خبرگزاری کار ایران

سازمان هواشناسی هشدار داد:

خیزش گرد و خاک بر اثر وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در ۱۳ استان

خیزش گرد و خاک بر اثر وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در ۱۳ استان
کد خبر : ۱۳۷۴۱۳۴

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال خیزش گرد و خاک بر اثر وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان در ۱۳ استان کشور هشدار داد.

به گزارش ایلنا، براساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال آذربایجان غربی، برخی مناطق آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌‌های البرز در استان‌های مازندران و گلستان افزایش ابر، رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

فردا علاوه بر این مناطق در ارتفاعات شرق تهران و سمنان نیز بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. روز پنجشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در استان‌های مازندران و تهران به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

روزهای جمعه و شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور آسمان صاف است. طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و مناطقی از مرکز وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک باعث کاش کیفیت هوا و شعاع دید می‌شود.

فردا و پنجشنبه وزش باد در نوار شرقی کشور افزایش می‌یابد که باعث کاهش نسبی دما در این مناطق می‌شود و در منطقه زابل نیز وقوع طوفان گرد و خاک و شن انتظار می‌رود. همچنین طی روزهای جمعه و شنبه آینده برای سواحل دریای خزر افزایش دما پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری و حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش گرد و خاک 

منطقه اثر:.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۳: تهران،‌ قم،‌ مرکزی، ایلام، خوزستان، شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، خراسان شمالی، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان،‌ یزد، کرمان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۴: تهران، اصفهان، قم، مرکزی، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، ایلام، خوزستان، شرق هرمزگان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۵: تهران، قم، مرکزی، همدان، شرق هرمزگان، اصفهان، یزد، کرمان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز