خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می دهد؛

" پایتخت گل غلتان ایران" در انتظار وعده های مغفول مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۶۶۱

رئیس شورای شهر امیریه دامغان می گوید: پایتخت گل غلتان ایران فضای کافی برای برگزاری جشنواره را ندارد واین در حالی است که کاروانسرای شهر امیریه با داشتن ظرفیت 10 هزار نفری به محلی برای نگهداری حیوانات تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره ملی گل غلتان به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از عید نوروز، در سال 89 به ثبت ملی رسیده است؛ آیین گل غلتان نوزادان همه ساله با آغاز فصل رویش گل‌های محمدی در شهر امیریه دامغان آغاز می‌شود و نوزادانی از اقصی نقاط ایران و کشورهای دیگر در اولین سال زندگی خود در میان گلهای محمدی غلتانده می‌شوند تا در برابر حساسیت ها و بیماری‌های فصلی، مصون شوند.

ابوالفضل امیر حسینی رئیس شورای اسلامی شهر امیریه در حاشیه اختتامیه چهاردهمین جشنواره گل غلتان امیریه در خصوص این آیین به خبرنگار ایلنا می‌گوید: جشنواره ملی گل غلتان، سالهای سال است که جزو فرهنگ و هنر مردم دامغان و بخصوص شهر امیریه بوده است؛ این جشن مذهبی و آیینی در سالهای اخیر رنگ و بوی دیگری گرفت و به مرور با بیرون آمدن از خانه‌ها به صورت جشنواره درآمد.

امیر حسینی می افزاید: در این آیین، فرهنگ اصیل ایرانی با فرهنگ اسلامی و همچنین  روح و جسم کودک با لطافت طبیعت تلفیق می‌شود و علاوه بر آن، این جشنواره  بخاطر حضور اقوام و مذاهب مختلف اعم از ترک، کرد، لر، عرب، بلوچ و شیعه و سنی از اقصی نقاط کشور و کشورهای دیگر، عاملی برای وحدت مسلمانان منطقه است.

دومین اثر معنوی کشور در انتظار ثبت جهانی است

رئیس شورای شهر امیریه با بیان اینکه جشنواره ملی گل غلتان در انتظار همت مسئولان برای ثبت جهانی است، می‌گوید: این جشنواره چکیده فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی است و مقدمات ثبت جهانی آن انجام شده است.

آزادی کاروانسرای سپهسالاری مغفول در میان وعده های مسئولان

امیر حسینی با اشاره به اینکه  در برخی از سال های گذشته از ابتدای رویش گلهای محمدی  تا پایان آن حدود 600 نوزاد هم دراین شهر گل غلتان شده‌اند، می گوید: یکی از بزرگترین کمبودها و مشکلات ما برای برگزاری این آیین،  نداشتن فضای کافی برای برگزاری مراسم است و همه ساله شرمنده کسانی هستیم که از نقاط دور و نزدیک به اینجا می آیند و باید سر پا بایستند.

وی با اشاره به وجود کاروانسرای قاجاریه معروف به "سپهسالاری" در این شهر می گوید: این کاروانسرا با ظرفیت 10 هزار نفر یکی ازظرفیت های پنهان شهر امیریه است که فضای تاریخی آن نیز متناسب با برگزاری این جشنواره تاریخی و معنوی است.

رئیس شورای شهر امیریه با بیان اینکه این کاروانسرا مالک خصوصی دارد می‌افزاید: آزاد سازی این کاروانسرای تاریخی و دادن زمین معوض به مالک آن، سالها است که در گیر و دار وعده‌های پوچ مسئولان، معطل مانده تا جایی که این مکان  هم اکنون به محلی برای نگهداری حیوانات تبدیل شده است.

خط انتقال چاه آب بالادست به امیریه با مشکل مواجه است

رئیس شورای شهر امیریه با اشاره به ضرورت  افزایش سطح زیر کشت گل‌های محمدی به عنوان یک ظرفیت مناسب برای توسعه آیین گل غلتان، فروش غنچه، گل محمدی و کارگاه‌های گلاب گیری، و نقش آن در اقتصاد مردم منطقه و رونق تولید، می‌گوید: یک چاه آب در بالادست شهر امیریه به طول 4 کیلومتر وجود دارد که برای انتقال آب آن با مشکل مواجه هستیم و اگر مسئولان با عمل به وعده‌های خود، با تخصیص اعتبار یا دادن لوله این مشکل را برطرف سازند، در افزایش سطح زیر کشت، تاثیر زیادی دارد.

انتهای پیام/
شهربانو خسروی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز