خبرگزاری کار ایران

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور:

فرصت جمعیتی کشور در 2 دهه آینده بسته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۷۴۱

در برخی از سال‌ها میزان کاهش موالید از ۱۲۰ هزار تا ۱۷۰ هزار ثبت شده است

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور با بیان اینکه فرصت جمعیتی کشور در 2 دهه آینده بسته می‌شود و باید اقدامات لازم در این خصوص شتاب گیرد، گفت: نرخ باروری در جامعه کاهش یافته است، به گونه‌ای که در برخی از سال‌ها میزان کاهش موالید از 120 هزار تا 170 هزار ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر محزون در کنگره ملی جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، افزود: در سال 1400 میزان 1.65 درصد نرخ باروری ثبت شد و در برخی از استان‌ها کاهش جمعیت اتفاق افتاده است. متأسفانه نرخ باروری در استان مرکزی نگران‌کننده است.

وی با یادآوری این موضوع که در حال حاضر 19 درصد جمعیت کشور تک فرزند هستند، ادامه داد: اکنون نیمی از جمعیت کشور میانسال است و دو سوم جمعیت نیز در سنین بین 15 تا 64 سال سن قرار دارند. بنابراین می‌توان دریافت که سهم جوانی جمعیت کشور کاهش یافته است.

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور به میزان بسیار بالای سقط جنین در ایران اشاره کرده و اظهار داشت: ۳۸۵ هزار سقط در سال رقم کمی نیست. اگر این میزان جنین فرصت حیات پیدا می‌کرد، نرخ باروری در کشور بالاتر از سطح جهانی قرار می‌گرفت.

محزون با ابراز تأسف از اینکه در دهه‌های گذشته ضعف‌هایی در حوزه جمعیتی وجود داشته است، تصریح کرد: هرم جمعیتی کشور نیاز به برنامه‌ریزی ویژه دارد. در این راستا 16 قانون برای آگاهی در حوزه افزایش جمعیت پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون فرصت برای فرزندآوری در کشور فراهم است، بیان داشت: برای تجدید نسل باید نرخ باروری به بالاتر از سطح جانشینی برسد. البته در این راستا از کیفیت جمعیت نیز نباید غافل بود و باید برای ضریب کیفیتی جمعیت نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور تأکید کرد: شاخص توسعه انسانی ایران در حوزه کیفیت در سطح بالایی قرار دارد. در چند دهه اخیر افزایش نرخ باسوادی از 15 درصد به 78 درصد رسیده است. همچنین شاخص امید به زندگی در ایران 74 سال است که این موضوع برای مردان 72 سال و برای زنان 75 سال محاسبه شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز