خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی مطرح شد:

پیش‌بینی هواشناسی برای بارندگی در فصل پاییز محقق نشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۹۴۹

آبفا با ترک تشریفات در حفر چاه برای تأمین آب تدابیر لازم را اتخاذ کند

استاندار مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی هواشناسی برای بارندگی در فصل پاییز محقق نشد و بر شدت چالش حوزه آب افزوده است، گفت: در این راستا لازم است سازمان هواشناسی فکری برای تغییر روش و به روزرسانی ابزارهای پیش‌بینی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد مخلص‌الائمه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان مرکزی، افزود: بارندگی‌ها در سال جاری به شدت کاهش یافته است و در این خصوص همراهی مردم این استان برای جلوگیری از تنش آبی برای گذر از چالش کم‌آبی ضروری است.

وی ادامه داد: متولی تأمین آب وزارت نیرو است. برای این موضوع، بخش‌های دیگر باید با هم‌افزایی، وزارت نیرو را برای تأمین آب با اولویت در بخش آشامیدنی همراهی کنند. تامین منابع مالی طرح‌ها با وزارت نیرو در سطح ملی است و در استان، تأمین منابع از محل منابع استانی در نظر گرفته می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به کمبود بارش‌ها و وجود چالش در این حوزه، گفت: لازم است مجموعه آب و فاضلاب با ترک تشریفات در حفر چاه برای فرایند تأمین آب در استان تدابیر لازم را اتخاذ کند.

علی‌اکبر اسدی افزود: تأمین اعتبار لازم برای این موضوع از محل اعتبارات ملی توسط وزارت نیرو عملیاتی می‌شود. همچنین لازم است در شرایط اضطراری از ظرفیت چاه‌های آب در بخش دولتی استفاده شود و برای 19 چاه تجهیزات لازم در نظر گرفته شود.

وی به استفاده از ظرفیت پساب اشاره کرده و ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب در شهرستان ساوه 89 لیتر در ثانیه پساب در اختیار دارد که باید از این ظرفیت برای صنایع استفاده شود تا صرفه‌جویی بهینه‌تری از منابع آبی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه وضعیت بارندگی در استان مرکزی مناسب نیست، گفت: میزان بارندگی در استان مرکزی به طور متوسط، نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش یافته و نسبت به آمار درازمدت 66 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عزت‌اله آمری افزود: اگر شرایط موجود متأثر از کاهش بارندگی‌ها ادامه یابد، شرایط کم‌آبی در سدها، آب‌های زیرزمینی و سطحی، تشدید می‌شود. باید در نظر داشت که تمامی رودخانه‌های استان، در حال حاضر خشک هستند.

وی به چاره‌اندیشی در راستای تأمین منابع آبی برای جلوگیری از تنش آبی اشاره کرده و ادامه داد: باید برای گذر از تنش آبی از منابع آب زیرزمینی، استفاده شود و برای این مهم حفر 20 حلقه چاه، جانمایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به اینکه 44 میلیون مترمکعب آب در پشت 2 سد استان ذخیره است، اظهار داشت: ورودی به هر 2 سد از منابع رودخانه‌ای، 400 لیتر بر ثانیه است. این در حالی است که سال گذشته، ورودی سدها از این میزان بیشتر بود.

آمری تصریح کرد: حجم کنونی آب در سد کمال صالح اراک 25 میلیون مترمکعب است که با این وضعیت، در سال آینده برای آب آشامیدنی، نگرانی وجود دارد. همچنین در حال حاضر در سد الغدیر ساوه 19 میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره است و این شهرستان منابع آب پایداری ندارد.

وی بیان داشت: 19 میلیون مترمکعب معادل 7 درصد ظرفیت سد الغدیر ساوه، آب ذخیره است که این عدد نگران‌کننده است. این در حالی است که بخشی از حجم آب در این سد، مُرده است و فقط 4 تا 5 میلیون مترمکعب، حجم آب، مفید است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تأکید کرد: برای مواجهه با بحران کم‌آبی و جلوگیری از تنش‌های آبی، چند سالی است که کشت پاییزه در شهرستان ساوه انجام نمی‌شود و یک‌پنجم آب در اختیار باغات این شهرستان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت آب در بخش آبفای استان، گفت: دبی آب در 9 حلقه چاه از 850 لیتر بر ثانیه به 382 لیتر رسیده است که این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

حشمت‌اله عباسی به میزان نیاز آبی در شهرستان ساوه اشاره کرده و افزود: 1144 لیتر برثانیه حداکثر نیاز آبی در شهرستان ساوه است که باید 300 لیتر آب برای مصرف در فصل تابستان و ایام گرم سال پیش‌بینی و نگهداری شود.

وی ادامه داد: حفر 19 حلقه چاه، برای گذر از تنش آبی در شهرستان ساوه در دستور کار است که از این تعداد 9 حلقه چاه بغل کنی و برای 10 حلقه دیگر نیز مجوز در نظر گرفته شده است. همچنین برای حفر 3 حلقه چاه کشاورزی قرارداد منعقد شده و 11 حلقه چاه دیگر در مناقصه قرار دارند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز