خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی:

اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی موجب کسب درآمد ارزی و توسعه مبادلات تجاری کشور می‌شود

اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی موجب کسب درآمد ارزی و توسعه مبادلات تجاری کشور می‌شود
کد خبر : ۷۴۹۸۸۵

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی بیان کرد: اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی موجب کسب درآمد ارزی و توسعه مبادلات تجاری برای کشور می‌شود.

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، استاندار گیلان، نمایندگان مردم بندر انزلی و رشت در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان، مدیران وزارت راه و شرکت های مشاور و پیمانکار مرتبط با راه آهن رشت به بندرانزلی و بندرکاسپین ، نشست هماهنگی برای تسریع در روند اتصال این راه آهن برگزار شد.

در این نشست رضا مسرور با تشریح اقدامات سازمان در روند اجرای این پروژه‌ملی و اتصال ریل به بندر کاسپین و فعال‌سازی کریدورهای عبوری از منطقه اظهار داشت: یکی از موضوعات حائز اهمیت اتصال هرچه سریعتر ریل به بنادر کاسپین و بندرانزلی بوده و با توجه به پیش بینی های انجام شده طول مسیر راه آهن به سمت بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی ده کیلومتر بوده که دو کیلومتر از آن در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد و این دو کیلومتر مسیر داخل محدوده به منظور اتصال راه آهن و سرعت بخشیدن در روند اجرای پروژه آزادسازی شده است.

وی در ادامه با تبیین اهمیت اتصال راه آهن در افزایش مراودات تجاری و کسب درآمد ارزی برای کشور خاطرنشان کرد: با تکمیل این پروژه دریای خزر به خلیج فارس متصل می شود و این مسیر موثرترین مسیر تجاری خواهد بود و آمادگی داریم با توجه به توافقات انجام شده تعهدات خود را انجام دهیم و طبق روال قانونی و تفاهمنامه منعقده هزینه های لازم برای اجرای تعهدات سازمان پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست های مختلف با کشورهای چین و قزاقستان به منظور افزایش مراودات تجاری از طریق کریدور ترکیبی چین _قزاقستان _ایران (بندرکاسپین) گفت : این کریدور تجاری به لحاظ کاهش هزینه و زمان برای تجار مزیت نسبی دارد و کشور قزاقستان نیز بسیار علاقه مند به انجام مراودات از این کریدور است، اما سایر کشور های حاشیه خزر مزیت های رقابتی را نیز ایجاد کرده اند که اتصال ریل به بندرکاسپین مزیت های این کریدور را افزایش داده و آمادگی داریم به منظور افزایش فعالیت های تجاری از این مسیر، مزیت های رقابتی را نیز ایجاد کنیم.

رضا مسرور با تقدیر از حمایت‌های مقامات ارشد کشور و دکتر نوبخت از توسعه و تکمیل طرح‌های زیر ساختی در این منطقه افزود: دولت توجه بسیار زیادی به این منطقه و فعالیت‌های تجاری با کشور های حاشیه خزر داشته است و قطعا بندر کاسپین با حمایت های دولت به جایگاه اصلی خود رسیده و سازمان منطقه آزاد انزلی نیز توسعه زیر ساخت ها را در دستور کار خود قرار داده و اولویت اصلی این سازمان در گام نخست اتصال راه آهن به بندر کاسپین و در گام بعدی ایجاد اسکله رورو است که با انجام قرار دادهای قانونی قرارگاه خاتم الانبیاء از ماه آینده ساخت این اسکله را با پسکرانه وسیع و اعتبار حدود ۷۰ میلیارد تومان آغاز می‌کند اما با توجه به اهمیت اجرای این طرح نیاز است که با حمایت دولت در دریای خزر یک کشتی رورو متعلق به جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وی در ادامه به نقش بخش خصوصی در اجرای پروژه های زیر ساختی در این منطقه اشاره و افزود : در حال حاضر بالغ بر ۹۰ در صد پروژه های زیر ساختی در این منطقه به خصوص در بخش بندری با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است که تاثیر بسیار زیادی در جذب فعالان اقتصادی و تجاری داشته و علاوه بر ایجاد درآمد ارزی فرصت شغلی مناسبی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز