خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

تب برفکی در دام های عشایر ایران شیوع یافت/ فعلا دام خرید و یا جابجا نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۶۳۰

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت : با توجه به مشاهده مواردی از کانون‌های تب برفکی در کشور نیاز است دامداران نسبت به شیوع این بیماری مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، کرم چهارلنگ گفت: گزارش بیماری تب برفکی در برخی واحد‌های اپیدمیولوژیک کشور رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری ها، اظهارداشت: دامداران می بایست از ورود افراد، وسایط نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری نموده و تا اطلاع ثانوی از خرید و جابجایی دام ها جلوگیری کنند.

چهارلنگ گفت: کار واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان کماکان ادامه داشته و تاکنون در این فاز بیش از  900 هزار راس دام سبک و شش هزار راس دام سنگین با استفاده از توان همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی ایمن سازی شده اند.

وی از نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم در خصوص پایش و شناسایی بیماری تب برفکی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: کنترل و پیشگـیری از این بیماری جز با حمایت، همکاری و مشارکت دامداران و عشایر منطقه میـسر نیست و مهمترین راه جلوگیری از شیـــوع آن ایــــجاد ایمنیت در دام‌ها از طـریق مایه کوبی است و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای نیز از عوامل مؤثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها را از جمله علایم بیماری ویروسی تب برفکی در جمعیت دامی اعلام ‌کرد.

وی افزود: دامداران هرگونه تلفات را به صورت کاملاً بهداشتی دفن و موارد ابتلای بیماری را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز