خبرگزاری کار ایران

نماینده هیئت داوران جشنواره تئاتر گلستان:

بی‎هویتی یک اثر هنری در فقدان خلاقیت است

بی‎هویتی یک اثر هنری در فقدان خلاقیت است
کد خبر : ۱۰۹۰۱۲

ابتر ماندن‎ها در داستان و اجرا، ناپختگی در دراماتیکه کردن یک اثر، نرسیدن‎ها به اوج در اجرا، بی‎تفاوتی‎ها در اجرا در کنار فاصله افتادن‎ها بین نسل طلایی تئاتر گرگان و نسل جوان امروز و بیگانگی در دیالوگ گروه‎ها و استفاده از تجربیات یکدیگر در این جشنواره نگران‎کننده بود.

ایلنا - گرگان: نماینده هیئت داوران جشنواره تئاتر گلستان دو واژه «خلاقیت» و «انگیزه» را گمشده‎های اصلی جزایر فکری و احساسی هنرمندان تئاتر استان یاد کرد و گفت: ۸۰ درصد آثار این سرزمینِ ریشه‎دار من بمیرم‎های زندگی بود نه فرهنگ و هویت.
به گزارش ایلنا از گرگان؛ حسن عابدی در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان با ارائه برخی نقاط ضعف آثار به قرائت بیانیه هیئت داوران پرداخت و اظهار داشت: ابتر ماندن‎ها در داستان و اجرا، ناپختگی در دراماتیکه کردن یک اثر، نرسیدن‎ها به اوج در اجرا، بی‎تفاوتی‎ها در اجرا در کنار فاصله افتادن‎ها بین نسل طلایی تئاتر گرگان و نسل جوان امروز و بیگانگی در دیالوگ گروه‎ها و استفاده از تجربیات یکدیگر در این جشنواره نگران‎کننده بود.

وی با بیان اینکه یکی از گمشده‎های اصلی هنرمندان این جشنواره واژه خلاقیت بود، تصریح کرد: سختی کشیدیم برای صید این دُرّ گران‌بهای هنر که اصلا نبودنش بی‎هویتی یک اثر هنری است، اندک چیزی یافتیم که هیئت داوران را خیلی راضی نکرد.

نماینده هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان افزود: آنچه دیدیم روایت بود و سادگی روایت و در عین حال بیان غیرهنری داستان آنهم عاری از نگاه متفاوت و رسیدن به فکر سوم؛ آنچه شنیدیم حرف‎های معمولی و همه روزه آدم‎های اطراف بود و دغدغه‎های تکراری و پیش پا افتاده به‌ویژه در حوزه زناشویی که کمتر تلاشی برای «دگر دیدن» و «خلاقانه بیان کردن» شده بود.

عابدی تاکید کرد: در این سرزمین ریشه‎دار آیا ریشه ۸۰ درصد آثار باید من بمیرم‎های زندگی باشد؟ یا فرهنگ، اصالت، تاریخ، هویت و افسانه‎های دفن شده در دل‎های گُرگرفته که فرهیخته‎ای می‎خواهد برای جان‎بخشی و بازآفرینی آن.

وی انگیزه و چرایی را از دیگر عناصر گمشده هنرمندان جشنواره تئاتر گلستان عنوان کرد و یادآور شد: انگیزه و چرایی باید جلوی هر تصمیم و اتفاق نمایشی قرار بگیرد که در این صورت همه چیز هدفمند خواهد بود از چرایی برداشتن یک لیوان تا حرکت بازیگر و از چرایی چیدمان صحنه تا نوشتن تک‎تک واژه‎های یک متن که در صورت نبودن آن، ما به یک بی‎منطقی و صرفا بیانی ساده می‎رسیم.

نماینده هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر گلستان ابراز امیدواری کرد تئاتر گرگان و گلستان به حرمت همین نام و شهرت دیرین نقش‎آفرین باشد چراکه آثار ارائه شده به گونه‎ای نبود که هیئت داوران را به معرفی یک یا دو اثر به جشنواره منطقه‎ای ترغیب کند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز