خبرگزاری کار ایران

طرح مدیریت توامان آب و برق وارد مرحله اجرا شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۹۸۴

نشست سراسری مدیران استان‌ها با حضور معاون، مشاور وزیر نیرو و مدیران عامل آب و برق منطقه ای سراسر کشور با محوریت مدیریت توامان آب و برق و هماهنگی‌های لازم برای فعالیت‌های سال 1403 برگزار شد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، در بخش دیگر این نشست " احمد حیدری"، معاون مالی، حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت اجرای مدیریت توامان آب و برق در کشور، گفت: تمام ارگان‌ها بر بهره وری و استفاده بهینه از منابع انرژی به ویژه آب تاکید دارند و بر همین اساس لازم است با استفاده از تکنولوژی اهتمام ویژه‌ای نسبت به مدیریت منابع آب کشور به ویژه در بخش زیر زمینی در دستور کار قرار بگیرد.

معاون مالی، حقوقی و امور مجلس وزیر نیرو ادامه داد: مدیریت توامان آب و برق در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و با هدف شکوفایی اقتصاد کشور پیگیری می‌شود و در صورت اجرای صحیح نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف منابع آب زیر زمینی می‌شود، بلکه می‌تواند به افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی نیز کمک شایانی کند.

حیدری با اشاره به اینکه کشاوزران بزرگترین گروه منتفع از اجرای این طرح خواهند بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرای طرح مدیریت توامان آب و برق به کنترل منابع آب زیر زمینی منجر می‌شود، این اتفاق سبب خواهد شد تا کشاورزان مناطق مختلف سالیان سال امکان بهره برداری از این منابع و کشت و زراعت را داشته باشند.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مبنا برای هر اقدامی بر روی چاه‌های کشاورزی پروانه صادر شده است، تصریح کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد از کشاورزان الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در طرح مدیریت توامان آب و برق موضوع عدالت باید مورد توجه باشد، عنوان کرد: هیچ ارتباطی میان اجرای این طرح با قطعی برق وجود ندارد، چرا که به عنوان نمونه در شرایط فعلی بسیاری از نیروگاه‌ها حتی وارد مدار نشده اند و مشکل کمبود برق وجود ندارد، اما رویکرد حفاظت از منابع آب زیر زمینی و افزایش بهره وری آب اجرای این طرح را به یک الزام تبدیل می‌کند.

"محمد حاج رسولی‌ها"، مشاور وزیر نیرو و دبیر امور هماهنگی مدیریت آب و برق وزارت نیرو نیز در این نشست گفت: از ابتدای دولت سیزدهم و مصادف شدن با اهمیت بحث بهینه سازی مصرف و با توجه به چالشی که در تابستان ۱۴۰۰ شاهد آن بودیم، طرح مدیریت مصرف توامان آب و برق در برنامه اصلی وزارت نیرو قرار گرفت.

وی داد: از طرفی با حضور گروه کاری خوبی که در بخش آب و برق شروع به فعالیت کرد، مدیریت توامان آب و برق برنامه ریزی شد و اواخر آبان سال گذشته تمام مسائل فنی و زیرساختی جهت انتفاع از این طرح بزرگ برای هر دو طرف پیاده سازی شد.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه این طرح بعد از راه اندازی آزمایشی در سال گذشته امسال عملیاتی شد، افزود: از جمله مزایای این طرح می‌توان به ایجاد شفافیت، رعایت قانون، برقراری عدالت و بهره برداری از آب و برق پایدار در سراسر کشور اشاره کرد.

حاج رسولی‌ها با اعلام این خبر که طرح مدیریت توامان آب و برق در سال ۱۴۰۳ برای چاه‌های دیزلی نیز اجرایی می‌شود، ادامه داد: با انجام این اقدامات چیزی حدود ۵ میلیارد متر مکعب ازآبخوان‌ها از کنترل و مدیریت می‌شود.

دبیر امور هماهنگی مدیریت آب و برق وزارت نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه هر استان باید نسبت به اقلیم خود شرایط مدیریت توامان مصرف آب برق را پیاده سازی و اجرایی کند، اظهار کرد: با توجه تفاوت اقلیمی در مناطق مختلف کشور و تفاوت در نحوه کشت لازم است دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای مناطق مختلف در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز