خبرگزاری کار ایران

دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش چیست؟

دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش چیست؟
کد خبر : ۱۵۰۶۸۳۱

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که هنگام نوشتن برگه آزمایش، دکتر یادآوری کند که قبل از آزمایش حتما ناشتا باشید، بیشتر آزمایش‌ها معمولا با وجود شرایط ناشتا گرفته می‌شوند و در برخی موارد هیچ اجباری در ناشتا بودن نیست، اما چرا؟ چرا ناشتا بودن برای آزمایش مهم است؟ اگر ناشتا نباشید چه تاثیری در روند آزمایش و نتیجه خواهد داشت؟ دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش چیست؟ یا اینکه قبل از آزمایش چند ساعت باید ناشتا باشیم؟ اگر این نوع آزمایش‌ها و شرایط‌ آن‌ها برای شما نیز دغدغه است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا قبل از آزمایش باید ناشتا باشیم؟

شاید از خود بپرسید دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش چیست؟ قبل از هرچیز برای نتیجه دقیق و مشخص‌تر از آزمایش خود بهتر است از نوع خون خود از لحاط غلیظ یا رقیق بودن آن مطلع شوید، در مواردی غلظت خون می‌تواند در روند خون گیری مشکل ایجاد کند، پس اگر آزمایش‌ شما اورژانسی نیست از قبل برای درمان غلظت خون خود اقدام کرده و بعد آزمایش خود را انجام دهید، در این صورت قطعا نتیجه بهتری خواهید داشت.

 

با توجه به نسخه و نوع آزمایش توسط پزشک، ناشتا بودن یا نبودن شما مشخص می‌شود، اگر آزمایش شما جز آن دسته از آزمایش‌هایی است که پزشک متخصص توصیه کرده است که حتما ناشتا باشید دلایل مهمی برای خود دارد، از مهم‌ترین دلایل آزمایش‌های ناشتا می‌توان به آزمایش قند خون و  ثابت بودن مقدار قند خون در بدن اشاره کرد، به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند قبل از انجام این آزمایش‌ها حتما ناشتا باشید زیرا برخی از مقادیر آزمایشگاهی خون بعد از خوردن غذا تغییر پیدا کرده و نتیجه اصلی را نمایش نمی‌دهند. در ادامه به دیگر دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش می پردازیم.

به طور کلی آزمایش‌های ناشتایی دیگر همانند: کلسترول و تریگلیسرید، آنزیم‌های کبدی، آزمایش آهن  و انواع آزمایش خون از جمله موارد مهمی هستند که حتما باید ناشتا باشید، اما سوال این است چرا ناشتا بودن برای آزمایش مهم است و مزایای ناشتا بودن قبل آزمایش چیست؟ مهمترین دلیل آن را می‌توان نتیجه دقیق‌تر و صحیح آزمایش تعریف کرد. روند نتیجه این نوع آزمایش‌ها به گونه‌ای طراحی شده که اگر قبل از آن مواد غذایی مصرف کرده باشید تغییراتی در بدن رخ داده و قطعا در نتیجه نهایی مشکل پیش می‌آید و شرایطی که بدن شما در آن قرار دارد به خوبی و درستی برای پزشک نمایش داده نمی‌شود، به عبارتی روند درمان شما با مشکل و عدم تشخیص مواجه می‌شود. 

دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش چیست؟

باید و نباید‌های مهم قبل از آزمایش

برای درک بهتر از روند آزمایش‌ها، نتایج دقیق‌تر و همچنین اطلاعاتی پایه از جواب آن‌ها بهتر است مطالعه‌ای مختصر و مفید درباره معرفی انواع آزمایش‌ خون داشته باشید، در بین شرایط‌های متفاوت قبل از آزمایش، ما بیشتر از همه با ناشتا بودن آشنا هستیم، اما موارد دیگری نیز در نتیجه نهایی و صحیح آن موثر خواهند بود همانند:

  1. مدت زمان ناشتایی چقدر باید باشد؟ جواب این سوال بستگی به نوع مشخص شده آزمایش شما دارد، به عنوان مثال برای آزمایش قند خون ناشتا معمولا بین 8 تا 10 ساعت قبل از آزمایش نباید چیزی بخورید.
  2. حمام نکردن چندین ساعت قبل از آزمایش نیز جز مواردی است که برای آزمایش‌هایی با موارد خاص و هورمونی معمولا توصیه می‌شود، از آنجا که دوش گرفتن بر بدن و تغییر روحیات و هورمون‌ها اثر‌گذار است ممکن است در نتیجه اصلی مشکلاتی ایجاد کند.
  3. خواب کافی؛ بسیاری از مراجعین به راحتی از کنار این نکته می‌گذرند و آن را جدی نمی‌گیرند، در صورتی که داشتن خواب کافی نیز می‌تواند بر روی هورمون‌های بدن شما کاملا موثر باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که بین ساعت خواب و زمان آزمایش خود فاصله مناسبی را در نظر بگیرید.

اگر قصد انجام هر نوع آزمایشی را دارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به مرکز فلبوتومی ریکاوری در تهران است. این مرکز با ده سال سابقه درخشان در فعالیت‌های مربوط به خون به همراه کادری متخصص و مکانی مناسب بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش چیست؟

سخن پایانی

برای رسیدن به نتایج دقیق‌ و صحیح‌تر در بعضی از آزمایش‌ها حتما توصیه می‌شود که بین 8 تا 10 ساعت یا حتی بیشتر ناشتا باشید. قبل از هرچیز با مشورت پزشک یا پرسنل آزمایشگاه از نوع آزمایش خود مطلع شده و با توجه به آن ناشتا یا غیر ناشتا اقدام کنید. توصیه می‌شود در ساعات ابتدایی روز به آزمایشگاه مراجعه کرده و نوع آزمایش و مدت زمان ناشتا بودن را به پرسنل اطلاع دهید، هرچه که نکات مربوط به قبل آزمایش خود را رعایت کنید طبیعتا نتیجه دقیق‌تری را دریافت  خواهید کرد و پزشک معالج شما در روند تشخیص و درمانتان موفق‌تر عمل خواهد کرد. در این مقاله سعی کردیم دلیل ناشتا بودن قبل آزمایش را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که نتایج آزمایش‌هایتان همواره مثبت و امید بخش باشد، ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

 

سوالات متداول

  1. آیا می‌توان در زمان ناشتایی آب نوشید؟

نوشیدن آب قبل از آزمایش بستگی به نوع آزمایش شما دارد، نوشیدن آب در بعضی از موارد مشکلی ندارد اما در دیگر موارد ممنوع است به همین دلیل در این مورد با پزشک متخصص خود حتما مشورت کنید.

  1. چه ساعتی باید به آزمایشگاه مراجعه کنیم؟

در آزمایش‌هایی که قبل از آن حتما باید ناشتا باشید بهترین زمان برای مراجعه به آزمایشگاه بین 6.30 تا 10 صبح می‌باشد. اما در دیگر موارد توصیه می‌شود که تا ساعت 8 آزمایش خود را انجام داده باشید، در این مورد نیز بهتر است از قبل با پرسنل آزمایشگاه مشورت کنید.

  1. آیا گرفتن نوبت و وقت قبلی برای آزمایش لازم است؟

معمولا نیازی نیست ولی اگر شخصی امروز ویزیت شود دیگر نیازی به گرفتن نوبت برای فردا نیست (درصوت درخواست پذریرش و عدم نمونه گیری حتما از قبل به پرسنل اطلاع دهید)

  1. مدت زمان آماده شدن جواب آزمایش‌ها چقدر است؟

اگر آزمایش شما جز موارد روزانه و به عبارتی روتین باشند معمولا در همان روز انجام خواهد شد. اما اگر جز موارد تخصصی باشد معمولا یک هفته زمان خواهد برد، اگر بنا به هر دلیلی برای دریافت نتیجه نهایی عجله داشتید، حتما از قبل با پرسنل درمان هماهنگ کنید.

  1. آیا انجام ورزش قبل از آزمایش مجاز است؟

خیر، در بعضی از موارد همانند آزمایش پرولاکتین انجام ورزش و فعالیت بدنی ممنوع است، زیرا که باعث تغییر نتیجه و تکرار آزمایش خواهد شد، درباره مجاز بودن فعالیت های بدنی، سیگار کشیدن و... حتما با پزشک یا پرسنل آزمایشگاه از قبل مشورت کنید.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز