خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس در پتروشیمی گچساران:

پتروشیمی گچساران از هدروری 60 میلیارد دلاری جلوگیری می کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۲۳۵

بگفته رئیس مجلس یازدهم پتروشیمی گچساران از سوختن 60 میلیارد دلار سرمایه کشور جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، "محمدباقر قالیباف" در بازدید از پتروشیمی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، با برشمردن برخی از ویژگی های اقتصادی این پتروشیمی و فواید آن برای اقتصاد ایران، اظهارداشت: با ایجاد پتروشیمی گچساران منابع غنی کشوری که حدود ۶۰ میلیارد دلار در حال سوختن بود به سرمایه بزرگی تبدیل می شود.

وی، پتروشیمی گچساران را سرمایه ای مفید برای ایران دانست و خاطرنشان کرد: پس از ۲۲ سال شاهد ساخت یک طرح بسیار بزرگ و تاثیرگذار در صنعت و تولید کشور در منطقه نفت خیز گچساران هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی ناشی از سوختن منابع گازی ، یادآورشد: افتتاح و بهره‌برداری این مجموعه باعث ایجاد رونق در صنایع زیر دستی و دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۰ درصد از نفت و گاز کشور را در اختیار دارد، ادامه داد: راه اندازی پتروشیمی گچساران به دست مُتخصصان داخلی با توجه به تحریم‌ها یک کار بسیار بزرگ و جهادی است.

وی گفت: این پروژه با تبدیل اِتان به پُلی اتیلن از هدر رفت خوراکی که در پتروشیمی بید بلند تولید می شود، جلوگیری می کند.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.

محصول اِتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران با خط لوله ای به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به عنوان خوراک چهار پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می یابد.

این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در حال فعالیت بوده و تأمین آب آن از سد کوثر گچساران با لوله ۲۸ اینچی در هزار و 760 مترمکعب بر ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر و خوراک آن از پالایشگاه بید بلند بهبهان به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال و با خط لوله ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد.

همچنین گاز مِتان مورد نیاز نیز به میزان ۵۳ هزار و 900 مترمکعب بر ساعت از خط سراسری و نیز تأمین برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه ای خوزستان تامین می شود.

محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک میلیون تن در سال اِتیلن و نیز ۸۴ هزار تن در سال C3+ خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز