قیاس اشتباه با خودروهای دهه ۵۰
اخیرا شاهد این بودیم که یکی از نمایندگان مجلس صنعت خودرو را در بوته نقد گذاشته و عنوان کرده است که "خودروها را با تکنولوژی دهه ۵۰ تولید میکنیم و به قیمت خودروهای روز دنیا به مردم میفروشیم." اگر بخواهیم این موضوع را به صورت ریشهای مورد کنکاش قرار دهیم، پی میبریم که چنین امری پایه و اساس علمی و منطقی ندارد به خصوص اینکه محصولات "ایران خودرو" و "سایپا" با خودروهای چون بوگاتی و لندکروز مقایسه شده است.
ایلنا؛ حسین رنجبرفر، کارشناس صنعت خودرو در یادداشتی ارسالی برای "خبرگزاری ایلنا" در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود "خودروها را با تکنولوژی دهه ۵۰ تولید میکنیم و به قیمت خودروهای روز دنیا به مردم میفروشیم" مواردی را متذکر شده که در ادامه میخوانید.
اخیرا شاهد این بودیم که یکی از نمایندگان مجلس صنعت خودرو را در بوته نقد گذاشته و عنوان کرده است که "خودروها را با تکنولوژی دهه ۵۰ تولید میکنیم و به قیمت خودروهای روز دنیا به مردم میفروشیم." اگر بخواهیم این موضوع را به صورت ریشهای مورد کنکاش قرار دهیم، پی میبریم که چنین امری پایه و اساس علمی و منطقی ندارد به خصوص اینکه محصولات "ایران خودرو" و "سایپا" با خودروهای چون بوگاتی و لندکروز مقایسه شده است. بدین جهت به عنوان کارشناس صنعت خودرو، به پنج نکته اشاره میکنم و قضاوت را به خوانندگان میسپارم:
۱- در پاسخ به این ادعا که خودروهای داخلی با تکنولوژی دهه ۵۰ تولید میشوند، باید گفت که این ادعا به طور کلی صحیح نیست. در حال حاضر تمامی خودروهای تولیدی در کشور برمبنای استانداردهای ابلاغی در حوزه ایمنی وکیفیت، مصرف سوخت ومیزان آلایندگی، مورد ارزیابی سازمانهای متولی امر قرار گرفته است ومحصولات فاقد این استانداردها به هیچ وجه مجوز تولید، عرضه وشماره گذاری نخواهند داشت. لازم بهذکر است؛ مبنای عمده استانداردهای مذکور، استانداردهای اروپایی است که براساس روشهای سازمان ملی استاندارد، ترجمه و شماره ملی اخذ کردهاند.
۲- ارتقاء استانداردهای خودروها فرآیندی تدریجی است و ممکن است برخی مدلهای قدیمیتر به طور کامل با استانداردهای جدید مطابقت نداشته باشند، اما به طور کلی صنعت خودرو در ایران در جهت ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولات خود حرکت میکند. به وضوح پیدا است که بسیاری از امکانات و تجهیزات ایمنی که امروزه در خودروهای داخلی وجود دارند، در گذشته وجود نداشتند. از جمله آن سیستمهای ترمز ABS و EBD، کیسههای هوا، سیستمهای کنترل پایداری و ... است. همچنین پیشرفتهای بسیار خوبی در زمینه تولید قطعات خودرو در داخل کشور حاصل شده که این امر باعث افزایش کیفیت و کاهش وابستگی به قطعات وارداتی شده است.
۳-ذکر این نکته ضروری است که احراز شرایط این استانداردها که عمدتا استانداردهای روز دنیا هستند، با فناوری وتکنولوژی ۱۰ سال قبل نیز قابلیت اجرا نداشته، چه برسد به فناوری ۵۰ سال قبل. کمااینکه برخی از محصولات تولیدی در سالهای گذشته نیز بهدلیل عدم احراز همین شرایط استانداردی از چرخه تولید خارج شده ودیگر تولید نمیشوند.
۴- تاکید میشود که صنعت خودروی کشورمان در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه هستند. این استانداردها شامل مواردی مانند: ایمنی، آلایندگی و تجهیزات ایمنی میشود که به طور قابل توجهی با استانداردهای چند دهه پیش متفاوت است.البته، ممکن است برخی از مدلهای قدیمیتر به طور کامل با استانداردهای جدید مطابقت نداشته باشند، اما به طور کلی روند حرکت به سمت بهبود کیفیت و افزایش ایمنی در محصولات داخلی ادامه دارد. همچنین، با توجه به رقابت فزاینده در بازار خودرو و افزایش آگاهی مصرفکنندگان، خودروسازان داخلی مجبور هستند به طور مداوم محصولات خود را ارتقاء دهند. شاید بهتر باشد به جای قضاوت کلی درباره صنعت خودرو، به بررسی دقیق مشخصات فنی هر مدل خودرو پرداخت و آن را با رقبا مقایسه کرد.
۵- با مقایسه فنی محصولات تولید در کشور با محصولات مشابه خارجی، از نظرکلاس خودرو وسطح فناوری وکیفیت به هیچ عنوان قیمت فراتر و قابل قیاسی مشاهده نمیگردد. (عمده محصولات شرکت ایران خودرو وسایپا در کلاس خودروهای ۶۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلاری هستند که با قیمت محصولاتی مانند بوگاتی (با قیمت چند صد هزار دلاری) قابل قیاس نیست. مقایسه قیمتی خودروهای داخلی با خودروهای نظیر لندکروز و بوگاتی که در اظهارنظر نماینده مجلس آمده بود، مانند مقایسه سیب و پرتقال است. این خودروها از نظر کلاس، تکنولوژی، قیمت و عملکرد تفاوتهای بسیار زیادی دارند. بوگاتی، یک ابرخودروی لوکس و پرقدرت با موتور بسیار قوی، طراحی آیرودینامیک و امکانات لوکس است که برای سرعت بالا و تجربه رانندگی هیجانانگیز طراحی شده است. این خودرو و در دسته خودروهای بسیار گرانقیمت قرار دارد. به عنوان مثال خودروی بوگاتی مدل ۲۰۲۳، حداقل ۵ میلیون دلار است که با دلار بازار آزاد فراتر از ۳۶۴ میلیارد تومان است. حال چگونه این خودرو که سفارشی تولید میشود را میتوان با خودروهای داخلی مقایسه کرد؟
نتیجه گیری: در نتیجه باید گفت که برای پیشرفت و توسعه صنعت خودروی کشور ضرورت دارد که عینک بدبینی به این صنعت بزرگ و اثرگذار در اقتصاد را برداریم و اجازه دهیم که جوانان این مرز و بوم که در صنعت خودرو در حال کار و تلاش هستند، مورد حمایت قرار گیرند و مایوس نشوند.