خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم:

کمبود بودجه پژوهشی در دراز مدت آسیب‌زا خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۳۲۶

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مهم‌ترین مشکلات موجود بر سر راه ارتباط دانشگاه با صنعت را کمبود بودجه‌های پژوهشی عنوان کرد و افزود: اینکه بودجه‌های پژوهشی در دولت و بخش خصوصی بسیار اندک است، نتایج آن در درازمدت مشخص خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمدسعید‌ سیف در چهاردهمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه چهار وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری که به میزبانی  دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد  گفت: ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه­‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: تنها یک‌چهارم اساتید در قراردادها و موضوعات تقاضامحور پژوهشی فعال هستند و مابقی تنها در مسیر توسعه علم فعالیت می‌کنند که باید آن دسته از اساتید را که در امور پژوهشی فعال نیستند را هم به سمت حل نیازهای گسترده کشور سوق دهیم و از توان علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا در کنار اساتید استفاده کنیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها در راستای این ماموریت گرایی پاسخگوی نیازها و چالش‌های موجود در کشور باشند و انتظار می‌رود از امکانات علمی کشور به‌صورت مؤثر در جهت پیشبرد اهداف نظام استفاده شود.

این مسئول گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پیشتر در حوزه آموزش فعال بودند اما در حال حاضر در مسائل علمی خودکفا بوده و انتظار و مطالبه ما از دانشگاه‌ها در اثربخشی، کمک به بهبود معیشت و وضعیت جامعه است.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور عنوان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان ایده‌پرداز و اتاق‌فکر در استانداری‌ها نقش ایفا کنند تا با ایجاد زنجیره ارزش در استان، شرایط برای اشتغال پایدار میسر شود.

وی گفت: مکانیزم و روش‌های بهره‌برداری بهینه از ظرفیت دانشگاه‌ها در حال تدوین است، دانشگاه‌ها تجارب علمی خوبی در این زمینه دارند که تا به امروز جامعه نسبت به آن‌ها بی‌توجه بوده است.

سیف اظهار کرد: شایسته است، استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی استان با تفکیک موضوعات و مسائل مشخص از توان علمی دانشگاه استفاده کنند و امیدواریم این خواسته جامعه و دانشگاه به نتیجه برسد و در پی آن اثربخشی نتایج علمی را در زندگی مردم ببینیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار عضو هیئت‌علمی در وزارت علوم مشغول به فعالیت هستند، همچنین ۱۵۰ هزار دانشجوی دکترا و ۱۱ هزار آزمایشگاه از امکانات زیربنایی وزارت علوم بهره می‌برند.

ابن مسئول ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهشی زمانی مشخص خواهد شد که دیگر محصولات تولیدی صنعتی، کیفیت مناسب برای رقابت با محصولات دنیا را ندارند و با افت کیفیت و قیمت شدید مواجه می‌شوند، با پیش‌بینی این شرایط باید درصد بودجه بیشتری را به مباحث تحقیقاتی و دانش‌بنیان اختصاص دهیم.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت: استان‌های کشور هر یک مزیت‌ها و امکانات خوبی در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارند که در خصوص نگاه علمی به این ظرفیت‌ها، کم‌توجهی شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز