خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در مراسم یادبود کارگران طبس؛

بازرسی ۵ سال یکبار جواب نمی‌دهد! / لزوم اعتراض کارگران به حادثه معدنجو

بازرسی ۵ سال یکبار  جواب نمی‌دهد! / لزوم اعتراض کارگران به حادثه معدنجو
کد خبر : ۱۵۳۵۷۹۴

حسن صادقی گفت: من بر این عقیده هستم که در اعتراض به وقوع این حادثه و قصورها باید یک راهپیمایی کارگری در کشور برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت و یادبود جانباختگان حادثه انفجار معدن زغالسنگ معدنجو طبس با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) و حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور)، احمد میدری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و جمعی از فعالان کارگری و اعضای این تشکل، شب گذشته در محل دانشگاه علمی و کاربردی خانه کارگر برگزار شد. 

در این نشست، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و معاون دبیرکل خانه کارگر) با تسلیت حادثه جان باختن کارگران معدن زغالسنگ معدنجوی طبس، اظهار کرد: مشکل اساسی ما این است که تشکلات ما جدی نیستند و ما دچار مشکل برخورداری از تشکلات بی‌خاصیت و کاغذی هستیم. وگرنه هر تشکل کارگری در هر نقطه از کشور باید یک مراسم پررنگ برگزار می‌کرد. 

وی افزود: این حادثه کارگری قطعاً اولی نبوده و قطعاً هم آخرین حادثه کار نخواهد بود. حادثه ناشی از کار به وفور وجود دارد. ما امروز مرگ‌های خاموش را در صنعت ساختمان می‌بینیم. صنعت ساختمان ما تا ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص می‌دهد. کارگران ساختمانی ما حقیقتاً افراد بی‌پناهی هستند! کمتر مسئولی به مرگ خاموش این کارگران توجه می‌کند. ضمن اینکه تامین اجتماعی پوشش بیمه‌ای برای آن‌ها ندارد. 

صادقی گفت: نظارت و بازرسی کار ما بسیار ضعیف است. نمی‌توان میلیون‌ها واحد صنعتی را با هزار نفر بازرس مورد نظارت قرار داد. ما دو سه میلیون کارگاه کوچک داریم که باید بطور مستمر مورد بازرسی قرار بگیرند. آیا با ۱۳۰۰ بازرس می‌توان یک دهم آن‌ها را هم بازرسی کرد؟ اگر تعداد افراد را تقسیم کنیم، بازرسی هر واقع ۵ سال یکبار انجام می‌شود! در چنین شرایطی مشخص است که ایمنی رعایت نمی‌شود. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: اینکه آقای میدری وزیر کار از جنس خود ما جامعه کارگری است و حداقل دردها را می‌فهمد، امتیاز بزرگی است اما ما باید محل‌های حادثه‌خیز را برای بازرسی طبقه‌بندی کنیم. بازرسان باید سیستم‌های نظارتی و کنترل کننده را چک کنند. کار و تولید در معادن ایران سودآور است. لذا امکان کار وجود دارد وگرنه کارفرمایان و پیمانکاران برای کسب معادن بیشتر سر و دست نمی‌شکاندند. 

این فعال کارگری تصریح کرد: ما هم باید مطالبه‌گری کنیم و هم اینکه از دولت بخواهیم با بکارگیری بازرس بیشتر و بودجه بیشتر در این حوزه و نیروهای ایمنی، لایه‌های امنیت کار و تولید را افزایش دهد. البته تحریم‌ها نیز در این حوزه موثر است. ما از آقای پزشکیان می‌خواهیم در این حوزه ورود کنند و سعی کنند بار فشار تحریم‌ها کاهش یابد. بسیاری از کارفرمایان بخاطر همین موضوع به دیگر مسائل روابط کار مثل ایمنی بی‌توجه‌اند. 

معاون دبیرکل خانه کارگر در پایان خاطرنشان کرد: من بر این عقیده هستم که در اعتراض به وقوع این حادثه و قصورها باید یک راهپیمایی کارگری در کشور برگزار شود. باید هزینه چنین اهمال‌کاری‌هایی بالا رود تا کسی جرات نکند با نادیده گرفتن ایمنی، از مسئولیت خود در حفظ ایمنی عدول کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز