خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آسفالت معابر شهری و بزرگراهی بعد از چند سال و چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

آسفالت معابر شهری و بزرگراهی بعد از چند سال و چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟
کد خبر : ۱۴۹۴۹۱۱

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درباره تراش و روکش مجدد آسفالت در معابر شهری و بزرگراهی در تهران توضیحاتی را ارائه کرد.

«مهدی صداقتی» مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که استاندارد تعویض آسفالت در معابر شهری و بزرگراهی چند سال است؟ گفت: در صورتی که زیرسازی مناسبی برای آسفالت صورت گرفته باشد، آسفالت بعد از ۵ یا ۶ سال باید تعویض شود. اگر در جایی آسفالت کمتر از این مدت تعویض می‌شود، ممکن است ناشی از زیرسازی نامناسبی باشد که در آنجا انجام شده است، چراکه آسفالت منعکس کننده سطح زیرین خود است و اگر زیرسازی مناسبی صورت نگرفته باشد و به طور مثال دارای ترک باشد، این ترک به سطح رویی که همان آسفالت باشد سرایت می‌کند و تبدیل به چاله خواهد شد. 

وی ادامه داد: ترک در سطح آسفالت نیز باعث نفوذ آب می‌شود و در فصل سرما نیز باعث یخ زدگی و ترکیدگی آسفالت می‌شود و با تردد خودروهای عبوری فشار ناشی از تردد خودروها مجددا باعث ترکیدگی آسفالت می‌شود. بنابراین اگر در جایی آسفالت کمتر از مدت استاندارد تعویض شده ممکن است به دلیل زیرسازی نامناسب آسفالت و مشکلاتی باشد که به تبع آن برای آسفالت ایجاد شده است. 

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تصریح کرد: البته در برخی موارد دیگر ممکن است در آن محل به دلیل اقدامات عمرانی جدید نیاز به تعویض آسفالت باشد. در غیراینصورت در حالت عادی هیچ گاه در معبری که یک سال یا دو سال پیش آسفالت ریخته شده باشد مجددا اقدام به تعویض آن کنیم. 

صداقتی با اشاره به اینکه بعضا تراش و روکش آسفالت نیازمند یک سری الزامات فنی است، ادامه داد: براساس الزامات فنی اگر در طول مسیری به طور مثال به طول ۱۰۰ متر تراش و روکش کنید، اما ۳۰ متر را رها کرده و دوباره در ۱۰۰ متری اقدام به تراش و روکش می‌کنید درست نیست، بلکه باید همه طول مسیر تراش و روکش شود، چراکه این کار باعث حفظ یکپارچگی و عمر بیشتر آسفالت می‌شود. درست است که آن مسیر ۳۰ متری در حال حاضر نیاز به تعویض آسفالت ندارد، اما چون مسیر قبل و بعد از آن مجددا آسفالت می‌شود بالتبع باید این مسیر هم باید تعویض شود. همچنین در مواقعی که لاین وسط یک معبر و خیابان نیاز به تعویض آسفالت دارد به جهت موضوعات ترافیکی باید در دوباند این کار انجام شود یعنی یک و نیم باند از سمت چپ و یک و نیم باند از سمت راست باید انجام شود. در واقع ممکن است لاین وسط نیاز به تعویض داشته باشد اما لاین چپ و راست را هم انجام می‌دهیم چراکه از نظر ترافیکی لازم است که این اتفاق صورت گیرد. 

وی ادامه داد: به غیر از این موارد کیفیت آسفالت به گونه‌ای است که بعد از ۵ یا ۶ سال نیازمند تعویض مجدد است. البته در مواردی هم که بار وارده بر آسفالت زیاد باشد و یا سطح زیرین آسفالت نامطلوب باشد، باعث می‌شود عمر آسفالت در مقاطعی کوتاه شود. 

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: در بزرگراه آزادگان روش اجرا را تغییر دادیم و از بحث تراشه و روکش خارج شدیم علیرغم اینکه تراش و روکش از نظر اجتماعی برای ما صعوبت کمتری داشت، اما ما در بزرگراه آزادگان از این روش منصرف شدیم و به سراغ تحکیم بستر رفتیم یعنی یک عرض ۷ الی ۸ متر را مسدود کرده و می‌بستیم و بستر را اصلاح کرده و بعد آسفالت می‌ریختیم این موضوع در جاهایی که ترافیک زنده جریان دارد باعث آزار مردم از نظر ترافیکی می‌شود. اما به جهت جلوگیری از نشست‌های موضعی که ناشی از زیرساخت‌های نامناسب است این اقدام را انجام می‌دهیم. 

صداقتی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم بستر را اصلاح کنیم عوارضی به معبر مترتب می‌شود که باید این عوارض را بپذیریم. اولویت ما از نظر ترافیکی با معابر اصلی است اما در معابر داخلی نیز غافل نمی‌شویم. رفع عیوب معابر داخلی با برداشت و تصحیح زیرساخت در کمتر از چند روز انجام می‌شود. البته در معابر داخل تعویض و نگهداری آسفالت با مناطق است و سازمان مهندسی آسفالت را برای آن‌ها صرفا تامین می‌کند و اجرا با مناطق است. در بزرگراه‌ها تامین آسفالت و اجرا با سازمان مهندسی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز