خبرگزاری کار ایران

پرفشاری خون مهمترین عامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۰۲۷

۴۶ درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: پرفشاری خون مهمترین عامل خطر قابل پیشگیری بیماری‌های قلبی و عروقی است و ۴۶ درصد بیماران از بیماری خود اطلاع ندارند.

 به گزارش ایلنا، مریم کوشکی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه پرفشاری خون مهم ترین عامل خطر قابل پیشگیری بیماری های قلبی و عروقی است، اظهار داشت:  طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ فشار خون بالا حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که قریب به 46 درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: همچنین کمتر از نیمی از این بیماران (42%) شناسایی و درمان شده اند و یک پنجم این بیماران (21% ) فشار خون با کنترل مطلوب دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری های غیر واگیر در سال ۱۴۰۰ در کل کشور  32.03 درصد و 31.95 درصد در استان از افراد فشارخون بالا داشته اند، گفت: در این راستا 61.47 درصد در کل کشور و 57.44 درصد در استان لرستان در مورد فشارخون بالا آگاهی داشته اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: درصد پوشش درمان فشارخون در این پیمایش در کل کشور 52.01 و در استان 45.84 درصد است. 

کوشکی افزود: درمان موثر فشارخون بالا در کل کشور 41.89 درصد و در استان 36.88 درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان درخصوص روز جهانی فشارخون بالا، گفت: برگزاری این مناسبت بهانه ای برای اطلاع رسانی جهانی در خصوص اهمیت دانستن مقدار فشارخون، کنترل بهتر آن و پیشگیری از عوارض جدی این بیماری است.

 کوشکی تصریح کرد: هدف از این مناسبت سالانه، ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشار خون بالا می باشد و شعار امسال مانند سال گذشته" فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید و با کنترل آن طولانی تر زندگی کنید." است.

وی اظهار داشت: پیام امسال " با اندازه گیری مقدار فشار خون خود و کنترل آن عمر طولانی و با کیفیت داشته باشیم " انتخاب شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: انتظار می رود در جهت محقق شدن اهداف این شعار بر سر فصل های افزایش آگاهی مردم، خانواده های آنها و کارکنان بهداشتی درمانی از روش صحیح اندازه گیری فشار خون، نحوه مراقبت و عوارض عدم کنترل آن و شیوه زندگی سالم، برنامه منظم فعالیت بدنی، تغذیه سالم ،کاهش میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی، مهارت مدیریت استرس و پایبندی به درمان تاکید شود و اقدامات لازم در این راستا صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز