خبرگزاری کار ایران

در جشنواره امتنان استان عنوان شد؛

60 درصد بیمه‌شدگان اجباری استان مرکزی از بخش کارگری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۴۴۴

در سال جاری کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده است

استاندار مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی از جنس کارگری است، گفت: بخش دولتی در این استان تمام‌ تلاش خود را برای حل مسائل کارگری به صورت ویژه به کار گرفته است. بیش از 60 درصد بیمه‌شدگان اجباری این استان از بخش کارگری و وابسته به این قشر است که جمعیتی بیش از 600 هزار نفر را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد مخلص‌الائمه در جشنواره امتنان (تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه جامعه کار و تولید) استان مرکزی که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، افزود: در سنوات گذشته برخی شهرستان‌های این استان با مشکل بیکاری مواجه بودند و موضوع چالش‌آفرین شده بود.

وی ادامه داد: اما با توجه به اقدامات صورت گرفته، در حال حاضر استان مرکزی با کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و مشارکت اقتصادی همراه شده و روند وضعیت اشتغال در استان خوب است و نشان از موفقیت جامعه کار و تولید در این عرصه دارد. حتی در بسیاری از شهرستان‌ها، نگرانی‌هایی برای کمبود نیروی کار وجود دارد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: در سال‌های گذشته حوادث تلخی بر صنایع و واحدهای تولیدی و همچنین بخش‌های مختلف این استان ثبت شده است. اما خوشبختانه بیش از 2 سال است که این واحدها در ثبات و آرامش مبتنی بر امنیت در بخش تولید حرکت می‌کنند و موفقیت‌های خوبی را کسب کرده‌اند.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: دولت با عزمی راسخ و برنامه‌ریزی‌های کاربردی آرامش و امنیت را به واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای مشکل‌دار برگرداند. در این راستا شمار واحدهای دارای حقوق معوق استان مرکزی در پایان سال 1402 نسبت به سال 1401 میزان 50 درصد کاهش داشت.

وی بیان داشت: کارگروه تسهیل و رفع و موانع تولید در استان مرکزی فعال است و هر هفته مسائل واحدهای تولیدی را در چارچوب اختیارات این کارگروه به صورت ویژه پیگیری می‌شود. این کارگروه سال گذشته 550 مصوبه به همراه داشت که 80 درصد آن اجرایی شده و مابقی در دست اجرا و پیگیری است.

استاندار مرکزی تأکید کرد: در حوزه واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل مسئله حادی در استان مرکزی وجود ندارد. بر این اساس احیای این واحدها در استان از برنامه‌های اولویت‌دار است. در این راستا در سال 1401 تعداد 223 واحد تولیدی اقتصادی احیا شد و در سال 1402 نیز تعداد 497 واحد تولیدی و اقتصادی به چرخه تولید بازگشتند.

مخلص‌الائمه ابراز داشت: رشد اقتصادی در استان مرکزی روزبه‌روز در حال افزایش است و در 2 سال گذشته قراردادهای صادراتی متعددی با شرکت‌های بزرگ‌ منعقد شده و حضور در پیمان‌های بزرگ صورت گرفته که این موضوع به دلیل همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف است.

وی با توجه به اینکه تولید جزء لاینفک نظام کارگری است،اضافه کرد: متأسفانه استان مرکزی با کمبود نیروی کار شدید به ویژه نیروی متخصص در حوزه ساخت مسکن مواجه است که این امر سبب ایجاد چالش در این حوزه شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جشنواره گفت: فراخوان برگزاری جشنواره امتنان این استان از 10 مهرماه سال گذشته آغاز شد و افراد تا ابتدای آذر ماه باید در این رویداد شرکت می‌کردند. این فرایند در نهایت منجر به ثبت‌نام 440 کارگر، 59 گروه کار و 121 واحد در سامانه این جشنواره شد.

جمشید امیدی افزود: پس از پایان مهلت ثبت‌نام، کمیته ارزیابی تشکیل شد و بر اساس اسناد و مدارک بارگذاری شده، 108 مورد بازدید میدانی نیز صورت گرفت. مهمترین شاخص‌های مورد ارزیابی در جشنواره، اختراع و نوآوری، ارزآوری، بهره‌وری، میزان اشتغال، مسائل زیست‌محیطی و انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی، بوده است. 

وی ادامه داد: 8 واحد برتر استانی، 3 کارگر نمونه و 2 گروه کار نمونه به تعداد 8 نفر در مجموع به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند که در هفته کار و کارگر تجلیل می‌شوند. این استان در سال‌های گذشته کارگر ملی نداشت اما در سال جاری کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار داشت: اشتغال ایجاد شده در این استان بر اساس آمار شاغلین 15 سال به بالا، در سال 1396 به 425 هزار نفر رسیده بود. این آمار تا سال 1399 به 374 هزار نفر رسید و روند نزولی داشت که یکی از مهمترین علل آن شرایط کرونا بود.

امیدی به تعداد شاغلین استان مرکزی در سال‌های 1401 و 1402 اشاره داشته و تصریح کرد: این آمار در سال 1401 به 389 هزار و 720 نفر رسید که 15 هزار و 720 اشتغال از سال 1399 تا 1401 به استان اضافه شد. آمار سال 1402 نیز تا پایان فصل بهار سال جاری اعلام می‌شود.

وی بیان داشت: از بهمن ماه 1401 تا بهمن ماه 1402 به تعداد کارگاه‌های فعال استان 1482 کارگاه معادل 6.25 درصد اضافه شده است. تعداد این کارگاه‌ها در استان در سال 1402 نسبت به سال 1399، افزایش 8 درصدی داشته است. همچنین تعداد مجوزهای صادر شده مشاغل خانگی استان در سال گذشته به 4587 مورد رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی به موضوع ضریب پوشش بیمه تأمین اجتماعی در استان اشاره داشته و تأکید کرد: ضریب پوشش بیمه تأمین اجتماعی این استان در پایان سال گذشته نسبت به سال 1399 معادل 56.6 درصد افزایش یافته است.

امیدی ابراز داشت: تعداد بیمه شدگان اجباری استان در پایان بهمن ماه سال 1402 نسبت به بهمن ماه 1401، افزایش 7.17 درصدی را نشان می‌دهد که معادل 16 هزار و 671 نفر و نسبت به سال 1399 تعداد 35 هزار و 599 نفر بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال 1400 به 7.8 درصد، در سال 1401 به 7.3 درصد بود و در سال گذشته به 7 درصد رسید. مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال 1399 به 4564 نفر و در سال 1402 به 2942 نفر رسید، که این آمار بیانگر کاهش 35.5 درصدی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی همچنین گفت: بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در بهار 1402، استان مرکزی با 17.5 درصد رتبه نخست را کسب کرد و استان‌های زنجان و آذربایجان‌غربی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

امیدی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در سال 1400 و 1401، بدون تغییر به 36.6 درصد و در سال 1402 به 36.3 درصد رسید. یکی از علل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی، خارج شدن کارگران از محیط‌های کاری به دلیل سخت و زیان‌آور بودن مشاغل است.

وی به برنامه‌های استان مرکزی در هفته کار و کارگر اشاره کرده و ادامه داد: برنامه‌های هفته کار و کارگر این استان در سال جاری با شعار ملی «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» و با هدفگذاری بیش از 400 ویژه‌ برنامه آغاز و در جریان است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز