خبرگزاری کار ایران

در نشست «صنعت نشر و فناوری‌های نوین» مطرح شد؛

صنعت نشر دیجیتال ایران با دنیا فاصله زیادی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۴۳

دبیر انجمن ناشران الکترونیک گفت: فعالیت ما در صنعت نشر دیجیتال در مقایسه با دنیا عدد کوچکی است.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست صنعت نشر و فناوری‌های نوین، مقایسه موردی در ایران و دنیا یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، مهدی طاهری استاد دانشگاه علامه طباطبایی، علی محمدپور دبیر انجمن ناشران الکترونیک در سرای ملل برگزار شد.

سعید پورابوالقاسم در این نشست گفت: در حوزه نشر دیجیتال، تکنولوژی و زیست‌بوم این فضا شکل گرفته است. سعی کردیم مستنداتی داشته باشیم تا قانون‌گذاری در این حوزه صورت بگیرد. در حوزه تکنولوژی کپی‌رایت تاثیر زیادی دارد.

وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی بعد از توقف کوتاهی فعالیت در حوزه نشر دیجیتال را شکل داد و سعی داریم این حوزه را تقویت کنیم. در گذشته شناخت این حوزه با کندی پیش می‌رفت اما حالا شاهد هستیم که ناشران در این عرصه وارد می‌شوند.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ادامه داد: پلتفرم‌های طاقچه، فیدیبو و… توانستند بازار نشر دیجیتال را هدف قرار دهند و اولین گام را در این صنعت آنان برداشتند. خوشبختانه هوش مصنوعی در زمینه‌های ترجمه و ویراستاری تاثیرات خوبی در این حوزه گذاشته است.

مهدی طاهری نیز در این نشست گفت: الواح گلی در گذشته نوعی فناوری محسوب می‌شدند که انسان روی آن چیزی را ثبت می‌کرد. نسل اول متاثر از صنعت چاپ بود که خروجی آن محمل‌های چاپی بود. نسل دوم فرآیندهای ماشینی و خروجی چاپی را پیش گرفت و نسل سوم محتوا و فرایند را در محیط الکترونیکی انجام می‌دهد.

وی افزود: فناوری‌های قدیمی مکمل فناوری‌های جدید می‌شوند. در نشر دیجیتال و الکترونیک با ایجاد بسترهای مختلف و استفاده از کلمات و واژگان کلیدی می‌توانیم فروش را بالا ببریم.

محمدپور در بخش پایانی نشست عنوان کرد: بعضی از پلتفرم‌ها ده‌ها هزار عنوان کتاب را صوتی و الکترونیکی کردند و چندین هزار ناشر در این پلتفرم‌ها عضو شدند. پس جریان بزرگی از تولید و مصرف وجود دارد و قشر خاصی را جمع آوردی کرده است.

وی افزود: قشر دانشگاهی ما کمترین تجربه الکترونیکی را دارد. فعالیت ما در این صنعت در مقایسه با عدد کوچکی رو به رو هستیم. ما فاصله بسیار زیادی داریم تا به دنیا برسیم.

دبیر انجمن ناشران الکترونیک ادامه داد: در کشور ما کتاب الکترونیک هنوز رسمی نشده و اعتبار ندارد. قرار بود چند اقدام خوب انجام شود ولی به نتیجه‌ای نرسید. سند توسعه کتاب دیجیتال جلو رفت ولی تصویب نشد. امیدواریم در آینده این سند به زودی تصویب شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab. ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز