خبرگزاری کار ایران

در گفت‌‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

تفکیک پسماند از مبدا در قزوین نیازمند توجه جدی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۷۳۹

اهمیت پردازش در کاهش پلاستیک

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در استان قزوین برای پسماند و پردازش اقدامات خوبی صورت گرفته اما در برای کاهش پلاستیک و در حوزه تفکیک از مبدا هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

سعید میرزاحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اینکه پاک‌سازی محیط زیست از پلاستیک اهمیت قابل توجهی دارد، گفت: در این راستا با کارگروه‌های پسماند جلسه‌های مختلفی برگزار شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با تاکید بر اهمیت تفکیک از مبدا عنوان کرد: برای کاهش پلاستیک علاوه بر تفکیک از مبدا، برای سازمان صمت و جهاد کشاورزی هم وظایفی تعریف شده است.

وی توضیح داد: صمت موظف است در یک برنامه 5 ساله در واحدهای تولید پلاستیک که محصولات آن‌ها کمتر از 25 میکرون است 20 درصد کاهش داشته باشد و کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر جایگزین شود.

ممنوعیت توزیع کیسه پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

این مسئول ادامه داد: مشوق‌های مالیاتی هم برای کاهش پلاستیک در نظر گرفته شده؛ در کنار این اقدامات تشویقی، بریا امسال ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا می‌شود و در صورت عدم تبعیت از می‌توان پیگیری حقوقی داشت.

وی اضافه کرد: صرفا برخی از فروشگاه‌ها مانند میوه فروشی‌ها امکان استفاده از کسیه‌های پلاستکیی دارند و کیسه‌های استفاده شده باید با ضخامت بالا و قابل بازیافت باشند.

ممنوعیت رهاسازی پلاستک‌ها در مزارع

میرزاحسینی با اشاره به وظایف جهاد کشاورزی در کاهش پلاستیک اظهار کرد: جهاد کشاورزی موظف است ممنوعیت رهاسازی پلاستیک در مزارعی که کشت زیرنایلونی دارند را اطلاع رسانی کرده و متخلفین را شناسایی کند؛ تاکنون برای این کار اقدامات خوبی صورت گرفته است.   

وی با بیان اینکه یک طرح برای جایگزینی پلاستیک به صورت پایلوت پیشنهاد شده، گفت: در این طرح محصولاتی جایگزین پلاستیک‌های معمولی می‌شوند که قابل بازیافت بوده و آسیب کمتری داشته باشند.

به گفته این کارشناس محیط زیست، میکروپلاستیک‌ها تهدیدی هستند؛ زیرا در طولانی مدت می‌توانند وارد خاک و منابع آب‌های زیرزمینی شده و به سلامت آسیب بزنند؛ از این رو باید به آن‌ها توجه جدی داشت.

ضرورت افزایش اعتبار برای پردازش زباله

وی با بیان اینکه پلاستیک موضوعی کشوری است، عنوان کرد: مدیریت شهری، تفکیک از مبدا و در راس همه آن‌ها فرهنگ‌سازی و سبک زندگی در کاهش پلاستیک اهمیت دارد، تا خود مردم رعایت نکنند، تلاش‌های شهرداری تاثیر چندانی نخواهد داشت.

میرزاحسینی ادامه داد: در استان با اینکه هنوز به استاندارد لازم نرسیده‌ایم؛ اما اقدامات خوبی آغاز شده، در شهرداری موضوع پردازش پسماند جدی‌تر گرفته شده و اعتبارات افزایش پیدا کرده؛ البته در حوزه تفکیک از مبدا هنوز جای کار زیادی داریم.

وی ادامه داد: در حوزه پسماند پردازش بسیار مهم است، با اینکه جزء معدود استان‌ها با سایت متمرکز هستیم اما میزان ورودی زباله به سایت پسماند استان بسیار بالا است و نیاز داریم اعتبارات افزایش پیدا کند؛ چرا که احداث لندفیل و یا خط پردازش جدید نیازمند هزینه بالا است.  

تاکید بر فرهنگ‌سازی برای کاهش زباله

به گفته میزراحسینی، برای کاهش زباله، آموزش از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و در همین راستا در طول سال به مناسبت‌های مختلف در مدارس و برای دانش‌آموزان برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: آموزش باید مستمر باشد تا به فرهنگ تبدیل شده و مردم کاهش زباله و آلودگی‌های زیست محیطی را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی در نظر بگیرند؛ در کنار برنامه برای عموم مردم برای آگاه‌سازی مدیران هم برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان قزوین با تاکید بر ضرورت همراهی مردم خاطرنشان کرد: هر جا مردم مشارکت داشتند موفق بودیم، در حوزه پلاستیک هم نیازمند نگاه ویژه هستیم و باید مسئولین به وظایف قانونی خود عمل کنند؛ زیرا با وجود اینکه این معضل کشوری است اما به خاطر اینکه قزوین استانی کوچک و صنعتی است این چالش بیشتر از سایر استان‌ها به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز