگاه با دست پر و از راه قانونی، با فروش املاک و یا از طریق تهاتر و یا از طریق فروش و تبدیل بتواند این کار را انجام بدهد و الحمدلله این کار هم پیش رفته است.

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ظرفیت خوابگاه‌ها را خواهیم داشت

وفایی در نهایت به نسبت ظرفیت‌خوابگاه‌های در دست ساخت و خوابگاه‌های فعلی پرداخت و گفت: پرسش شما این بود که ظرفیت خوابگاه‌های موجود و خوابگاه‌هایی که در دست داریم به چه نسبتی است. قطعا خوابگاه‌هایی که در دست احداث‌اند، دو خوابگاه مجردی و دو خوابگاه متاهلی تقریبا با نسبت پانزده تا بیست درصد بیش از ظرفیت های موجود خوابگاه‌هایی که داریم، هستند.ضمن اینکه الان در خوابگاه‌های‌مان ممکن است یک مقدار از جهت کمی به دلیل این که با کثرت دانشجویان نیازمند خوابگاه مواجهیم، بعضا استانداردهای لازم خب طبیعتا لحاظ نمی‌شود و ممکن است در یک خوابگاهی اتاقی که مناسب سه نفر باشد ما چهار نفر را قرار بدهیم، اما در خوابگاه‌های جدید همه این‌ها دیده شده و به مراتب بهتر و قطعا مطلوب‌تر برای دانشجویان عزیز خواهد بود.

خوابگاه‌های دانشجویی در دهکده المپیک و نزدیک ورزشگاه آزادی

وی همچنین در توضیح موقعیت مکانی این خوابگاه‌ها گفت: پردیس دو در روبه‌روی باشگاه انقلاب نزدیک به ورزشگاه آزادی است که اکنون در آن پردیس، دو دانشکده‌ی ما مستقر است؛ دانشکده‎‌ی تربیت بدنی و دانشکده‌ی رایانه و علوم ریاضی. همچنین دو خوابگاه متاهلی که اشاره شد در مجاورت آنها ساخته خواهد شد.

بازگشت زمین‌های دانشگاه

وفایی اضافه کرد: الان گفت و گوهایی داریم که هم به پردیس یک، زمین‌هایی افزوده شود و هم در پردیس دوم یک سری مطالباتی از شهرداری داریم و زمین‌های دانشگاه را که پیش‌تر برای ساخت اتوبان تهران-چالوس گرفته بودند الان تلاش میکنیم با توافقی که چند هفته پیش صورت گرفته، انشاالله بتوانیم برخی از زمین هایی که آنجا داریم، بازگردانیم و پردیس‌ دو دانشگاه هم گسترش پیدا کند و یک برنامه جامعی را هم برای آنجا داریم.

چند هکتار زمین‌ به اراضی دانشگاه ملحق شده‌ است

وفایی در ادامه گزارشی از وضعیت پردیس یک دانشگاه علامه داد و گفت: در پردیس یک هم همینگونه است. چند هکتار زمین‌ به اراضی دانشگاه ملحق شده‌ است و در صدد آن هستیم که برخی زمین‌های دیگر که متعلق به شهرداری است یا برخی از جاهای دیگر را در تملک و استفاده‌ی دانشگاه قرار دهیم. در این خصوص هم گفتگوهای مقدماتی صورت گرفته و رضایت خودشان را اعلام کردند، منتها نیازمند مصوبه در دستگاه خودشان است که بتوانیم به دانشگاه علامه طباطبایی ملحق کنیم و در حقیقت مساحت پردیس یک و دو گسترش پیدا کند.

راه‌اندازی خوابگاه‌های تجمیع شده‌ دانشگاه علامه تا دوسال و نیم دیگر

وی در پاسخ به این سوال که عملیات اجرایی کی شروع می‌شود و چه زمانی  به پایان می‌رسد؟ گفت: ساخت در این وسعت نیازمند یک زمان کافی است ولی به دلیل اینکه ما نیاز داریم که تجمیع صورت بگیرد یک برنامه ریزی خواهیم کرد که به سرعت این اتفاق بیفتد. ضمن اینکه به کیفیت و مسائل دیگر آسیبی نزند.همین که هفته‌ی پیش ماده ۲۳ مصوب شد و این قدم که تثبیت شود، همه‌ی کارها را انجام داده‌ایم قدم به مناقصه گذاردن ساخت این‌هاست که با این اوصاف احتمالا شروع پروژه دو سه ماهی طول خواهد کشید، اما پیش بینی ما این است که تا دو سال تا دو سال و نیم انشاالله کل ظرفیت خوابگاه‌ها در اینجا تجمیع شود و دانشجویان در اینجا مستقر شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز