خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت خبر داد:

4 ایستگاه تراموا در رشت احداث می‌شود/ ساماندهی رودخانه‌ها در اولویت قرار گرفت

4  ایستگاه تراموا در رشت احداث می‌شود/ ساماندهی رودخانه‌ها در اولویت قرار گرفت
کد خبر : ۳۷۲۶۴۵

نشست مدیر دفتر سرمای‌ گذاری شهرداری‌رشت با نماینده شرکت مترو پل ترکیه برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، در این نشست بابایی نماینده شرکت متروپل ترکیه، متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت و مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت حضور داشتند.

ابتدای این جلسه عاشوری به فرصت های سرمایه‌گذاری مدنظر شهرداری رشت اشاره کرد و رفع آلایندگی‌های رودخانه‌ها و آزادسازی حرائم، راه‌اندازی تراموا، باغ‌هنر و طبیعت لاکان، باغ تالار زربافی، آزادسازی اراضی و گردشگری سلامت و تالاب عینک را از اولویت‌های شهرداری  دانست.

مدیر دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت با بیان اینکه رودخانه در تمام شهرهای دنیا فرصت است اما در رشت تبدیل به تهدید شده، افزود: موارد آلایندگی رودخانه‌ها شناسایی و در دستور کار سال گذشته و سال‌جاری شهرداری رشت قرار گرفته‌اند. درباره آزادسازی حرائم نیز ۵۰ درصد آزادسازی صورت گرفته و ادامه فرایند آزادسازی در اولویت کارهای شهرداری قرار گرفته است. هرکدام از این دو رودخانه به ۶ ناحیه تقسیم شده‌اند و در نیمی از این نواحی نیاز به تعریف کاربری‌های ارزش‌افزا وجود دارد تا تراز مالی پروژه مثبت شود. این یکی از پروژه‌های کلان ما به شمار می‌رود و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه وجود دارد. 

عاشوری در ادامه باغ هنر و طبیعت لاکان را یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: شهرداری رشت موافقت‌های استانی در این خصوص را گرفته است. در سطح منطقه‌ای باغ لاکان به متراژ تقریبی ۴۵۰ تا ۴۷۰ هکتار که از اراضی جنگلی جنوب شهر به شمار می‌رود و با توجه به اینکه منابع طبیعی، اراضی جنگلی در محدوده‌شهری را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد، شهرداری‌رشت این اراضی را در اختیار  خواهد گرفت که ۷۰ درصد کاملاً حفاظت‌شده، ۲۰ درصد مداخله غیر مستقیم و دسترسی‌ها و کاربری‌های سبک است و ۱۰ درصد آن امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد. سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها عملا در تخصص کشورهای اروپایی است و طرح بسته‌ای ارائه نخواهد شد و در مرحله دریافت نظرات و ایده‌ها قرار دارد. سود تجمعی در مطالعات اولیه منفی است اما با توجه به اینکه بخشی از زیرساخت‌ها و هزینه‌های اولیه را شهرداری تقبل خواهد کرد. در مجموع برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی خواهد داشت. 

مدیر دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت با اعلام اینکه حمل و نقل انبوه‌بر را در دستور کار قرار داده‌ایم، تصریح کرد: مطالعات اولیه تراموا در قالب ۴ فاز با برنامه زمان‌بندی در قالب مطالعات فرصت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تراموا کالایی عمومی است و معمولا کالاهای عمومی سوداوری بالایی ندارند. ما ۴ ایستگاه TOD را برای بحث تراموا در نظر گرفته‌ایم که بتوانند تراز مالی پروژه را مثبت کنند. فاز اول این پروژه ۱۷۵۰ کیلومتر، فاز دوم ۶۵۰۰ کیلومتر، فاز سوم ۶۷۰ کیلومتر و فاز چهارم ۲۱۰۰ کیلومتر است و در مجموع براوردی در حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان شده و درخصوص خط ۵۶۰ میلیارد تومان است. رقم مجموع با در نظر گرفتن تملک در قسمت کوچکی از محدوده تراموا، حذف پارک حاشیه‌ای و اصلاح هندسی و سایر موارد دیده شده است. این پروژه مصوبه شورای‌شهر و سایر مصوبه های لازم را دارد و در مرحله مذاکره با سرمایه‌گذاران است.

متین عاشوری حال تالاب‌عینک رشت را همانند حال رودخانه‌های شهر ناخوش دانست و اظهار کرد: در حوزه گردشگری و سلامت، رشت تالابی با پهنه آبی ۳۰ هکتار در داخل محدوده‌شهری دارد. در ایده‌ای که ما برای تالاب‌ عینک در نظر گرفته‌ایم، از تجربیات کشورهای مختلف استفاده کرده‌ایم و پیشنهاد را به سمت پهنه آبی برده‌ایم. پهنه آبی عینک یک فرصت گردشگری محسوب می‌شود و سه کپسول برای آن در نظر گرفتیم. یک کپسول رستوران، یک کپسول برای اقامت و یک کپسول را با رویکرد موزه در نظر گرفته‌ایم. 

مدیر دفتر سرمایه‌گذاری شهرداری رشت باغ تالار زربافی در محدوده‌شهر با متراژ تقریبی ۶ هکتار را از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانست و گفت: ۲۵۰۰۰ متر زمین‌های مجاور محدوده از سوی شهرداری برای مجموعه هتل، باغ تالار و رستوران در نظر گرفته شده و هزینه ساخت چیزی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و IRR آن کمی بیش از ۶۰ درصد خواهد بود.

عاشوری همچنین اشاره‌ای به مبحث بازگشایی مسیر داشت و تاکید کرد:  امتیازاتی مثل ساخت مجتمع‌های تجاری در آن محدوده در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت و در حال حاضر پس از بررسی‌های صورت گرفته مسیری به طول ۱۱ کیلومتر و عرض ۹۰ متر در دستور کار شهرداری قرار گرفته و با توجه به اینکه در بیش از نیمی از این مسیر طرح تفصیلی ابلاغ نشده امکان بررسی پیشنهادهای ویژه نیز وجود دارد.

بابایی نماینده متروپل ترکیه نیز به بیان پیشینه‌ای از شرکت متروپل پرداخت و گفت: برخی از این فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی چشم‌نواز است و جذابیت دارد. 

وی با بیان اینکه شرکت متروپل با شهرداری‌های دیگری در ایران از جمله ارومیه و تبریز نیز قراردادهایی منعقد کرده و همکاری داشته، افزود: ما آمادگی انجام این پروژه‌ها را داریم. سرمایه‌گذار تنها در نقش مجری ورود می‌کند و حق‌فروش یا واگذاری به غیر نخواهد داشت و شهرداری دارای اختیارات بیشتری خواهد بود.

بابایی با بیان اینکه برخی شهرداری‌ها وام‌هایی با درصد سود بالا دریافت می‌کنند، گفت: سوددهی پروژه‌های این‌چنینی زمان‌بر خواهد بود و به همین دلیل شهرداری‌ها اگر وام با درصد بالا دریافت کنند در بازپرداخت آن دچار مشکل می‌شوند.

مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت نیز در ادامه بر موضوع گردشگری و سلامت تاکید کرد و گفت: رشت پس از تهران رتبه‌دوم را از لحاظ تعداد پزشک متخصص داراست و با توجه به اینکه در حاشیه خزر در این حوزه ضعف‌هایی وجود دارد پتانسیل‌ها و فرصت‌هایی برای مطالعات دهکده سلامت وجود دارد و فرصت گردشگری سلامتی سلامت برای ما فراهم است. ضمن آن‌که گیلان از لحاظ هزینه درمانی به مراتب پایین‌تر از کشورهای حاشیه خزر است. 

در پایان تفاهم‌نامه همکاری در زمینه علاقمندی‌ها و تبادل‌اطلاعات و تصمیم‌گیری درخصوص پروژه‌ها به امضا رسید. 

عاشوری در این جلسه پروژه‌های قابل طرح را در دو گروه خرد و کلان تقسیم کرد و از میان آنها مبحث تراموا و ساماندهی رودخانه‌ها را از اولویت‌های اصلی شهرداری برشمرد و این دو پروژه را به همراه باغ هنر و طبیعت لاکان به عنوان پروژه‌های کلان قابل طرح اعلام کرد. 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز