خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها:

دشت‌های چهارمحال و بختیاری با وجود برخورداری از 11 درصد منابع آب کشور ممنوعه بحرانی هستند/ زیرساخت‌های ارتباطی استان بسیار ضعیف است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۵۰۱

نماینده چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان با وجود برخورداری از 11 درصد منابع آب کشور با مشکل کمبود آب مواجه است گفت تمام دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند و این باعث فرونشست زمین شده است.

به گزارش ایلنا، محمد یعقوب باقری با اشاره به مشکلات استان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با وجود برخورداری از منابع طبیعی چشمگیر جزو استان‌های کم برخوردار کشور است.

وی افزود: با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری 11 درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد اما به دلیل مدیریت غلط با مشکل شدید کم آبی رو به رو است.

باقری ادامه داد: به دلیل عدم تخصیص درست آب تمام دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه یا ممنوعه بحرانی شده‌اند.

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: به دلیل عدم حمایت و تامین اعتبار طرح‌های مربوط به انتقال آب از سرچشمه‌ها و رودخانه‌های استان عمده دشت‌های استان وضعیت بحرانی دارند و به دلیل خشک شدن آب‌های زیرزمینی دچار فرونشست شده و خاک کیفیت خود را از دست داده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: از آنجایی که منبع اصلی درآمد مردم استان از کشاورزی و دامداری است به دلیل خشکسالی و کاهش منابع آبی و پیرو آن ضعف خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، بسیاری از مردم شغل خود را به‌ ویژه در روستاها از دست داده‌اند. این در حالی است که چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های با توان زیستی بالا محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این مسئله سبب مهاجرت گسترده از روستاها به شهرهای کوچک و حاشیه شهرهای بزرگ شده است که تبعات زیادی از جمله حاشیه نشینی، افزایش مشاغل کاذب و غیر رسمی، افزایش بزه‌کاری و کارهای غیرقانونی شده است.

باقری همچنین با بیان اینکه مشکل مهم دیگر استان ضعف زیرساخت‌ها به‌ویژه زیرساخت‌های حمل و نقل است تصریح کرد: این استان با این که به لحاظ جغرافیایی تقریبا در مرکز کشور است اما مانند استان‌های دور افتاده با آن برخورد می‌کنند و رسیدگی چندانی به این استان نمی‌شود.

نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: زیرساخت‌های ارتباطی استان بسیار ضعیف است و جاده‌های استان نیازمند توسعه و تکمیل یا ترمیم هستند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها بیان کرد: چهارمحال و بختیاری تنها استان کشور است که راه آهن ندارد. هرچند از دو دهه پیش فرایند اتصال این استان به راه آهن سراسری کشور آغاز شده است اما تاکنون کمتر از 50 درصد رشد داشته و در سال‌های اخیر تقریبا رها شده است.

باقری اظهار کرد: به دلیل اهمیت بالای راه‌های ارتباطی نیاز جدی برای توسعه مسیرهای ارتباطی وجود دارد و لازم است سرمایه گذاری بیشتری برای این امر صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز