خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان غربی:

تصویب منطقه ویژه اقتصادی سرو موجب توسعه منطقه صومای برادوست می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۷۲۰

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تصویب منطقه ویژه اقتصادی سروی ارومیه گفت: این امر مهم ترین عامل توسعه منطقه صومای برادوست خواهد بود.

به گزارش ایلنا، استاندار آذربایجان غربی در دوازدهمین سفر شهرستانی خود  همراه با تعدادی از معاونین و ۲ تن از  نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از منطقه صومای برادوست بازدید کره و از نزدیک با مشکلات این منطقه آشنا شدند.

در این بازدید که ۸ ساعت به طول انجامید استاندار آذربایجان غربی با بررسی مسایل و مشکلات این منطقه با اهالی روستاهای خلبان،هشتیان،ممکان،سیدان،جوهنی و گنگچین دیدار و گفتگو کرد.

محمد صادق معتمدیان با اشاره به اینکه سفرهای شهرستانی در جهت اولویت بندی مشکلات منطقه و تمرکز بر اجرای پروژه ها اجرا می‌شود گفت: محدودیت منابع و تحریم امکان اتمام تمام پروژه های نیمه کاره را نداده پس باید با شناسایی پروژه‌های اولویت‌دار در اولین فرصت مطالبات به حق مردم عملیاتی شود.

معتمدیان، با اشاره به موقعیت منطقه ویژه سرو در اقتصاد استان گفت: بر اساس ظرفیت های منطقه و تقویت شهر سرو نیاز است منطقه لجستیک در این شهر  ایجاد شده و از ظرفیت های کشور ترکیه از جمله داشته های تجاری و سرمایه های گذاران ترک بهره لازم برده شود.

وی افزود: با توجه به کمبود بارش ها و خشکسالی باید سیستم آبیاری نوین در منطقه تقویت و اراضی کشاورزی مکانیزه شده و کشت گلخانه ای در اولویت قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه،مرز یکی از مهمترین مزیت های منطقه صومای برادوست به شمار می رود گفت:  سعی داریم از این ظرفیت بیش از پیش بهره مند شویم.

وی افزود: با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی تحول خوبی در حوزه اقتصادی منطقه ایجاد خواهد شد.

معتمدیان به مشکلات تعدادی از روستاهای منطقه اشاره کرد و گفت: مشکل آب شرب و بهداشتی, راه‌های روستایی, فاضلاب شهر سرو و همچنین مشکلات طرح هادی از جمله مشکلاتی است که در این سفر مطرح شد و قرار است در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با محوریت شهرستان ارومیه درباره مشکلات آن تصمیم‌گیری شود.

ترانزیت شبانه روزی کالا و مسافر از مرز سرو

خالد جنگجو ناظر گمرکات آذربایجان غربی در این بازدید با اشاره به رشد ۸ برابری ترانزیت داخلی و خارجی از مرز سرو گفت: در حال حاضر از گمرک سرو ترانزیت کالا و مسافر به صورت شبانه روزی صورت می گیرد و میزان صادرات از این گمرک نیز چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

جنگجو یکی از مشکلات گمرک سرو را افزایش معافیت ۸۰ دلاری به ۵۰۰ دلار بیان کرد و گفت:موضوع معافیت یک موضوع قانونی است و هر مسافر سالانه یک بار می تواند از این معافیت استفاده کرده و افزایش آن مستلزم اصلاح قانون در مجلس است.

وی با بیان اینکه فعالیت مرزنشینان در این منطقه در سال‌های اخیر  عملکرد خوبی نداشته گفت: لازم است تعاونی مرزنشینان در صومای برادوست ایجاد شود.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی همچنین افزود: برای صادرات و واردات توسط پیله‌وران هیچ گونه مشکل و محدودیتی در منطقه وجود ندارد.

کشاورزی سنتی مهمترین دلیل خشکی دریاچه ارومیه

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در بازدید از منطقه صومای برادوست با بیان اینکه مهمترین عامل خشکی دریاچه ارومیه کشاورزی سنتی است گفت: برای کمک به احیای دریاچه ارومیه نیاز است از سمت کشاورزی به سمت اقتصادی شدن و توجه به بازارچه های مرزی گام برداشت.

ذاکر، با تأکید بر احیای بازارچه های مرزی گفت:صرف تصویب منطقه آزاد تجاری اقتصادی نمی‌تواند مشکلی را حل کند گفت: بلکه باید با ایجاد شهرک اقتصادی از کشاورزی به سمت تجاری شدن حرکت و زمینه اشتغال را فراهم کرد.

وی یکی از نیازهای اصلی روستاییان این منطقه را کمبود آب شرب و بهسازی راه های مواصلاتی و روستایی عنوان کرد و گفت: استفاده از آب شرب و بهداشتی مطالبه به حق مردم این منطقه است که باید سریعا در دستور کار مسئولین قرار گیرد و راههای مواصلاتی این منطقه باید اصلاح و روکش شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی،خواستار احیای تعاونی مرزی و مرزداران در این منطقه شد و گفت: با احیا تعاونی مرزنشینان،تعاونی جایگزین کارت پیله وری دراین منطقه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز