خبرگزاری کار ایران

در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید جهاد کشاورزی فارس مطرح شد:

الگـوى کشـت از طریـق کشـاورزى قراردادى اجرایى شود/بلاتکلیفی 25 هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در فارس

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۴۵۳

طى مراســمى، بــا حضور معاون سیاســى، امنیتى و اجتماعى اســتاندارى فــارس و معاون وزیر و شــمارى از مدیران وزارت جهادکشاورزى و مســئولان محلى، ضمن قدردانى از طمراسى، رئیس پیشین، مجتبى دهقانپور به عنوان رئیس جدید سازمان جهادکشاورزى فارس معرفى شد.

 به گزارش ایلنا علی اکبر متکان معــاون توســعه و مدیریــت وزارت جهــاد کشــاورزى در این مراسم خواستار عملیات سازى الگوى کشت در فارس به دلیــل محدودیتهاى آبى از طریق کشاورزى قراردادى شد و گفت: این موضوع باید مشــروط بر تضمین نماندن محصول روى دست کشاورز باشد.

وی بیان کرد: فارس اســتانى پهنــاور و پر جمعیــت و داراى اقلیم منحصر به فرد اســت و اگــر بخواهیــم برخــى برنامه هاى کشاورزى را تست کنیم، مى توانیم پایلوت آن را در این اســتان قرار و پس از آن به سایر استانها تعمیم دهیــم.

وى ادامه داد: تنــوع اقلیمى این استان موجب شــده تا بستر مناسب براى کشت همــه محصولات چــه باغى، زراعــى و چه حوزه دامپرورى و شیلات زراعى باشد.

معاون توسعه و مدیریــت وزارت جهاد کشــاورزى اظهار کرد: از نظر کشــاورزى، فارس در رتبــه اول و در زارعى رتبه دوم کشــور را دارد. اما طى چند سال اخیر با توجه به تغییر اقلیم و خشکســالىها وموضوع کمبود آب، این اســتان با بحران آب مواجه شده و امید است مدیریت رئیس جدید سازمان جهاد کشــاورزى فارس با مشــارکت اســاتید دانشگاه بویژه در حوزه اقلیمى، کشــاورزى و ســازگارى با محیط تغییر اقلیم که امکان پذیر اســت، این مشکل را برطرف کند.

متــکان خاطرنشــان کــرد: از رئیس جدید سازمان جهادکشاورزىمى خواهیم به برنامه هایى از جملــه شــتاب بخشــى بــه جریان توســعه کشاورزى استان و اشتغالزایى هدف گذارى شده، توجه ویژهاى داشــته باشند و جزو اولویت کارى باشد.

وى خواســتار توجــه ویــژه رئیــس جدید این ســازمان بــه باغدارى، بویــژه در محصــول مرکبات بــا توجه به اینکه فــارس در حوزه ایــن محصولات همچون انجیر، انار و ... رتبه اول را دارد، شد و گفت: اقــدام مبتنى بر برنامه ریزى وزیر جهاد کشــاورزى براى توسعه کشــت گیاهان دارویى و زنجیره ارزش از دیگر مواردى اســت که باید در اولویت این استان قــرار گیرد، چرا که این اســتان آمادگــى دارد بویژه در حوزه محصولات باغــى و گیاهان دارویى زنجیره ارزش در ارتبــاط بــا صنایــع تبدیلى بــکار بگیرد و همچنین مى تواند اســتان همجوار و بوشهر را تحت پوشــش برگیرد، چون منطقه اى شــدن این زنجیره ارزش هزینــه کمترى دارد و صرفه جویى در زنجیره ارزش خواهیم داشت.

معاون توسعه و مدیریت وزارت جهاد کشاورزى ابراز امیدوارى کرد که اســتان فارس به قله گذشته بویژه در حوزه تولید غلات بازگردد و گفت: فارس در گذشــته تامین کننده غلات استان همجوار همچون کرمــان، اصفهان و یــزد بوده و امید اســت با برنامه ریزى این افتخار براى فارس دوباره ایجاد شود.

متــکان همچنین بــا تاکید بر توجــه به تحول کشــاورزى با رویکرد جهــادى، گفت: نیاز اســت تا برنامه هایى که وزیر جهاد کشــاورزى به مجلس ارائه داده اند با این رویکرد دنبال شود، بویژه در فارس که تمام فعالیت ها با این برنامه ها مطابقت دارد.

معاون وزارت جهادکشــاورزى خاطرنشان کرد کــه در انتخاب مدیران براى حوزه کشــاورزى که با معیشــت و ســلامت مردم در ارتباط اســت، سخت گیرى هاى بسیارى داریم.

ظرفیت هـاى بالقـوه کشـاورزى را با نگاه جهادى به بالفعل تبدیل کنیم

در ادامه رئیس کمیســیون کشــاورزى مجلس با بیان اینکه نتوانسته ایم ظرفیت هاى بالقوه بخش کشــاورزى را به بالفعــل تبدیل کنیم، گفت: باید با یک نگاه جهادى به این حوزه ورود کرد.

محمدجواد عســکرى بیان کرد: یکى از مباحث مهم امروز دنیا بحث امنیت غذایى است که به امنیت ملى گره خورده است.

وى افزود: اگر کشــورى در امنیت غذایى نتواند به امنیت پایدار دســت پیدا کند، با مشــکل مواجه خواهد شــد.

 نماینده داراب و زرین دشت گفت: امروز ســفره مردم کمرنگ شــده و سفره کشــاورزان نیز کمرنگ تر از بقیه مردم اســت. پس با ظرفیت هایى مى توانیم مشکل که در استان فارس وجود دارد قطعا معیشــتى و اقتصاد کشــاورزان و مردم استان را حل کنیم.

عســکرى همچنین با اشــاره به اینکــه یکى از مباحثى که اســتان فارس را در قله نگه داشته است تنــوع فصول و تولید محصــولات ارگانیک در بخش کشــاورزى اســت، عنوان کرد: متاسفانه در دهه هاى 60 ،70 و 80 به واسطه قابلیت کشاورزى، نان دیگر اســتان ها را تامین کردیم و از صنعت غافل شدیم به گونه اى که هم اکنون از کشاورزى عقب مانده ایم هم از صنعت غافل شده ایم.

رئیس کمیســیون کشــاورزى با بیــان اینکــه آمادگى همــکارى با وزیر جهاد کشــاورزى را داریم، گفت: با تعامل و یک نگاه هم افزا، مىتوان مشــکلات را پشــت سر گذاشت.ما معتقدیم باید روز به روز هم افزایى و همدلى افزایش یابد و کمک کنیم تا اســتان فارس از این فضا بیرون بیاید.

بلاتکلیفی 25 هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در فارس

عسکرى ادامه داد: در حوزه ظرفیت هاى علمى نیز دانشکده کشاورزى با قدمت 70 ساله یک جایگاه ارزشمند کشورى دارد اما این ظرفیت در حوزه اجرا به کار گرفته نشده تا خروجى مناسبى داشته باشد.

وى بــا بیان اینکه 25 هزار فارغ التحصیل بخش کشــاورزى در اســتان فارس به بلاتکلیف هســتند، اظهار کرد: اگر این ظرفیت در راستاى حل مشکلات و مدیریت هاى بخش کشــاورزى به کار گرفته شود، به جایگاه واقعى خود خواهیم رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز