خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک کارگردان ترک مطرح شد؛

یک پرفورمنس برای کسانی که به‌خاطر عقاید و انتخاب‌هایشان کشته می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۹۳۷

میهران توماسیان؛ کارگردان ترکیه‌ای نمایش «تو ماهی نیستی» گفت: پیکر خونین این پرفورمنس برای من نماد کسی است که به خاطر عقاید و انتخاب‌هایش کشته شده؛ می‌تواند یک خبرنگار، یک سیاستمدار یا هرکسی باشد که به خاطر عقیده‌اش کشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «تو ماهی نیستی» نمایشی از کشور ترکیه به نویسندگی، کارگردانی و بازی میهران توماسیان است که در بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شد.

توماسیان در پاسخ به این موضوع که «تو ماهی نیستی» مفهومی ضد جنگ را القا می‌کند، گفت: این پرفورمنس برای هرکسی می‌تواند یک معنای خاصی داشته باشد اما این پیکر خون‌آلودی که درست کرده بودم برای من سمبل شخصی است که به خاطر عقاید و انتخاب‌هایش کشته شده؛ این فرد می‌تواند یک خبرنگار باشد، یک سیاستمدار یا هرکسی که به خاطر عقیده‌اش کشته می‌شود.

این نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: در واقع یک جنگ وجود دارد اما جنگی که مدنظر من است خیلی با جنگی که همه فکر می‌کنند تفاوت دارد.

توماسیان ادامه داد: به نوعی در این نمایش می‌خواستم نشان دهم که بدون اسلحه و خونریزی می‌تواند جنگی توسط خاطرات و تاریخ اتفاق بیفتد. همانطور که دیدید وسایلی که در پرفورمنس استفاده شد، مثل اسباب‌بازی‌ها و نوارها اسباب جنگ نیستند؛ اما توسط رنگ می‌توان یک جنگ راه انداخت بدون اینکه نیازی به اسلحه و خونریزی باشد.

او با اشاره به استفاده مکرر از موسیقی در این نمایش گفت: برای من صدا مساله مهمی است چون همانطور که می‌بینید می‌توانیم صدا را ضبط کنیم و دوباره همانجا دوباره ارائه‌اش کنیم و حتی می‌توانیم از یک رادیو پخش کنیم و همچنان اثر، تاثیر خودش را به عنوان یک پرفورمنس داشته باشد.

کارگردان نمایش «تو ماهی نیستی» ادامه داد: این صداها در مورد جنگ بود اما از یک اسباب‌بازی تولید می‌شد. استفاده من از اسباب‌بازی به خاطر این است که نشانه صلح است؛ در واقع ما داریم جنگ می‌کنیم اما نه آن جنگ، بلکه جنگی صلح‌آمیز.

توماسیان با بیان اینکه «تفاوت‌های فرهنگی باعث می‌شود که دید هرکسی نسبت به این پرفورمنس تفاوت کند» گفت: مثلا وقتی در کشورهای اروپایی «تو ماهی نیستی» را اجرا می‌کنم مردم فکر می‌کنند کسی که با چمدان به صحنه می‌آید یک مهاجر است.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: درصورتی که در کشورهای خاورمیانه اغلب مانند تماشاگر ایرانی برداشتی از جنگ دارند. معتقدم صد در صد موقعیت جغرافیایی در نوع دریافت از این پرفورمنس تاثیر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز