مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبر داد:
توسعه ترانزیت کشور با ایجاد کریدور جدید در بنادر شمالی کشور
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با ارائه پیشنهاد ایجاد کریدور جدید در بنادر شمالی کشور گفت: این کریدور هم میتواند مشکلات حمل و نقل داخلی کشور را پوشش دهد و هم در توسعه ترانزیت کشور نقش بزرگی را ایفا کند.
به گزارش ایلنا از بندر انزلی ، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در بیست و پنجمین نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که با حضور مدیرعامل و معاونان این سازمان و فعالان بخش خصوصی در محل بنادر و دریانوردی برگزار شد با ارائه پیشنهاد ایجاد کریدور جدید در بنادر شمالی کشور گفت: این کریدور هم میتواند مشکلات حمل و نقل داخلی کشور را پوشش دهد و هم در توسعه ترانزیت کشور نقش بزرگی را ایفا کند.
حسین چراغی با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری حدود دو هزار میلیارد دلار است که فقط ۱۰ درصد آن مربوط به بخش حمل و نقل است، گفت: بنابراین رقابت شدیدی بین کشورهای مختلف وجود دارد و هر یک سعی میکنند با کاهش زمان انتقال، کاهش هزینههای حمل و ایجاد سیستمها و تکنولوژیهای جدید گوی رقابت را از دست رقیبان بربایند.
وی با اشاره به ضروت تبدیل فرصتهای بالقوه به بالفعل گفت: اگر بخواهیم فرصتهای موجود در بازار را به ارزش اقتصادی تبدیل کنیم، باید نیازهای بازار را بشناسیم و به آن پاسخ مناسبی بدهیم تا منتج به ایده کسب و کار شود.
چراغی افزود:البته در قاره آسیا این شرایط سختتر است و سیستمهای حمل و نقل کشور برای ورود به بازار رقابت، توسعه و کسب درآمد بیشتر باید بازنگری و ایدههای جدیدی داشته باشند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: ما در بنادر شمالی که بندر انزلی، آستارا و امیرآباد هستند با مشکل کمبود بار مواجه هستیم. آنچنانکه از سال ۹۳ تا ۱۱ ماهه سال ۹۵ حجم بار ما بسیار پایین آمده است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۳، ۷ میلیون تن بار،در سال ۹۴، ۶,۵ میلیون تن و در ۱۱ماهه سال ۹۵ پنج میلیون تن بار در بنادر شمالی کشور جابهجا شده است،گفت:در واقع، کل بازار بنادر شمالی، منفی شش درصد کاهش بار داشته است و تنها بندر انزلی روند مثبتی را تجربه کرده و این وضعیت برای بنادر شمالی کشور بسیار نگران کننده است.
چراغی در خصوص راهکار حل این مشکل و پر کردن ظرفیتهای خالی بنادر شمالی تصریح کرد: ما باید رویکرد خود را از منطقه ای به فرامنطقه ای تغییر داده تا بتوانیم بخشی از ظرفیتهای خود را پوشش دهیم. ما باید از فرصتهایی که در کریدورهای شمال خزر از مسیر چین تا اروپا ایجاد شده است استفاده کنیم و آنها را به سمت ایران هدایت کنیم.
وی با تاکید بر ظرفیت خالی بنادر شمالی کشور توضیح داد: در شرایط فعلی قبل از اینکه به توسعه نهایی برسیم، ۲۲ میلیون تن ظرفیت خالی داریم و اگر طرحهای توسعه محقق شود، ۵۰ میلیون تن ظرفیت خالی خواهیم داشت.