خبرگزاری کار ایران

به بهانه هفته منابع طبیعی و آبخیزداری؛

روایتی از خط تولید ذغال در دامان طبیعت/ کوهمره سرخی شیراز، کازرون و فیروزآباد مأمن تولید ذغال هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۴۷۴

۷۰ کوره ذغال با حکم مراجع قضایی قلع و قمع شد

ذغال سکه‌ای، غال مکعبی، مرکبات و ... نام‌هایی است که در بازار بر محصولاتی گذاشته‌اند که روزگاری جزئی از یک باغ یا جنگل بوده‌اند و حالا به کربن خالص تبدیل شده‌اند و در بازار به فروش می‌رسند.

به گزارش ایلنا، کوره‌های ذغال‌گیری علاوه بر سنتی‌بودن، فاقد مجوز هستند بنابراین ذغال‌گیران نمی‌توانند به دلیل ممنوعیت در حمل ذغال، محصول خود را در فارس حتی به استان‌های مجاور بفرستند اما گویا محصولی که آنها در این کوره‌های غیرمجاز تولید می‌کنند، گاهی به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در خصوص تولید ذغال و قطع درختان در مناطقی از استان، گفت: متقاضیان برای احداث کوره ذغال مجوز از اداره صمت می گیرند و در مواردی که اراضی ثبت شده باشد اداره کل منابع طبیعی استان در استعلام  جواب رد می‌دهد.

حجت اله مرادی با بیان اینکه با تولید ذغال و قطع درختان در استان به شدت مبارزه می‌شود، افزود: اولین مبارزه احداث کوره ذغال در منطقه سیاخ دارنگون بود که منطقه حفاظت شده است و حدود ۷۰ کوره ذغال با حکم مراجع قضایی قلع و قمع شد.

وی ادامه داد: در منطقه کوهمره سرخی شیراز، کازرون و فیروزآباد نیز موضوع تولید ذغال وقطع درختان را شاهد بودیم و ۲۴ ساعته یگان حفاظت بویژه شب ها که ذغال از روستاها به شهر منتقل می‌شود، گشت زنی دارد و این موضوع کم شده است.

مرادی با بیان اینکه زمانی در خانه ‌ها و در بشکه ها تولید ذغال می‌کردند، عنوان کرد: در حال حاضر کوره‌های ذغال کم است اما در مناطق صعب العبور تولید ذغال در بشکه صورت می‌گیرد.

به اعتقاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ۹۹ درصد حمل هیزم از استان کهگیلویه و بویر احمد انجام می شود و در استان فارس قطع درختان کم شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: برای اجرای طرح مردمی و ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، استان فارس موفق شد ۱۶ نهالستان دولتی و حدود ۳۰ نهالستان خصوصی در شهرستان‌های مختلف راه‌اندازی کند و در نهالستان‌های دولتی حدود ۶ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۶۱۹ اصله نهاد در نهالستان‌های دولتی و بیش از سه میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۰۴ اصله در نهالستان های خصوصی کشت شده؛ در واقع در سال ۱۴۰۲، ۹ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۳۲۳ اصله نهال در گونه‌های مختلف تولید شده است.

وی با بیان اینکه ۶۲ گونه نهال در استان فارس تولید شده است، گفت: در هر هکتار حدود ۳۵۰ اصله نهال غرس و در حدود ۶۶۴ هزار و ۸۵ هکتار عملیات نهال‌کاری و بذرکاری انجام شده است.

مرادی با بیان اینکه امسال حدود ۱۰ هزار اصله نهال تحویل رأی اولی‌ها شد، گفت: زراعت چوب در کشور رونق پیدا کرده و در استان فارس هم حدود ۸۵۴ هکتار زراعت چوب داشته‌ایم، این در حالیست که زرین دشت داراب با کمبود آب مواجه است، لذا زراعت چوب به عنوان الگو کار شده است که از گونه های گز استفاده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه ۳۷ هزار همیار طبیعت افتخاری را جذب کردیم، تاکید کرد: اولین استانی بودیم که تفاهم نامه‌ای با اعتبار ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را با پایگاه امام حسن (ع) را منعقد کردیم، اهالی رسانه به عنوان مروج افتخاری در سایت ثبت نام کنند و با ما همراه شوند.

وی شعار هفته منابع طبیعی در سال ۱۴۰۲ را «منابع طبیعی با مشارکت مردم، برای مردم» عنوان کرد و به بیان روز شمار هفته منابع طبیعی و آبخیزداری پرداخت و گفت: روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه تحت عنوان «درختکاری و درخت‌داری»، چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه «مدیریت جامع حوزه آبخیز»، پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه «خانواده، همیاران طبیعت»، جمعه ۱۸ اسفند ماه «آموزه‌های دینی، فرهنگ و رسانه»، شنبه ۱۹ اسفند ماه «آموزش، پژوهش و فناوری»، یکشنبه ۲۰ اسفند ماه «حفاظت منابع طبیعی و قانون»، دوشنبه ۲۱ اسفند ماه «مسئولیت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی» و سه‌شنبه ۲۲ اسفند ماه تحت عنوان «ایثار و شهادت» نام‌گذاری شده است.

کاهش آتش سوزی در فارس با کاهش بارندگی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز گفت: در سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های کشور در استان فارس رخ داد به گونه‌ای که ۶۱۲ فقره آتش سوزی و بیش از ۲۰ هکتار آتش سوزی ثبت شد.

محمد صدرایی نژاد افزود: از آنجا که در سال ۱۴۰۰ استان فارس از بارش و رویش گیاهی خوبی برخوردار بود زمینه برای آتش سوزی مساعد بود، این در حالی بود که در سال ۱۴۰۱ با کاهش بارندگی‌ها و رویش‌های مرتعی و جنگلی مواجه شدیم و همین مسئله باعث کاهش آتش سوزی شد و آمار آتش سوزی در این سال به ۴۲ فقره رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ هم از بارندگی و رویش‌هایی مطلوب برخوردار بودیم، لذا تعداد آتش سوزی به ۱۹۰ فقره رسید و یک هزار و ۴۰۰ هکتار از مساحت مرتع و جنگل استان دچار آتش‌سوزی شد، اما به دلیل برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اقداماتی از جمله شناسایی مناطق بحرانی، به کارگیری قرق‌بان‌ها، همکاری سازمان‌های مردم نهاد و تخصیص اعتبارات و تجهیزاتی به شهرستان‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰، با کاهش ۲۰۰ درصدی آتش‌سوزی روبه رو شدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز