معاون استاندار گلستان:
خط آهن اینچه برون - ترکمنستان به زودی به بهرهبرداری میرسد
معاون برنامهریزی و اشتغال استاندار گلستان درباره آخرین وضع راه آهن اینچه برون - ترکمنستان گفت: تلاش شبانه روزی برای بهره برداری از خط آهن اینچه برون - ترکمنستان در حال انجام است.
معاون برنامهریزی و اشتغال استاندار گلستان درباره آخرین وضع راه آهن اینچه برون - ترکمنستان گفت: تلاش شبانه روزی برای بهره برداری از خط آهن اینچه برون - ترکمنستان در حال انجام است.
به گزارش ایلنا گرگان، علی مرگدری اظهار کرد: مذاکراتی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده، علاوه بر تیم اجرایی که در منطقه فعال است دو گروه دیگر نیز فعال شدهاند تا با سرعت هر چه بیشتر این پروژه اجرایی شود.
به گفته او، تمام تلاشها، بر این است که این پروژه با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح شود اما هرگونه پیش بینی درباره زمان افتتاح این خط آهن گمانه زنی است و نمیتوان تاریخ دقیقی را مشخص کرد.
او با بیان اینکه دوستانی از سر دلسوزی و خیرخواهی و با هدف آسودگی خاطر مردم زمانهایی را برای افتتاح این پروژه اعلام میکنند، گفت: بنده به عنوان مسؤول مستقیم این خط آهن، زمان مشخصی را نمیتوانم اعلام کنم اما تأکید میکنم که ما و کشورهای همسایه بدلیل استراتژیک بودن این کریدور به شدت تلاش میکنیم در زمان بهره برداری تسریع شود.
مرگدری درباره ایستگاه تغییر بوژی و امکان استقرار آن در اینچه برون و خاک ایران، گفت: این ایستگاه در هر دو کشور وجود خواهد داشت، کشور ترکمنستان این ایستگاه را در ۳۰ کیلومتری خاک خود ایجاد کرده و ما نیز طبق تعهدات وزارت راه و شهرسازی ایجاد خواهیم کرد.
مرگدری با بیان اینکه طبق آخرین مطالعات و بررسیهای انجام شده سیستمهای مدرنی وجود دارد که میتوان به جای ایستگاه تغییر بوژی از آن استفاده کرد، افزود: ایستگاه تغییر بوژی برای بارهای بالای یک میلیون تن ضروری و مقرون به صرفه است و ما به وزارت راه و شهرسازی این اجازه را دادیم که پس از بهره برداری و تا زمان رسیدن به رقم یک میلیون تن باربری، این ایستگاه را ایجاد کنند.
طول خط راهآهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، حدود ۹۱۰ کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بینالمللی معتقد هستند که با راهاندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بینالمللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته میشود.
حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقیمانده در خاک قزاقستان واقع است و با راهاندازی خط راهآهن مذکور که راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده میشود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانهروز و هزینههای بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت و در مجموع، سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن کالا از مسیر ریلی مذکور جا به جا خواهد شد.