خبرگزاری کار ایران

واعظی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر نیویورک می‌تواند پیش‌زمینه آماده‌سازی بستر مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در پساانتخابات آمریکا باشد

سفر نیویورک می‌تواند پیش‌زمینه آماده‌سازی بستر مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در پساانتخابات آمریکا باشد
کد خبر : ۱۵۳۳۴۷۷

قائم مقام دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: با توجه به اینکه آقای پزشکیان در جریان نخستین سفر رسمی خود به نیویورک، سخنرانی‌ها و ملاقات متعدد با سران کشورهای اروپایی و آسیایی را در دستور کار خواهند داشت، باید در طرح سوال بنیادین به شرح اینکه «چرا هزینه‌های گزاف و غیرقابل جبران اجتماعی ناشی از تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا را باید مردم بپردازند؟» اهتمامی جدی صورت دهد. از سوی دیگر با طرح محکومیت اعمال زور کشورهای قدرتمند از طریق ابزار نرم مانند تحریم برای رسیدن به اهداف توسعه‌طلبانه به واسطه تحت فشار گذاشتن مردم، کشورهای مستقل را با ایران همراه سازد. سفر نیویورک می‌تواند پیش‌زمینه آماده‌سازی بستر مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در پساانتخابات آمریکا باشد

محمود واعظی رئیس دفتر پیشین رئیس جمهور دولت دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی مواضع رئیس جمهور در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد گفت: با توجه به اینکه این سفر نخستین سفر آقای پزشکیان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد است، ضروری است تا سیاست‌های کلان دولت خود را در جریان اجلاس مزبور اعلام کند.

پی‌ریزی مقدمات عادی‌سازی روابط با کشورهایی که تحت تاثیر تبلیغات مغرضانه، تصویر غیرواقعی از ایران را باور کرده‌اند

وی افزود: آقای پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی گذشته و نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ناظر به برنامه سیاست خارجی دولت خود، موضوعات مهمی از جمله  تعامل سازنده با جهان، توسعه روابط نزدیک با همسایگان و اقدام به فروکش کردن تنش‌ها و بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد را طرح کرده بودند. ایشان با ذکر مجدد اینکه وابسته به یک جناح، حزب یا گروهی خاص نیست و صدای همه مردم ایران است و برای پایان دادن به نزاع های داخلی آمده و این مهم را سرآغاز حل و فصل نزاع های خارجی می‌داند و بدان عمل خواهد کرد، یکبار دیگر در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی اولویت روابط بین‌الملل دولت چهاردهم را، توسعه همکاری با کشورهای همسایه مطرح کرد و صریحا عنوان کرد که به دنبال داشتن رابطه سالم و برابر با جهان هستیم و معتقدیم باید صلح و امنیت در دنیا جای جنگ و خونریزی را بگیرد و انسان‌ها یکدیگر را نکشند؛ این پیامی در جهت پی‌ریزی مقدمات عادی‌سازی روابط با کشورهایی است که تحت تاثیر تبلیغات مغرضانه، تصویر غیرواقعی از ایران را باور کرده‌اند. 

این فعال سیاسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ایشان به درستی می‌تواند در نطق خود به تمدن چند هزارساله و فرهنگ صلح‌طلب و انسان دوست ایرانیان اشاره و نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

منطقه، توان و ظرفیت ایجاد جنگ گسترده جدید میان لبنان و رژیم جنایتکار صهیونیستی را ندارد

وی افزود: محکوم کردن رژیم غاصب صهیونیستی به واسطه نسل‌کشی و کشتار وحشیانه مردم غزه و لبنان اعم از عده بیشماری کودک، زن و مرد غیرنظامی و اقدام بی‌سابقه اخیر در کشتارجمعی غیرنظامیان لبنانی از طریق انفجار دستگاه‌های ارتباطی عمومی به عنوان اقدام کشتارجمعی می‌تواند موضوعی قابل طرح از سوی رییس‌جمهور در جریان سخنرانی اجلاسیه عمومی سازمان ملل و ملاقات‌های دوجانبه و چندجانبه ایشان باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: مضافا مطلوب است این نکته را هم عنوان کنند که منطقه، توان و ظرفیت ایجاد جنگ گسترده جدید میان لبنان و رژیم سرکش و جنایتکار صهیونیستی را ندارد و ضروری است تا صلح‌طلبان و جامعه جهانی سدی در مقابل توسعه‌طلبی مخرب رژیم منحوس صهیونیستی تشکیل دهند و این ماشین انسان‌کشی را متوقف سازند تا به سیاست بحران‌زایی در منطقه خاورمیانه ادامه ندهند. نکته مهم دیگر که برای آقای پزشکیان به عنوان نماینده ایران ضروری است، باید این باشد که مجموعه دولت جدید، با سیاستی تعاملی علاقه‌مند به استفاده از کلیه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در حوزه روابط خارجی به جهت توسعه کشور باشد. دولت چهاردهم با عنوان این سیاست سازنده می‌تواند از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و کشورهای ذیربط برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور نهایت استفاده را داشته باشد.

سفر نیویورک می‌تواند پیش‌زمینه فراهم آوردن بستر مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در پساانتخابات آمریکا باشد

واعظی درباره احتمال مذاکره در جهت رفع تحریم‌ها در آمریکا گفت: با توجه به اینکه آقای پزشکیان  در جریان نخستین سفر رسمی خود به نیویورک، سخنرانی‌ها و ملاقات متعدد با سران کشورهای اروپایی و آسیایی را در دستور کار خواهند داشت، باید در طرح سوال بنیادین به شرح اینکه «چرا هزینه‌های گزاف و غیرقابل جبران اجتماعی ناشی از تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا را باید مردم بپردازند؟» اهتمامی جدی صورت دهد. از سوی دیگر با طرح محکومیت اعمال زور کشورهای قدرتمند از طریق ابزار نرم مانند تحریم برای رسیدن به اهداف توسعه‌طلبانه به واسطه تحت فشار گذاشتن مردم، کشورهای مستقل را با ایران همراه سازد.

وی افزود: آقای پزشکیان در دوران مبارزات انتخاباتی به مردم قول مهمی دادند. وی وعده داد که در صورت پایبندی طرف مقابل به آنچه که در برجام درج شده و عمل به تعهدات، طرف ایرانی هم به شکل متقابل به تعهدات خود عمل خواهد کرد. با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی پنج تا شش هفته دیگر، تصمیمی در ارتباط با برجام و مذاکرات هسته ای برای لغو تحریم‌ها  اتخاذ و عملیاتی نخواهد شد، اما این سفر می‌تواند پیش زمینه یا مقدمات فراهم آوردن بستر مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در پساانتخابات آمریکا باشد. 

ایده تشکیل اتحادیه کشورهای مسلمان مستلزم طی مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی است

اتحادیه اروپای فعلی به یکباره تشکیل نشد

واعظی در پاسخ به این سوال که پزشکیان ایده ایجاد اتحادیه اسلامی بین کشورهای مسلمان را هم مطرح کرد این ایده به چه شکل می‌تواند در این سفر مورد بحث قرار گیرد، گفت: ایده موضوعی که مطرح شده در ظاهر مشکلی ندارد و خوب است. اما از منظر واقع‌گرایی و با توجه به اختلافات میان کشورهای اسلامی و نفوذ عمیق غربی‌ها در این کشورها، تحقق و عملیاتی کردن این ایده به آن آسانی که طرح می‌شود، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: اگر این ایده را با ایده تشکیل اتحادیه اروپا مقایسه کنید، چند ده سال قبل تعداد کمی از کشورهای اروپایی به عنوان همکار اقتصادی در آن اتحادیه دور یکدیگر جمع شدند و بعدها به شکل گام به گام همکاری خود را گسترده‌تر کردند و با این سیاست، تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر شدند. بنابراین اتحادیه اروپای فعلی به یکباره تشکیل نشد. ایده‌ مطرح شده از سوی رییس‌جمهور محترم، ایده مترقی و متعالی بوده و جهان امروز مستعد و پذیرای تعامل و همکاری‌نزدیک‌ و سازنده‌تر میان جوامع و کشورها است. اما تحقق این ایده مستلزم طی مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی است. ممکن است ایده تشکیل اتحادیه کشورهای مسلمان در این اجلاسیه طرح شود اما عملیاتی شدن آن، پرداختن به جزئیات بیشتر و اتخاذ تصمیمات جدی‌تری را می‌طلبد.

امیدواریم دستاوردهای دیپلماتیک موثری در سفر به نیویورک برای کشور حاصل شود

واعظی درباره مطرح شدن مجدد طرح صلح هرمز از سوی پزشکیان در اجلاس عمومی سازمان ملل گفت: هیات دیپلماتیک متشکل از دوستان وزارت امور خارجه که در جریان این سفر آقای پزشکیان را همراهی می‌کنند، معتقد به همان تفکری هستند که همواره به دنبال امنیت و ثبات در منطقه بوده است.

وی افزود: اگر موضوعی در زمینه موردنظر مطرح شود، خوب و مستحسن است. اما ممکن است رؤسای جمهور با ادبیات خاص خود این ایده را مطرح نمایند و تحت عنوان «صلح هرمز» طرح موضوع نکنند. ولی حتما از ایده ثبات و امنیت منطقه به وسیله همبستگی و تعامل موثر میان کشورهای منطقه حمایت می‌شود. آقای رئیس‌جمهور در جریان مبارزات انتخاباتی هم به دنبال آن بود که کشورهای منطقه در استقلال کامل، خود تصمیم بگیرند و ایجاد ثبات برای منطقه در پی این سیاست متعالی بسیار مهم است. در دنیای امروز و به ویژه در منطقه پرتلاطم ما، امنیت و صلح، پیش‌نیاز و الفبای توسعه بوده و وجود امنیت، صلح و آرامش فاکتوری بسیار مهم جهت نیل به توسعه متعالی است، زیرا در اقتصاد، معیشت و رفاه مردم تاثیر قابل توجهی دارد.

قائم مقام و رییس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه گفت: امید آن می‌رود که در جریان نخستین سفر رییس‌جمهور جدید به نیویورک، دستاوردهای دیپلماتیک خوب و موثری برای کشور حاصل شود و به یاری خداوند، این سفر سرآغاز فصل جدید، توأم با تحول فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد و مردم‌مان که حقیقتا لایق رفاه متعالی و زندگی مطلوب‌اند، چه عزیزانی که به دولت مستقر رای دادند و چه آن دسته عزیزانی که به واسطه برخی اقدامات و سیاست‌های گذشته دولت‌ها رضایت نداشته و مشارکت نکردند، مجددا به آینده کشور امیدوار شوند و به این شکل سرمایه اجتماعی نظام، بازآفرینی و افزایش یابد و متعاقب آن منافع و امنیت ملی تامین و بسط داده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز