ایلنا گزارش میدهد؛
روایتی از مرگ کارگر ایرانایر در هنگام کار / اگر درمانگاه وجود داشت شاید رجبی زنده میماند
«آقای رجبی دور از چشم دیگران دچار حادثه شد اما وقتی همکارنش برای کمک به وی با درمانگاه تماس گرفتند متوجه شدند که تنها امکانات امدادی موجود یک دستگاه آمبولانس به همراه راننده است و در درمانگاه هیچ نیروی متخصصی برای معاینه و سپس انتقال آقای رجبی به بیمارستان وجود ندارد.»
مرگ یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما) بر اثر حمله قلبی در محل کار، روشنگر یکی از مصائب خاموش کارگران در واحدهای تولیدی خدماتی فاقد مراکز بهداشتی و درمانی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ماه گذشته یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما) دچار حمله قلبی شد اما به دلیل غیر فعال بودن درمانگاه مستقر در فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست داد.
منابع خبری ایلنا در شرکت هواپیمایی هما میگویند در بعد از ظهر روز پنجشنبه ششم آذرماه سال جاری «مجید رجبی» از کارکنان شاغل در قسمت تعمیرات و و نگهداری این شرکت در محل کار خود براثر حمله قلبی جانش را از دست داده است.
به گفته این منابع خبری، حادثه منجر به فوت آقای رجبی در روزهایی اتفاق افتاده است که فعالیت درمانگاه شرکت هما در راستای سیاستهای صرفهجویانه مدیریت این شرکت متوقف شده بود.
براساس این اطلاعات در سال ۹۰ مدیریت وقت هما تصمیم گرفته بود تا در راستای کاهش هزینهها فعالیت شیفت شب درمانگاه شبانه روزی شرکت هما را متوقف کند اما در ادامه اجرای همین سیاستها بار دیگر در تاریخ ۱۱ آبان ماه سال جاری بر اساس تصمیم جدیدی که برای محدود شدن فعالیت درمانگاه هما گرفته شده است این بار فعالیت گردشی درمانگاه در روزهای تعطیلی و آخر هفته متوقف شد و برای روزهای معمولی نیز رویه کار از دو شیفت کاری صبح و عصر به فعالیت ستادی صبح تا عصر تغییر کرد.
منتقدان این اقدام بایادآوری اینکه رویه اخیر فعالیت درمانگاه تا روز ۲۰ آذرماه سال جاری ادامه داشته است، افزودند: بعد از حادثه فوت آقای رجبی مدیریت تصمیم گرفت تا فعالیت درمانگاه را به همان وضعیت شبانه روزی که تا قبل از سال ۹۰ اداره میشد بازگرداند.
به گفته این کارگران، تصمیم به محدود شدن فعالیت درمانگاه هما در حالی صورت گرفته است که به دلیل تردد شبانه روزی مسافران پروازهای شرکت هواپیمایی هما همواره بخش قابل توجهی از کارکنان این شرکت هواپیمایی در مجموعه فرودگاه مهرآباد تهران مستقرند و بنابراین درمانگاه این شرکت باید برای رسیدگی به حوادثاحتمالی بصورت مستمر فعال باشد.
این کارگران در تشریح چگونگی نیمه فعال بودن درمانگاه در بازه زمانی یاد شده افزودند: آقای رجبی دور از چشم دیگران دچار حادثه شد اما وقتی همکارنش برای کمک به وی با درمانگاه تماس گرفتند متوجه شدند که تنها امکانات امدادی موجود یک دستگاه آمبولانس به همراه راننده است و در درمانگاه هیچ نیروی متخصصی برای معاینه و سپس انتقال آقای رجبی به بیمارستان وجود ندارد.
در همین رابطه یکی از اعضای خانواده مرحوم رجبی در گفتگو با ایلنا با تایید این خبر در تشریح این حادثه افزود: مرحوم رجبی به وسیله آمبولانس به بیمارستان آزادی منتقل شد اما آنطور که ما شنیدیم زمانی که همکارانش از وضعیت وی مطلع میشوند هیچ امکانات درمانی اولیهای وجود نداشته است، حتی یک پزشک یا فرد مطلع به علوم پزشکی برای معاینه بالینی وی نبود.
این عضو خانواده رجبی با یادآوری اینکه مرحوم رجبی به دلیل شرکت در جنگ تحمیلی از ناحیه ریه دچار آسیب شده بود و در سالهای اخیر عوارض این آسیب جسمانی برای وی مشکلات قلبی ایجاد کرده بود گفت: هرچند بعد از این حادثه مدیریت هما با پرداخت کمکهای علی الحساب مالی به برگزاری مراسم ترحیم کمک کرده است اما واقعیت این است که اگر در زمان حادثه درمانگاه شرکت هما فعال بود شاید اکنون آقای رجبی در قید حیات بود و میتوانست تا مهرماه سال جاری از مزایای بازنشستگی خود استفاده کند.