خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی البرز:

استان البرز به دلیل مولد کم، وارد کننده گوشت قرمز است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۰۱۱

ذبح دام به صورت فردی خطر آفرین است

مدیرکل دامپزشکی البرز با تاکید بر لزوم حمایت دولت از تولید کنندگان دام و طیور، اظهار کرد: طی یکسال اخیر در بخش واردات دام بالغ بر ۲۷۹ هزار کیلوگرم گوشت قرمز به استان البرز وارد شد چراکه جمعیت دامی در استان البرز مشکل دارد یعنی مولد کم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، علیرضا رفیعی پور در نشست خبری با اشاره به کنترل های بهداشتی ماه رمضان و عید نوروز گذشته با اشاره به تشدید نظارت بهداشتی از مبدا تا مقصد، اظهار داشت: طی این مدت از ۳۴۰ واحد، بازرسی شد که از واحد‌های متخلف حدود ٨ هزار کیلوگرم فراورده خام دامی ضبط و تعیین تکلیف شد. در این ارتباط بالغ بر ۶ هزار کیلوگرم فراورده خام غیر قابل مصرف، معدوم شد.

وی با اشاره به ١۶١ هزار راس دام سبک و سنگین ذبح شده، گفت: بر روی ۲۷ هزار کیلوگرم دام در کشتارگاه ها ایرادات بهداشتی گرفته شد که توسط همکاران در سازمان ضبط شد.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه در صورت عدم کنترل فرآورده‌های خام دامی و طیور، امکان ۸۰۰ بیماری مشترک وجود دارد، ادامه داد: ۱۹ میلیون و ۴٠٠ قطعه کشتار طیور داشتیم که ٧٣ هزار کیلوگرم قابل مصرف نبود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از ۹۲ هزار مورد بازدید انجام شده در سال گذشته خبر داد که بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم محصول غیربهداشتی مشخص شد و طی نظارت صورت گرفت از ورود حدود ۲۱۱ هزار کیلوگرم محصول به بازار مصرف، جلوگیری شد.

وی گفت: نسبت به تجربه مسئولان ناظران در دامپزشکی در زمان کشتار دام و طیور بر اساس مشاهده چشمی، کیفیت گوشت تعیین می‌شود و گاهی با نمونه برداری و تحویل و تشخیص آزمایشگاهی، کیفیت مشخص می‌شود لذا درصورت ایراد از چرخه مصرف خارج می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز، تاکید کرد: ذبح دام به صورت فردی خطر آفرین است و به دلیل نبود آزمایشات لازم و عدم انتقال به سردخانه طی ۲۴ ساعت، امکان مصرف توام با خطر و بیماری خواهد بود. در واقع زمان ۲۴ ساعت سردخانه، عامل اصلی تضمین سلامتی مردم است.

رفیعی پور گفت: ١٨۵۴ پروانه در حوزه صنایع مختلف وابسته به طیور در دفتر نظارت بهداشت عمومی دامپزشکی استان البرز صادر شده است.

وی با اشاره به وظایف نهاد های دامپزشکی و در اختیار گذاشتن سموم، ریز مغذی، واکسن و موارد مرتبط اظهار داشت: با توجه به رشد خوب واحد ها در سال ۱۴۰۲، تعداد مراکز و کارخانجات تک دامپزشکی در استان البرز به  ۴۸ واحد رسیده است. همچنین تعداد پروانه های ساخت ۴۰۴ فقره است که مرتبط با این ۴۸ واحد خواهد بود. واحد های غیر فعال و تعطیل بسیار کم و نزدیک به صفر است.

رفیعی پور تصریح کرد: استان البرز ۲۹ قلم صادرات به سایر استان ها و کشور های دیگر دارد مانند آبزیان زینتی ٣٠٨ هزار قطعه؛ پا و پنجه مرغ ٣۴٣ هزار کیلوگرم؛ پودر گوشت ٣٠٠ هزار کیلو؛ تخم مرغ خوراکی ١١ میلیون و ۶٠٠ کیلوگرم و خاویار ۷۲۶ کیلوگرم از این استان صادر شده است.

وی افزود: در بخش واردات دام و طیور بالغ بر ۲۷۹ هزار کیلوگرم گوشت از طریق فرودگاه پیام به استان وارد شد چراکه جمعیت دامی در استان البرز مشکل دارد یعنی مولد کم است اما در حوزه مرغ گوشتی مصرف بیش از تولید است.

این مسئول استانی به راهکار ایجاد جهش تولید در دامپزشکی  به عنوان ارگان حکومتی بهداشتی اشاره کرد و ادامه داد: واردات مولد وجود دارد، امکان سرمایه گذاری نیز در حوزه تولید دام و طیور وجود دارد لذا راهکار مهم، حمایت از تولید کنندگان بزرگتر و تولید بیشتر دام و طیور است.

وی به طرح و برنامه ریزی برای تحقق شعار سال در حوزه فعالیت دامپزشکی تا ۳۰ اسفند امسال، گفت: پورتال دامپزشکی و شماره های تعیین شده امکان ارتباط مردم با سازمان را ایجاد کرده است.

رفیعی پور اضافه کرد: انتشار آیین نامه ها، بخشنامه ها و قوانین مقررات در پورتال دامپزشکی به اشتراک گذاشته شده که سرمایه گذاران با راحتی بیشتر و با خیال آسوده، سرمایه گذاری انجام دهند.

وی یادآور شد: کمیته ارزیابی تشکیل شده که در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردمی، نظارت می‌کند. در این راستا، رسیدگی به شکایات نیز با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز اظهار کرد: دولتی بودن صنایع باعث کاهش شکوفایی کشور می‌شود و برای جبران آن باید سرمایه گذاران نقش بیشتری داشته باشند و بجای بخش دولتی که حدود ۸۰ درصد اختیارات اجرایی کشور را بر عهده دارد، باید به سمت مشارکت هدایت شوند و دولت در جایگاه نظارت فعال باشد و در این ارتباط رسانه ها می‌توانند سهم قابل توجهی در انعکاس اخبار مشارکت مردمی را بر عهده بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز