خبرگزاری کار ایران

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین:

آموزش به والدین از بهترین راه‌های جلوگیری از کودک آزاری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۷۳۹

مسئول سلامت روان و اجتماعی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: گاهی والدین یا افراد دیگری که به کودک آزار می‌رسانند، نمی‌دانند که رفتار آنان، باعث آزار کودک می‌شود، بر این مبنا، یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از کودک آزاری، آموزش پیشگیری از آن به والدین است.

به گزارش ایلنا، مهسا امامیه با اشاره به کودک‌آزاری گفت: زمانی که کودک نتواند استقلال خود را از نظر روحی و روانی حفظ کند، آنگاه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد.

مسئول سلامت روان و اجتماعی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین ادامه داد: پیشگیری از کودک آزاری و آموختن آموزه‌های مرتبط با آن به افرادی که مسئولیت کودک را بر عهده دارند، یکی از اهداف اساسی واحد سلامت روان و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: کودکان به علت ویژگی‌هایی که از نظر سنی دارند، بسیار آسیب پذیرند و نیاز به حمایت و مراقبت والدین دارند؛ ولی گاهی اوقات، بزرگسالان، به دلایل مختلف، به جای حمایت و مواظبت از کودک، او را مورد آزار قرار می‌دهند.

این کارشناس بیان کرد: کودک آزاری، شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر، بخصوص بزرگسالان، نسبت به کودک انجام می‌گیرد و به نوعی به سلامت جسمی و روانی او آسیب می‌رساند.

مسئول سلامت روان و اجتماعی مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: والدین با شناخت کودک و نیازهای اساسی او، سبب می‌شوند که رفتار بهتری با کودک داشته باشند و برای این کار می‌توانند از روش های مختلفی، مانند خواندن کتاب‌های مناسب، شرکت در کلاس‌های آموزشی و مشورت کردن با افراد آگاه استفاده کنند؛ زیرا پیشگیری، همیشه، بهتر، آسان‌تر و سریع‌تر از درمان است.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از کودک آزاری، می‌توان از راه کارهایی مانند آشنایی با حقوق و نیازهای اساسی کودک، پذیرش مسئولیت‌ها و انجام وظایف خود به عنوان پدر، مادر، معلم و سرپرست نسبت به کودک، توجه به سلامت جسمی و روانی خود و کاهش فشارهای عصبی و مشکلات رفتاری خود استفاده کرد.

به گفته امامیه، والدین می‌توانند با ایجاد احساس امنیت در کودک، برای بیان مشکلاتش، قضاوت نکردن زودهنگام، مقصر جلوه ندادن کودک، داشتن اوقات فراغت با کیفیت با کودک و انجام فعالیت‌های لذت بخش دو طرفه، شنونده فعالی برای او باشند و باعث شوند که کودک به راحتی و بدون قضاوت، زمانی که در طول روز احساس ناامنی می کند، با والدین خود صحبت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز