خبرگزاری کار ایران

ضریب بهره‌وری فولادخوزستان در سال گذشته 95 درصد بود

ضریب بهره‌وری فولادخوزستان در سال گذشته 95 درصد بود
کد خبر : ۱۵۰۷۶۹۲

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور ۷۰.۲۲ درصد از سهام‌داران، رییس مجمع، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، نماینده سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار، بازرسان و ناظران و جمعی از مسئولان فولاد خوزستان در مجتمع فرهنگی رفاهی فجر اهواز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ و با دستور جلسه استماع گزارش هیات‌ مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره، تعیین پاداش هیات مدیره و تصمیم در مورد تقسیم سود و سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است، برگزار شد.

در این مجمع پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و گزارش حسابرس، از محل سود ۴۳۷ ریالی، به ازای هر سهم پرداخت ۲۵۵ ریال معادل پنجاه و هشت درصد سود خالص به تصویب رسید.

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در این جلسه، از چالش‌های مختلف صنعت فولاد سخن گفت و اظهار داشت: در یک‌سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ قانون و دستورالعمل مختلف داشتیم. به عبارتی ساده‌تر روزانه چهار دستورالعمل صادر شد. در کنار اینها، افزایش شدید هزینه‌ها اتفاق افتاد. افزایشی که متناسب با درآمد نبود. مهم‌ترین چالش، تامین سنگ آهن است، با توجه به موقعیت جغرافیایی فولاد خوزستان و فاصله با معادن کشور، هزینه‌های تامین سنگ آهن این شرکت، به مراتب بیشتر از دیگر فولادسازان کشور است. میزان ذخایر سنگ آهن کشور ۳.۳ میلیارد تن است. با احتساب این میزان برای افق ۱۴۱۰، صنعت فولاد با کسری ۳۸ میلیون تنی سنگ آهن مواجه است. به منظور جبران کسری سنگ آهن اقداماتی نظیر: تملک معادن سنگ آهن، صدور گواهی کشف بلوک شماره ۳ آباده و جازموریان، صدور جواز تاسیس ۲.۵ میلیون تُن گندله و ۲.۵ میلیون تُن کنسانتره شرکت سیمیدکو، بررسی معادن و پتانسیل‌های معدنی در خارج از کشور، ثبت ۵ محدوده در کشور و حتی ورود به معادن غیر فلزی مانند آهک و دولومیت انجام‌ شده است.

ابراهیمی در ادامه افزود: چالش این روزهای تولیدکنندگان فولاد محدودیت‌های برقی است. علاوه بر این افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی شامل آب و برق و گاز هم باعث افزایش بهای تمام شده شمش تولیدی شده است. سهم مصرف انرژی برق فولاد ۹.۶ درصد است. این مقدار در گاز ۵ درصد و آب دو دهم است. مصرف انرژی از تمام صنایع کشور ۱۵ درصد است. در چنین شرایطی شاهد هستیم، اولین محدودیت شامل‌ فولاد می‌شود.

مدیرعامل فولاد خوزستان افزود: تاثیرات ناترازی برق از سال ۱۳۹۹ تا به امروز، از دست رفتن یک میلیون و ۶۶۸ هزار تُن شمش، معادل ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است. این میزان در مورد کمبود گاز و محدودیت‌های ناشی از آن ۱۳۴ هزار تُن معادل هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان بوده است. افزایش شدید در حوزه قیمت حامل‌های انرژی داشتیم. نرخ برق از ۱۳۹۸ تا به امروز ۲۲ برابر شده است. گاز ۱۴.۶ و آب ۳۰ برابر شده است. در مقابل این افزایش‌ها، قیمت شمش تنها ۵‌.۴ برابری شد. تاثیر حامل‌های انرژی بر روی قیمت تمام شده از ۴۹۹ به ۱۷۴۰۰ تومان رسیده شده است. یعنی از چهار درصد به ۱۹ درصد رسیده است. این مقدار در سال ۱۴۰۷ به ۲۶ و در ۱۴۱۰ به ۳۰‌ درصد می‌رسد. اما با این شرایط بازهم تولید پایدار فولاد خوزستان با محصولات متنوع زنجیره فولاد ادامه داشته و در سال ۱۴۰۲ بیش از چهل رکورد تولید جابجا شد.

وی گفت: ضریب بهره‌ وری در دنیا نزدیک به ۶۰ درصد است. با بررسی‌های انجام شده از ۱۳۹۲ الی ۱۴۰۲ متوسط ضریب کشور ۷۴ درصد بود، این مقدار در سال ۱۴۰۲ و به واسطه نیروهای توانمند فولاد خوزستان ۹۵ درصد بود. سهم فولاد در تولید ناخالص ملی ۵.۵ درصد است که از این مقدار سهم فولاد خوزستان ۹ درصد است. فولاد خوزستان در اقتصاد کشور به واسطه‌ی نیروهای ماهر، دسترس به آب‌های آزاد، حامل‌های انرژی، شرایط ویژه‌ای برای توسعه دارد.

ابراهیمی با اشاره به تولید فولاد جهان تا سال ۲۰۲۰ اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌‌ها میزان تولید فولاد میانی از ۱ و ۸۶۷ میلیارد تن در سال ۲۰۲۰ به ۲ و ۱۸۷ میلیارد تن در سال ۲۰۵۰ می‌رسد. تولید فولاد جهان در ۱۲ سال گذشته از ۱.۶ به ۱.۹ میلیارد تن رسید. البته فولادهای تولیدی به روش موجود تا سال‌های ۲۰۴۵ و ۲۰۵۰ تعطیل شده و به جای آن انواع فناوری‌های نوظهور و سبز استفاده خواهد شد. صنعت فولاد در جهان ۹۶ میلیون شغل را ایجاد کرده که با ارزش افزوده ۲.۹ تریلیون دلار همراه است.

ابراهیمی اشاره‌ای به افق تولید فولاد کشور تا ۱۴۰۴، یعنی تولید ۵۵ میلیون تُن داشت و ادامه داد: از این میزان ۳۶ میلیون تُن (معادل سرانه ۴۰۰ کیلوگرم) در داخل مصرف می‌شود. تحصیل سالانه حدود ۱۰ میلیارد یورو از صادرات محصولات فولادی از دیگر اهداف صنعت فولاد کشور است. جایگاه امروز فولاد ایران با ۳۱ میلیون تُن یعنی سهم ۱.۶ درصد تولید جهان و رتبه دهم است. البته باید توجه داشت که ظرفیت تولید ایران بالغ بر چهل و نه و میلیون ۲۰۰ هزار تُن است. اگر محدودیت‌های نبود تا جایگاه هفتم دست پیدا می‌کرد. سهم گروه فولاد خوزستان از تولید کشور ۸.۲۶ درصد است که با این میزان، رتبه‌ی دوم تولید فولاد کشور در اختیار این شرکت است.

مدیرعامل فولاد خوزستان در جمع سهام‌داران از تلاش شبانه‌روزی برای به ثمر نشستن پروژه‌ی نیروگاه خبر داد و گفت: تمام توانمان را به کار بسته‌ایم تا احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی را به پیش ببریم. از طرفی مطالعه و امکان‌سنجی احداث نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی فتوولتاییک یا خورشیدی در قالب سه پروژه‌ی ۲۰۰ مگاواتی در حال انجام است. مشارکت در میادین گازی ایمیدرو، عقد قرارداد‌های دو جانبه برق، آغاز اجرای پروژه بریکت سرد، ذخیره سازی آهن اسفنجی سرد، بازچرخانی آب در مجموعه فولاد خوزستان و شرکت در مناقصه استفاده از گازهای فلر بخشی از فعالیت‌های انجام شده به منظور جبران‌ ناترازی انرژی است.

وی اشاره‌ای هم به میزان هزینه‌های حمل و نقل مواد مورد نیاز فولاد خوزستان کرد و اظهار داشت: به ازای هر تن بار ۱۱۰۰ تومان کرایه حمل پرداخت می‌کنیم، که سهم ده درصدی را در قیمت تمام شده دارد. امروز قیمت تمام شده برداشت‌ آب از رودخانه‌ی کارون بالاتر از سایر رقباست. سختی آب کارون به ۲۴۰۰ رسیده که در شرایط مساوی آنها ۱۲۰۰ است.

ضریب بهره‌وری فولادخوزستان در سال گذشته 95 درصد بود

ابراهیمی از قیمت‌گذاری دستوری و فاصله نرخ ارز نیما و بازار گلایه کرد و اظهار داشت: این فاصله چالش اصلی حوزه کسب و کار فولاد است. مجموعه فولاد خوزستان بزرگ ترین صادرکننده‌ی شمش فولادی کشور تمام ارز حاصل از فروش را در سامانه نیما تزریق می‌کند. فاصله نرخ ارز با بازار آزاد و نیمایی بیست درصد است که این مقدار درآمد صادراتی را تحت شعاع می‌دهد. قیمت امروز شمش در بورس کالا معادل سال ۱۴۰۱ است و رشد قیمت متناسب با رشد هزینه‌ها اتفاق نیفتاده است. یکی از شاخص‌ها بسیار مهم بحث قیمت فروش است. به دلیل قیمت‌گذاری دستوری صادرات روند کاهشی داشته است.

مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان اشاره‌ای به شناسنامه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی فولاد شمش فولادی کشور کرد و اظهار داشت: اولین تولید کننده‌ی فولاد میانی به روش احیا مستقیم در کشور، بزرگ‌ترین عرضه کننده فولاد میانی (بلوم ، بیلت و اسلب) کشور، بزرگ‌ترین صادرکننده کشور در بخش صنایع فولادی با ظرفیت تولید چهار میلیون تُن، سهم ده درصدی تولید فولاد کشور در کنار بزرگ‌ترین سرمایه یعنی نیروی انسانی متخصص، بخشی از توانمندی‌های فولاد خوزستان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز