خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان منابع طبیعی:

درمان چالش‌های زیست محیطی کشور کاشت درخت است

درمان چالش‌های زیست محیطی کشور کاشت درخت است
کد خبر : ۱۴۹۴۳۳۴

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: راه درمان برای احیای محیط‌ زیست وجود دارد و این راه درمان، درختکاری است.

به گزارش ایلنا عباسعلی نوبخت در دومین همایش هم‌اندیشی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تنوع قومیتی و وسعت سرزمینی ایران اظهارکرد: ایران اولین نقطه‌ای در جهان است که به شکل کشور تشکیل شده و تاریخ‌تمدنی بسیار قوی دارد و در طول تاریخ مردم این سرزمین نشدهای عالم را به شدن تبدیل کردند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه زاگرس ۱۴هزار و ۸۰۰ سال پیش ساوان یا علفزار بود سپس جنگل شد و مجددا به سمت علفزار شدن از سده گذشته پیش می‌رود، گفت: از مجموع ۳۰ میلیون هکتار زاگرس، ۶ میلیون هکتار جنگل است و به‌تنهایی۴۰درصد آب کشور را تولید می‌کند و هفت رودخانه از ۹رودخانه کشور در این منطقه است. باید اثربخشی زاگرس در کشور را حفظ  سپس آن را مترقی کنیم. در واقع هر هکتار جنگل زاگرس ۱۰۰۰ مترمکعب آب را در خود نگهداری کرده است و به‌مرور به ما تحویل می‌دهد.

وی ضمن پرداختن به اهمیت حفاظت و صیانت عرصه‌های جنگلی خاطرنشان کرد: باید عرصه‌های منابع طبیعی را زمین خود بدانیم. اگر توانستیم زمین‌های خود را ببخشیم، آن گاه می‌توانیم عرصه‌های منابع طبیعی را هم ببخشیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که با حداقل خسارت به طبیعت، مردم باید حداکثر انتفاع را از منطقه ببرند، تأکید کرد: در واگذاری‌ها دو مولفه مهم شامل محدودیت و ممنوعیت را داریم. برای ممنوعیت نمی‌توانیم کاری کنیم اما برای محدودیت باید راهکار پیدا کنیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه باید کشور را به ایرانی پایدار و قوی برای نسل بعدی تبدیل کنیم، اظهار کرد: سه میلیارد و ۶ میلیون مترمکعب آب تنها در جنگل‌های شمال کشور حفظ می‌شود و اثربخشی آن برای بخش عظیمی از استان‌های شمال و جنوب البرز است که دو پنجم جمعیت کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اثربخشی مرتع ما از جنگل‌ها کم‌تر نیست،درباره وضعیت محیط‌ زیست کشور اظهار کرد: راه درمان برای احیای محیط‌ زیست وجود دارد و آن راه درمان، درختکاری و کاشت درخت است.

نوبخت با بیان اینکه میزان متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰میلیمتر در سال ۷۹ بود و اواخر سال ۱۴۰۲این عدد به ۲۴۰میلیمتر رسید، گفت: ۱۲۴میلیون هکتار حوزه آبخیزداری کشور است که ۱۴میلیون هکتار آن آبخوان است و باید آبخیزداری کشوردراسرع‌ وقت اتمام شود و با آبخیزداری می‌توانیم در طول سه سال بدهی آبی کشور را بدهیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با انتقاد از کسانی که به طرح کاشت یک میلیارد درخت ایراد گرفتند، اظهارکرد: از ۱۳۰میلیارد مترمکعب اگر هر درخت ۲۰۰ لیتر آب مصرف کند، یک میلیارد درخت تنها ۲۰۰میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند این در حالیست که بخشی از این درخت‌ها نیاز به آبیاری ندارد.

به گزارش سایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، وی تأکید کرد: در کشور بیش از ۱۶میلیون دانش‌آموز داریم که در آینده اعضای اصلی سه قوه خواهند بود. اگر اینها طبیعت را به‌خوبی بشناسند، حکمرانی مطلوب سرزمین به‌خوبی صورت می‌گیرد. قرار است این دانش‌آموزان سالی سه میلیون نهال تولید کنند که با احتساب کادر آموزشی کشور، سالی ۶۰میلیون درخت به سرسبزی کشور اضافه می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز