خبرگزاری کار ایران

در نشست «رونمایی از ۱۰جلد تفاسیر قرآن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» مطرح شد؛

تفسیر قرآن رهبری مقدمه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۴۱

محمدمهدی احمدی گفت: به دلیل جامعیت فکری رهبر معظم انقلاب در فقه، اصول، تفسیر، حقوق و ادبیات، نگاه ایشان در تفسیرقرآن با یک رویکرد مبتکرانه دنبال شده که می‌تواند مقدمه شکل‌گیری یک تمدن نوین اسلامی باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رونمایی از ۱۰جلد تفاسیر قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به زبان عربی» در پنجمین روز از برپایی نمایشگاه مورخ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سرای ملل برگزار شد.

در این نشست لاله افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، محمد اسحاقی، معاون آموزش و پژوهش موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی سابق ایران در اسپانیا، محمدمهدی شریعتمدار کارشناس امور بین‌الملل در حوزه عربی و آفریقایی در «سرای ملل» حاضر شدند.

پشتوانه قرآنی بیانات رهبری

لاله افتخاری در این نشست به تشریح گرایش‌های تفسیری رهبر انقلاب پرداخت و گفت: خداوند رسالت پیامبر (ص) را تبیین قرار داده‌اند. این رسالت بعد از پیامبر (ص) توسط اهل بیت (علیهم‌السلام) ادامه پیدا کرد و در عصر غیبت، مفسرانی این رسالت را انجام داده‌اند و به خاطرهمین بزرگان دین به تفسیر پرداخته‌اند.

او با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب از جوانی تا به امروز به تفسیر پرداخته‌اند، افزود: اگر یک بررسی نسبت به بیانات رهبر انقلاب داشته باشیم درمی‌یابیم که معظم‌له برای همه بیانات‌شان پشتوانه قرآنی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، تسلط جامع رهبری نسبت به تاریخ تشیع و زندگی اهل بیت (علیهم‌السلام) را مورد تاکید قرار داد و افزود: نگاه رهبر انقلاب درخصوص قرآن فراتر از حالت تئوری است و به نگاه میدانی رسیده است. ایشان با این نگاه ترجمه کتاب فی‌ظلال القرآن سیدقطب را انجام داده‌اند.

افتخاری جامعیت فکری را دیگر ویژگی نگاه رهبر انقلاب دانست و عنوان کرد: نگاه پاسخگویی قرآن کریم در مسائل و مشکلات مختلف در تفکر رهبری دارای جامعیت است. در کتب تفسیری ایشان، معظم‌له در آثارشان از روش تفسیر جامع استفاده کرده‌اند. یعنی در تفسیرشان یک جامعیت وجود دارد که فقط تفسیر عقلی نیست، بلکه ایشان تفسیر اجتهادی هم دارند. نگاه ایشان، نگاه تفسیری و تدبری است، یعنی در تفسیر نگاه تدبری دارند که راه را باز می‌کند و الهام‌بخش برای مخاطب است.

تفحص قرآنی

در ادامه، محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی سابق ایران در اسپانیا با بررسی ارتباط کتاب «سلول چهارده» خاطرات رهبر انقلاب با اندیشه‌های قرآنی ایشان گفت: بیش از ۵۰ سال عمر شریف رهبر انقلاب در تفحص قرآنی بوده است. به دلیل جامعیت فکری ایشان در فقه، اصول، تفسیر، حقوق و ادبیات، نگاه ایشان در تفسیر با یک رویکرد مبتکرانه دنبال شده که می‌تواند مقدمه شکل‌گیری یک تمدن نوین اسلامی باشد.

او کتاب «سلول چهارده» را در راستای تاکید قرآن بر مقاومت دانست و با بیان اینکه در کلام‌الله تاکید ویژه است که هرکس مقاومت کند و در مقابل ظلم به‌سوی حقیقت باشد، پیروز خواهد شد، ادامه داد: نمونه صبر و مقاومت مورد تاکید قرآن شخصیت رهبر انقلاب است که در این کتاب احوال‌شان بیان شده است.

احمدی توضیحاتی درخصوص استقبال اسپانیایی‌ها از کتاب «سلول چهارده» مطرح کرد و گفت: در شهرهای مهم اسپانیا به خاطر موضع ضد اسرائیلی مردم این کشور، ترجمه کتاب «سلول چهارده» توانست خیلی خوب ارتباط با مخاطبین داشته باشد. در قلب اروپا اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه و سفرا از کتاب سلول چهارده استقبال کردند و این کتاب مطلوب مردم اسپانیا قرار گرفت و ما این کتاب را سه‌بار تجدید چاپ کردیم.

زبان ساده و معاصر

محمدمهدی شریعتمدار نیز در این نشست، گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در لحظه‌لحظه زندگی‌شان قرآن را زیسته‌اند. قرآن در ایام کودکی بر ایشان خوش نشسته، اما در ادامه در مرحله پژوهش این زیست قرآنی را پیش برده‌اند. لذا معتقدم قرآن تمام وجود ایشان را پرکرده است به خاطر همین قرآن کریم در زندگی شخصی و سیاسی‌شان جاری است.

او درباره سبک تفسیر قرآن رهبری اشاره کرد: سبک معظم‌له در تفسیر قرآن برای ساختن یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی با زبانی ساده و معاصر است. استشهادات قرآنی فراوانی در کلام معظم‌له وجود دارد که اگر جمع‌آوری و دسته‌بندی شوند، می‌تواند دست‌مایه یک تفسیر موضوعی قرآنی شود که در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بی‌نظیر باشد.

در پایان محمد اسحاقی با تاکید بر اندیشه و عمل رهبر انقلاب در اقامه قرآن گفت: شخصیت رهبر انقلاب وجوه گوناگونی دارد و حرکت معظم‌له برمدار قرآن است. اگر ایشان می‌خواهند از هنر و هویت سخن بگویند، از مبانی قرآنی استفاده می‌کنند و مخاطبان ایشان گروه‌های مختلف و مردم ایران و جهان و مسئولین داخلی و حتی دشمنان است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab. ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز