خبرگزاری کار ایران

مدیر امور منابع آب کاشان خبر داد؛

فرونشست‌‌های متعدد به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب در کاشان

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۳۸۷

کسری۳۶ میلیون متر مکعب آب مخازن زیر زمینی دشت کاشان

مدیر امور منابع آب شهرستان کاشان گفت: حرکت آب‌های شور از دریاچه نمک به سمت آب‌های شیرین زیرزمینی بحران خشکسالی منطقه را تشدید کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، محمدرضا نرجسیان با بیان اینکه برداشت‌های بی رویه در دشت کاشان سبب افت سالانه به میزان ۵۰ سانتیمتر سطح آب‌های زیر زمینی شده است تاکید کرد: در حال حاضر امکان بهره‌برداری جدید از منابع آب زیر زمینی وجود ندارد و این در شرایطی است که چاه‌های غیر مجاز زیادی پلمب شده است.

وی هجوم آب شور از سوی دریاچه نمک به سمت آب‌های شیرین زیرزمینی را دغدغه این روزهای متولیان حوزه آب دانست و افزود: در بسیاری از نقاط، آب‌های زیرزمینی به دلیل تلخی و شوری زیاد توسط دستگاه‌های آب شیرین کن جهت مصرف شهروندان تصفیه می‌شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان کاشان تصریح کرد: برداشت‌های بی رویه آب، فرونشست‌ های متعدد را باعث شده و ۳۶ میلیون متر مکعب کسری آب مخازن زیر زمینی دشت کاشان قطعی است.

نرجسیان با بیان اینکه بسیاری از شهروندان آب شرب را مجددا جهت مصرف، توسط دستگاه‌های خانگی تصفیه می‌کنند که دور ریز زیادی هم دارد یادآور شد: با توجه به کاهش باران و برف تامین کسری آب مخازن زیر زمینی محال است و می‌بایست از هم اکنون برای رفع بحران‌های کم آبی در آینده چاره اندیشی شود.

وی یادآور شد: نظر برخی از کارشناسان که کشت درخت در شهرستان کاشان را عاملی برای جلوگیری از پیشرفت فرونشست می‌دانند را نمی‌پذیریم؛ چرا که کاشت درخت نیازمند آب است و زمانی که سطح آب پایین‌تر می‌رود فرونشست اتقاق می‌افتد.

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز