خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

سخت گیری بانک های استان یزد در پرداخت وام ازدواج/ برخی بانک ها خود را مکلف به اجرای قانون نمی دانند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۳۰۳

در حالی مبلغ وام ازدواج افزایش داشته و روی خوش به زوج های جوان نشان داده که بانک ها در پرداخت وام ازدواج سخت گیری می کنند که این مهم نیازمند ورود جدی نهاد نظارتی به ماجراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، در شرایطی که وضعیت اقتصادی جوانان برای شروع زندگی قابل قبول نیست ودر تامین نیاز‌های اولیه همچون مسکن هم با چالش‌های جدی مواجه هستند اما دولت با افزایش مبلغ وام ازدواج در تلاش برای کاهش این فشارها است اما اینطور که پیداست بانک ها در این زمینه همراه نیستند و از جوانان برای ازدواج حمایت نمی کنند.

این در حالی است که دستور حمایت از ازدواج جوانان مصوبه شورای عالی جوانان است که ریاست آن‌را شخص رئیس‌جمهور بر عهده دارد و قوانین و دستورات با امضای رئیس دولت ابلاغ می‌شود.

به گفته کارشناسان، توزیع نامناسب اعتبارات مربوط به حوزه ازدواج در بین بانک ها از جمله مشکلاتی است که مردم برای دریافت این تسهیلات با موانع متعددی مواجه می شوند و باید ماه ها در بلاتکلیفی بمانند.

برای مثال در یک شهر کوچک، بانکی که باید به ۱۰۰ نفر تسهیلات ازدواج پرداخت کند، تنها می‌تواند به ۱۰ نفر پرداخت کند و ۹۰ نفر باقی‌مانده در بلاتکلیفی به سر می‌برند و زمان دقیقی برای پرداخت به آن‌ها اعلام نمی‌شود و این تأخیر و نابسامانی در پرداخت وام ازدواج از سوی برخی از بانک‌ها عامل سردرگمی جوانان در امر ازدواج است.

بانک ها برای پرداخت سنگ اندازی می کنند

البته همه ماجرا به توزیع نامناسب ختم نمی شود و شهروندان و زوج های جوان زیادی از سنگ اندازی بانک ها در این زمینه گلایه دارند.

یکی از متقاضیان وام ازدواج در شهر یزد با بیان اینکه چند ماهی برای تعیین شعبه دریافت تسهیلات در انتظار بودیم گفت: اعلام شده با یک ضامن، ظرف ده روز وام پرداخت می شود اما وقتی به شعبه بانک مراجعه کردیم، متصدی بانک گفت بایستی دو ضامن بیاوریم.

وی افزود : اگر چه بارها اعلام شده که  برای وام ازدواج یک نفر ضامن کافی است اما بسیاری از شعب بانکی برای پرداخت وام ازدواج دو ضامن رسمی می خواهند  و به نظرم برخی  بانک ها خود را مکلف به اجرای قانون نمی دانند.

وی با اشاره به بی توجهی متصدی بانک مربوطه نسبت به قانون و بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، اظهار داشت: بنده حقوق خودم را از این بانک دریافت می‌کنم و با توجه به قانون اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات خرد و قرض الحسنه، خبری از اجرای آن برای درخواست وام ازدواج نبود؛ در صورتی که بانک می‌تواند با بررسی عملکرد چند ساله ام مبنی بر دریافت حقوق از این بانک، حساب بانکی ام را با استفاده از بستر اعتبارسنجی، به عنوان وثیقه درنظر بگیرد؛ اما باز می‌گوید دو ضامن باید بیاوریم!

این انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف برخی از بانک‌ها در حالی است که نباید از همراهی برخی دیگر از بانک‌ها در جهت تسهیل پرداخت وام ازدواج چشم پوشی کرد، اما آنچه این روز‌ها بیش از همه خودنمایی می‌کند، عدم همسویی بانک ها با این موضوع است.

پرداخت وام ازدواج حتی با حساب یارانه ای

ذبیح الله پورجان آباد؛ سرپرست اداره امور شعب بانک ملی استان یزد با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل های ابلاغی پرداخت وام ازدواج به متقاضیان راحت است و می توانند دریافت کنند اظهار داشت: در خصوص شرایط ضمانت و ضامن برای وام ازدواج، بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با یک ضامن معتبر یا توثیق حساب یارانه و یا سهام عدالت خودش و وابستگان درجه یک یا سفته به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل به همه بانک ها ابلاغ شده افزود: ضرورتی ندارد که ضامن کارمند رسمی باشد بلکه با نداشتن دیون معوقه و فقط تایید در اعتبار سنجی می تواند ضمانت متقاضی را داشته باشد.

سرپرست اداره امور شعب بانک ملی استان یزد در واکنش به این موضوع که برخی بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج از متقاضیان دو ضامن رسمی یا کارمند و چک اخذ می‌کنند عنوان کرد: این موارد قطعا تخلفاتی است که باید در چارچوب قانون بانکی رسیدگی شود و متقاضیانی که در هر یک از شعب با این تخلفات مواجه می شوند با ذکر شعبه و کارمند خاطی به بازرسی بانک گزارش دهند.

بیش از ۲ هزار زوج یزدی در نوبت دریافت وام ازدواج

آزاده دهقان؛ سرپرست معاونت امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان یزد هم از انتظار بیش از دو هزار زوج یزدی در صف دریافت وام ازدواج خبر داد و گفت: در این خصوص بیش از گذشته به همکاری و همراهی بانک های عامل نیاز داریم تا سرعت بیشتری در روند پرداخت ها صورت گیرد.

وی افزود: برای پرداخت به موقع وام ازدواج به متقاضیان تاکنون جلسات و پیگیری لازم در مناطق مختلف صورت گرفته که امیدواریم در سال‌جاری برای رسیدگی به مطالبات زوج‌های جوان بهتر اقدام شود.

وی بیان داشت: پارسال بیش ۱۴ هزار نفر در استان متقاضی وام ازدواج بودند که بیش از ۹۰ درصد آنها در مجموع موفق به دریافت ۱۸ هزار و ۶۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات شدند.

به گزارش ایلنا، قانون بودجه و ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌ها بیان می‌کند که وثایق وام ازدواج یک سفته یا یک ضامن باشد، اما برخی از بانک ها، درخواست دیگری در این باره دارند که جای تامل است و حتی پس از تکمیل مدارک، از پرداخت وام در یک ماه بعد خبر دهند، در حالی که بانک مرکزی دستور داده بود تا ظرف ده روز پرداخت شود.

این موارد می طلبد تا نظارت های جدی تری بر شعب بانک ها اعمال شود و جوانانی کو برای شروع زندگی، نیاز ضروری به این وام دارند بیش از این در انتظار نباشند.

طبق قانون به هرکدام از زوج‌های جوان تا ۲ میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت می‌شود که نقش مهمی در حل بسیاری از مشکلات و تامین نیاز متقاضیان دارد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز