خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل از سرگیری ارسال تسلیحات سنگین آمریکا به اسرائیل/تأثیر ادامه جنگ غزه بر حیات سیاسی بایدن و ترامپ

دلایل از سرگیری ارسال تسلیحات سنگین آمریکا به اسرائیل/تأثیر ادامه جنگ غزه بر حیات سیاسی بایدن و ترامپ
کد خبر : ۱۵۰۴۱۰۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر ایالات متحده این تسلیحات را مجدداً به اسرائیل ارسال کند و تل‌آویو هم از آن علیه غزه استفاده کند، بدون شک کاندیدای دموکرات شانس پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را تا حدودی از دست خواهد داد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل از سرگیری ارسال بمب‌های سنگین ایالت متحده به اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در خصوص از سرگیری ارسال مهمات با وزن سنگین از سوی آمریکا به اسرائیل سه موضوع را باید مدنظر قرار داد: نخست آن‌که نتانیاهو در وضعیت فعلی بین‌المللی و داخلی که بسیاری از مؤلفه‌ها علیه وی رقم خورده، به صورت تمام‌قد به دنبال آن است که پرونده غزه را یکسره کند و سپس در همین شرایط به خانه برگردد تا بتواند بر تمامی موج‌های منفی در داخل و خارج از اسرائیل غلبه کند؛ چراکه نخست وزیر اسرائیل به خوبی می‌داند که بسیاری از پرونده‌های قضایی وی در دست رسیدگی بوده و از سوی دیگر بحث فروپاشی کابینه هم مطرح است. 

وی ادامه داد: مسأله دوم فشارهای منطقه‌ای بر بایدن است. بسیاری از کشورهای عربی منطقه در حال اعمال فشار بر وی برای مهار و پایان بحران غزه هستند و او حالا از سوی افکار عمومی در داخل و خارج از واشنگتن زیر فشار قرار گرفته اما مسأله سوم که باز هم به رئیس‌جمهوری ایالات متحده مربوط می‌شود، انتقادهای داخلی در شرایط سیاسی کنونی است. بایدن همین حالا به دلیل انتقادهایی که پس از مناظره نخست با دونالد ترامپ با آنها مواجه شده، با مصائب سیاسی زیادی در داخل ایالات متحده روبه‌رو است و به موازات این روند ترامپ و محافظه‌کاران ایالات متحده هم در حال تحریک افکار عمومی علیه وی هستند. او به خوبی می‌داند که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و باید بتواند حمایت اسرائیل و لابی یهود را به نفع خود تا حد زیادی کسب کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که بایدن صرفا با مشکلات خارجی دست و پنجه نرم نمی‌کند بلکه در داخل ایالات متحده هم او با موانع و مین‌گذاری‌های سیاسی جمهوریخواهان روبه‌رو است. این در حالیست که اساساً جامعه ملل هم در مورد ارسال تسلیحاتی مانند بمب‌های ۲۳۰ و ۹۰۰ کیلوگرمی از سوی آمریکا به اسرائیل هشدار داده‌اند و در این بین در برهه‌ای شاهد عدم ارسال این نوع تسلیحات از سوی واشنگتن به تل آویو بودیم که واکنش تند نخست‌وزیر اسرائیل را به دنبال داشت. از منظر دیگر ممکن است این اقدام آمریکا و انتشار خبر از سرگیری ارسال این نوع تسلیحات از سوی ایالات متحده به اسرائیل، یک نوع عملیات روانی محسوب شود؛ به گونه‌ای که این احتمال وجود دارد که ایالات متحده درصدد مخابره پیام تهدید خود به حزب چالله لبنان باشد تا بتواند به این جریان و سایر متحدان آن بفهماند که واشنگتن همچنان در حال حمایت از اسرائیل است و این روند را ادامه خواهد داد. در این مسیر نباید از تبعات تزریق مجدد این میزان از تسلیحات به اسرائیل از سوی آمریکا غافل شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ایالات متحده این تسلیحات را مجدداً به اسرائیل ارسال کند و تل‌آویو هم از آن علیه غزه استفاده کند، بدون شک بایدن شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی را تا حدودی از دست خواهد داد؛ چراکه مهاجران و به خصوص طیف مسلمانان آن از دموکرات‌ها عصبانی هستند و ممکن است این اتفاق موجب ریزش آرای بایدن شود. از منظر دیگر باید توجه داشت که ایران نباید وارد درگیری جدید منطقه‌ای شود و یا اینکه بخواهد به تحریک اسرائیل در این خصوص پاسخ مستقیم بدهد. معتقدم که درگیری اسرائیل و لبنان قریب‌الوقوع است اما به نظرم استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط اسرائیل آن هم در شرایط کنونی منطقه و فرامنطقه می‌تواند نتانیاهو را بیش از حد در باتلاق جنگ غزه غرق کند. باید متوجه باشیم که نتانیاهو عملاً کورانی از مشکلات را پیش روی خود دارد و به همین دلیل هر اقدامی که انجام دهد می‌تواند در داخل و خارج از اسرائیل برای وی تبعات عمیق سیاسی به وجود بیاورد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز