خبرگزاری کار ایران

ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۶۷۳

ردیف هفت دستگاه موسیقى ایرانى، به روایت صلحى و با نت‌نگارى مخبرالسلطنه، که در این کتاب چاپ شده است، معتبر‌ترین روایتى است که بدون هیچ‌گونه تحریف یا تغییر مستقیماً از منابع دست اول یعنى؛ آقاعلى‌اکبر و آقامطلّب و میرزاعبدالله منتقل شده است.

«ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» به روایت مهدی صلحی(منتظم الحکما) و نغمه‌نگاری: مهدیقلی هدایت و با مقدمه‌ی داریوش صفوت منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ ردیف هفت دستگاه موسیقى ایرانى، به روایت صلحى و با نت‌نگارى مخبرالسلطنه، که در این کتاب چاپ شده است، معتبر‌ترین روایتى است که بدون هیچ‌گونه تحریف یا تغییر مستقیماً از منابع دست اول یعنى؛ آقاعلى‌اکبر و آقامطلّب و میرزاعبدالله منتقل شده است.

داریوش صفوت، موسیقى دان شاخص ایرانی و بانی مهمترین تحولات اجتماعی و آموزشی چند دهه در موسیقی کلاسیک ایرانی؛ در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:

در حدود سال ۱۳۵۰ شمسى استاد حسن مشحون در مرکز حفظ و اشاعه‌ى موسیقى در مورد تبدیل دوازده مقام به هفت دستگاه فرمود: این گوشه‌ها و ردیف هفت دستگاه موسیقى فعلى ایران را شخص بخصوصى اختراع یا جعل نکرده، بلکه از ایام باستان به مرور ابداع شده، نسل به نسل گشته و تکامل یافته است. منتها در زمان قاجاریه، به دلیل اینکه ایل قاجار ریشه‌ى آذرى داشته و در نتیجه‌ روابط مستحکمى که با قفقازیه وجود داشته، استادان موسیقى ایرانى تقسیم‌بندى الحان و نغمه‌هاى موجود را تحت تأثیر اندیشه‌ى آذرى به‌صورت هفت دستگاه(یعنى هفت مجموعه‌ى متجانس و هماهنگ) برقرار کردند. در این باره استاد مشحون توضیح بیشترى ندادند و ما، بدون اظهارنظر خاصى، براى حفظ امانت، نظر آن بزرگوار را عیناً نقل کردیم به این امید که مورد عنایت و بررسى پژوهشگران قرار گیرد.

این کتاب را نشر ماهور در ۴۱۵ صفحه و با قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز