خبرگزاری کار ایران

تولید بلوبری؛ فرصتی برای اشتغال و ارزآوری

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۹۰۶

امکان تولید بلوبری در بسیاری از استان‌های کشور

بلوبری، میوه بومی شمال آمریکا و برخی مناطق اروپا است که در سال‌های اخیر مصرف و به مرور زمان کشت آن در ایران نیز رواج پیدا کرده است. کاشت بلوبری در استان‌های شمالی و دیگر نقاط کشور انجام می‌گیرد و باغداران تلاشگر ایرانی به مرور با کشت این گیاه و نکات فنی آن آشنایی پیدا کرده‌اند.

بلوبری ازجمله میوه‌های وحشی محسوب می‌شود که در قرن اخیر اهلی شده است. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به‌صورت تازه‌خوری، خشکبار و فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسعه کشت بلوبری می‌تواند فرصت‌های مناسبی از نظر اشتغال‌زایی، تولید و آرزآوری برای باغداران و کشاورزان ایجاد کند.

محمد اکبری، فعال در کشت هیدروپونیک بلوبری و زنجبیل در شهرستان لاهیجان استان گیلان که برای کشت بلوبری و زنجبیل به دیگر علاقمندان و متقاضیان مشاوره نیز می‌دهد. وی همچنین با متقاضیانی که تمایل داشته باشند، به‌صورت مشارکتی اقدام به کشت می‌نماید.

اکبری می‌گوید: بلوبری را به‌صورت هیدروپونیک و در فضای آزاد یا گلخانه کشت می‌کنیم. در مورد اینکه چرا به‌صورت عادی و در خاک معمولی نمی‌توان بلوبری را کشت کرد، می‌گوید: به دلیل اینکه بلوبری نیاز به خاک با PH اسیدی (حدود 4) و میزان EC پایین دارد و در ایران عملا چنین خاک‌هایی وجود ندارد یا کمتر یافت می‌شود، لذا این محصول را به‌صورت هیدروپونیک، در گلخانه یا فضای آزاد تولید می‌شود.

وی اضافه می‌کند: چند سال قبل وزارت جهاد کشاورزی برای ترویج کشت بلوبری، تعدادی نهال در اختیار کشاورزان قرار داد، اما دانش تولید آن در ایران وجود نداشت و آشنایی چندانی با تولید آن نداشتیم و ما با چند سال آزمون و خطا به برخی از فوت و فن‌های این کار آشنا شدیم.

این فعال تولید محصول بلوبری توضیح می‌دهد: به دلیل اینکه کارهای اصلاح نژادی زیادی روی بلوبری انجام شده، در بسیاری از مناطق می‌توان رقم‌های مختلف آن را کشت کرد؛ برخی ارقام نیاز سرمایی کمتری داشته و برخی ارقام هم نیاز سرمایی بیشتر دارند و بسته به منطقه مورد نظر می‌توان رقم‌های مختلفی را کشت کرد.

تولید بلوبری؛ فرصتی برای اشتغال و ارزآوری

رکوردهای تولید جهانی

اکبری در مورد میزان و کیفیت تولید بلوبری در ایران عنوان می‌کند: با تلاش‌هایی که انجام گرفته، در ایران موفقیت‌های خوبی در تولید بلوبری حاصل شده و برخی رکوردهای جهانی تولید بلوبری جهانی را نیز کسب کرده‌ایم؛ مثلا نهال‌های بلوبری ما در همان سال اول ثمر می‌دهند و تا سال سوم به رکورد تولید می‌رسند، در حالی‌که در دنیا معمولا بعد از سه سال نهال‌ها بار می‌دهند.

وی در توضیح بیشتر می‌گوید: عملکرد محصول در سال اول 3 الی 5 تن است، در سال دوم حدود 15 تن و در سال‌های بعد تا 20 تن و بیشتر هم می‌رسد. البته در اقلیم‌های مختلف این موضوع تفاوت دارد؛ مثلا در شمال کشور و در فضای باز، شرایط خوبی برای کشت بلوبری از نظر آب و هوایی وجود دارد؛ به‌طوری که رکوردهای خوبی از نظر میزان تولید محصول و کیفیت به دست می‌دهد.

اکبری توضیح می‌دهد: تولید در فضای باز و گلخانه انجام می‌شود اما در شمال کشور در فضای باز تهویه و گرده‌افشانی بهتر صورت می‌گیرد و بیماری‌ها کمتر است و محصول بهتری به‌دست می‌دهد. هرچند که در گلخانه هم محصول خوبی به دست می‌آید.

قیمت و بازار

این فعال و کارشناس تولید بلوبری در مورد قیمت‌های جهانی این محصول عنوان می‌کند: قیمت آن در کشورهای حوزه خلیج فارس 6 الی 7 دلار برای هر کیلوگرم است، اما در حال حاضر قیمت در ایران بالاتر از این مقدار است؛ چراکه فعلا در ایران تولید بلوبری کم است و قیمت آن هم بالا است، اما ممکن است در آینده وقتی تولید افزایش پیدا کند، قیمت آن به حدود جهانی می‌شود.

وی همچنین می‌گوید: البته امسال قیمت بلوبری در جهان از حد معمول خودش بالاتر است؛ چون در کشور پرو به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های مهم جهانی که بزرگ‌ترین صادر کننده بلوبری است، به‌دلیل طوفان‌هایی که در آنجا اتفاق افتاد، نتوانست محصول زیادی تولید و صادر کند.

اکبری با اشاره به برخی نکات فنی برای کشت بلوبری توضیح می‌دهد: برای کسانی که متقاضی کشت این محصول هستند کلا میزان کشت زیر یک هکتار را توصیه نمی‌کنم؛ چراکه از توجیه‌پذیری فنی آن کم می‌شود؛ هزینه‌ها سرشکن نمی‌شود و نکته مهم اینکه وقتی محصول بخواهد به بازار برود، به‌تدریج میوه‌ها رسیده و برداشت می‌شوند و باید سطح زیر کشت به‌اندازه‌ای باشد که در بازه‌های زمانی برداشت، محصول کافی داشته باشید که بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز