خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول خبر داد؛

کاهش 67 درصدی حریق در مراتع و جنگل‌های استان سمنان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۷۸۳

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان دراولین جلسه کارگروه اطفای حریق از کاهش حریق در مراتع و جنگل‌های استان سمنان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا ابوطالبی، گفت: در سال 1401 سه فقره حریق در سطحی معادل ۲۰ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی رخ داده که بوسیله نیروهای یگان حفاظت، دهیاران، اعضای شورای روستا و مردم محلی اطفاء شده است و این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد کاهش دارد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از این مقدار حریق به وسیله گردشگران طبیعت، چوپانان و بهره برداران به دلیل غفلت از خاموش کردن  ذغال های به جای مانده از آتش صورت می‌گیرد.

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، اظهار کرد: در همین مدت، به دلیل خشکسالی‌های متوالی با هجوم دام های غیر مجاز و دام مازاد و خارج از موعد مقرر فصل چرا به مراتع مواجهه بودیم که به تعداد ۱۳۲ هزار راس واحد دامی برآورد شده است و با تلاش شبانه روزی و تشدید گشت و مراقبت، تمهیدات لازم و صدور هشدارهای لازم برای مرتعداران و دامداران از مراتع مذکور خارج شدند و برای متخلفین و اصرار بر ادامه تخلف پرونده تشکیل شد  و به مراجع قضایی معرفی شدند.

علیرضا ابوطالبی عنوان کرد: پیشگیری و مقابله با تخریب و تصرف و ساخت و ساز های غیر مجاز در عرصه‌های ملی و قطع و قاچاق چوب الات جنگلی و مرتعی و همچنین سایر محصولات جنگلی و مرتعی و کنترل چرای غیر مجاز و مازاد و خارج از فصل و اجاره دادن غیر مجاز مراتع  و مقابله با حریق و اطفای حریق از جمله ماموریت‌های اولویت دار یگان حفاطت می باشد که به صورت جدی  در سطح استان پیگیری و اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی با  تاکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از عرصه های منابع طبیعی ویژه جنگل‌های استان سمنان گفت: باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم؛ منابع طبیعی سرمایه ملی است و باید مردم در امرحفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و پیشگیری از تخریب و تجاوز این موهبت های الهی مشارکت و همکاری کنند.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به نقش مهم مرتعداران و بهره برداران در حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی، گفت: مردم طبیعت‌ دوست می‌توانند در تماس با "شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کدامداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری  استان سمنان" گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی و محصولات فرعی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و ... اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‎های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز