در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح شد؛
تاکید استاندار گیلان بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ مطالعه
استاندار گیلان گفت: در جهت دانش افزایی و آیندهنگری، باید نهادینه کردن فرهنگ مطالعه مورد توجه مسئولان حوزه آموزش و والدین دانشآموزان قرار گیرد.
به گزارش ایلنا از رشت، مصطفی سالاری در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش استان درسال جاری با اشاره به قرارگرفتن در آستانه هفته گرامیداشت مقام معلم گفت: هفته معلم فرصتی برای قدردانی از جامعه فرهنگیان و معلمان است و در این مسیر باید خود پیشقدم باشیم.
وی با تأکید بر برگزاری مراسمهای تکریم مقام معلم به صورت مردمی افزود: اگرچه ارج گذاری به مقام معلم خصلت مردمی دارد اما باید ساز و کار لازم از سوی فرمانداران برای حضورشان در مدارس بویژه دهیاران و اعضای شورا در بخش روستایی فراهم شود.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان گفت: در راستای تکریم مقام معلم، مدیران دستگاه ها و فرمانداران برای کسانی که در تربیت فرزندانشان نقش دارند همچون گذشته همت کنند و در اجرای برنامهها سهیم باشند.
وی با اشاره به ساخت برنامه تلویزیونی ذهن برتر اظهار داشت: اینکه چه تعداد از والدین دانشآموزان، خانوادهها و مسئولان، پای تلویزیون مینشینند و رقابتهای فرزندان خود را که در جهت نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، دانشافزایی و آینده نگری است دنبال میکنند، بسیار مهم است.
استاندار گیلان بر ضرورت بهره مندی از نگاه هنرمندانه و خلاقانه در ساخت برنامهی تلویزیونی تأکید و تصریح کرد: وجود رقابت بین شهرستان ها و حضور فعال عرصه های مدیریتی آموزش و پرورش در این حوزه بسیار حائز اهمیت است چون حضور قوی در این بخش علاوه بر تعلیم و تربیت ایجاد نگاه رقابتی در حوزهی تحصیل را بسیار جدی می کند.
وی با بیان اینکه در اجرای برنامه ذهن برتر نباید مدیران مناطق جلوی دوربین ظاهر شوند،گفت: در این برنامه باید شاهد حضور پررنگ دانشآموزان باشیم و در پایان مسابقات حتماً با اهدای جوایز از برگزیدگان قدردانی شود.
سالاری همچنین بر ضرورت تداوم تقدیر از دانش آموزان برتر و ممتاز شهرستانی در هریک از سفرهای شهرستانی حتی در افتتاح یا بازدید از پروژه ها تأکید و تصریح کرد: این اقدام در راستای توجه به تعلیم و تربیت و ترغیب نیروهای انسانی توانمند برای آینده ای بهتر است که باید این رویکرد بهعنوان یک باور در استان دنبال شود.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تغییر نظامهای آموزشی درکشور افزود: تغییر مقاطع تحصیلی در نظام آموزشی کشور تأثیرگذار نیست بلکه باید به انتقال محتوای دروس با افزایش انگیزهها و خلاقیت بیشتر توجه شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه فارغ التحصیلان سیستم آموزشی از مهارت مطلوبی برخوردارنیستند، گفت: باید در کنار خواندن و نوشتن در آموزش و پرورش به دانش آموزان مهارت های مختلف نیز آموزش داده شود.
استاندار گیلان با بیان اینکه در استان گیلان به سهم خودمان باید اقدامات تکمیلی در بخش مهارتآموزی انجام دهیم افزود: منابع این امر تحت هر شرایطی مهیا می شود اما انتظار بنده در سال 97 این است که ارائهی ابتکار، ایده و خلاقیت باید در دستور کار باشد.
وی خاطرنشان کرد: آموزشوپرورش نهادی است که در آن شخصیتهایی ساخته میشوند که با خوب تربیت شدن و کسب مهارت صحیح در کار وزندگی کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی افزایش پیدا میکند.
نماینده عالی دولت در گیلان با قدردانی از اعضای شورای آموزش پرورش در برگزاری منظم جلسات در سال 96 افزود: مصوبات جلسات شورای آموزش و پرورش در سال 96 به صورت محتوایی بررسی شود تا وضعیت عملیاتی شدن تصمیمات مشخص و با درنظرگرفتن نواقص، در سال جدید بهتر از گذشته اقدام کنیم.
وی برگزاری منظم جلسات را پیامی برای اهمیت قائل شدن به حوزهی آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: تلاش ما باید بر این باشد تا این نگاه در بعد عملی نیز منجر به تربیت فرزندان هوشمند و آینده سازان دارای مهارت گردد.
سالاری با اشاره به اینکه درطول دوران مسئولیتم، شورای آموزش و پرورش منظم ترین جلسات رابرگزار نموده است گفت: در این جلسات تلاشم بر اقدامات مبتکرانه بود نه اینکه صرفاً جلسه ای برگزاری و مصوبه ای تنظیم شود.
وی هنر مسئولان را جلب توجه بدنهی جامعه به سمت مدارس دانست و افزود: شهردار، دهیار و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید حس کنند که اولین توجه و نگاهشان به مدرسه باشد و آن زمان است که ما باید افتخار کنیم.
نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم شناسایی فرصت های شغلی برای آیندهی فرزندان این مرز و بوم تأکید و تصریح کرد: اگر فرصتهای شغلی برای افق 20 ساله با برشهای 5 ساله تهیه و به سمت آموزش مهارت های لازم سوق داده شود تأثیر آن را به مرور شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه بررسی فرصت های شغلی محدود به یک یا 2 هفته نیست اظهار داشت: پس از بررسی دقیق در استان گیلان با توجه به ظرفیت ها و توانمندیهای موجود و مورد نیاز برای آینده، می توان نتیجهی بررسی ها را به وزارت علوم ارائه کرد تا براساس نیاز استان رشته های تحصیلی تعیین شود.
رئیس شورای آموزش و پرورش گفت: امیدواریم در سال 97 در عرصه تعلیم و تربیت که وظیفه اصلی ما است و بر همه امور برتری دارد منشأ اثر باشیم و تحول ایجاد کنیم.