خبرگزاری کار ایران

مشاور معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

شاهد رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در جامعه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۹۰۱

مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه شاهد رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای در جامعه هستیم، گفت: شاخص‌های کتابخانه‌ای در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر یاری در مراسم تکریم از کتابداران استان مرکزی در اراک، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی نهادی فرهنگی، سرزنده، با هویت ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه هستند و وظیفه مهم آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز افزایش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تحقق عدالت عمومی برای دسترسی به کتاب است. این نهاد با هدف ارائه خدمات به عموم مردم و اقشار خاص با هدف‌گذاری دقیق و درست، گام‌های مؤثری برداشته است.

مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تغییر جایگاه کتابخانه‌ها در بین اقشار جامعه اشاره کرده و اظهار داشت: امروز شاهد تغییر جایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حیث ملی، نگاه مردم و مسئولین هستیم.

یاری تصریح کرد: در راستای اجرای عدالت فرهنگی و دسترسی عموم افراد جامعه به کتاب و توسعه خدمات بر پایه نیاز جامعه، شاهد حمایت‌های متعدد در نهضت تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و توسعه شبکه کتابخانه‌های سیار هستیم.

وی بیان داشت: در رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی نگاه به کتابخانه تغییر پیدا کرده است. کارکرد کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی ارزنده دیگری از جمله بیش از 60 خدمت در راستای توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود.

مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: این نهاد به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی و پایه توسعه کار فرهنگ کتاب محور در سطح کشور است.

یاری ابراز داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی دارای بیش از 3746 باب کتابخانه عمومی شامل 2756 باب کتابخانه نهادی، 838 باب کتابخانه مشارکتی، 32 باب کتابخانه مستقل، 120 سالن مطالعه و بیش از 12 میلیون و 300 هزار نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی است.

وی اضافه کرد: افزایش 64 باب کتابخانه عمومی، افزایش 50 درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد 245 درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها از دستاوردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

مشاور معاون توسعه در امور انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به جایگاه ایران از لحاظ فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی اشاره کرده و گفت: از دیدگاه بین‌المللی شاهد قرار گرفتن فعالیت‌های کتابخوانی کشور در جایگاه نخست منطقه و همچنین در زمره 20 کشور برتر جهان هستیم.

یاری افزود: هر کجا که پیشرفت تمدن‌ساز و سعادت دنیوی و اخروی برای انسان به ارمغان آمده است، ردپایی از کتاب در آن مشاهده می‌شود. کتاب و کتابخوانی همواره نقش مهم و اساسی در تاریخ پیشرفت مادی، معنوی و تمدنی بشر داشته است.

وی از کتابداران فعال در کتابخانه‌های عمومی قدردانی کرده و ادامه داد: تلاش‌های حدود 6000 کتابدار به عنوان نیروی محرک و شبکه پویای کتابخانه‌ها که با وجود برخی مشکلات و کمبودها، صبورانه و بی‌حاشیه در مسیر گسترش خواندن و کتابخوانی مشغول به خدمت صادقانه در سطح کشور هستند، قابل تقدیر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز