کارشناس مسئول آموزش فنی و حرفهای مدیریت آموزش و پرورش کاشان:
انسان محور توسعه پایدار است
پنجمین شاخص توسعه کشورها از نظر سازمان یونسکو، نسبت ثبت نام در هنرستان های فنی و حرفه ای و آشنایی دانش آموزان با مهارتهای حرفه ای است
کارشناس مسوول آموزش فنی و حرفهای مدیریت آموزش و پرروش کاشان گفت: پنجمین شاخص توسعه کشورها از نظر سازمان یونسکو، نسبت ثبت نام در هنرستانهای فنی و حرفهای و آشنایی دانش آموزان با مهارتهای حرفهای است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «محسن عباسزاده» در آیین گشایش نمایشگاه دست ساختههای هنرستان دخترانه کتابچی کاشان افزود: انسان محور توسعه پایدار است و توسعه یعنی بهبود شرایط زندگی انسان که اولین عنصر آن آموزش و تربیت نیروی ماهر فنی و حرفهای است.
وی اظهار داشت: در نظام آموزشی، ملاکهای هدایت تحصیلی موفقیت آمیز نبوده است و ۶۰ تا ۸۰ درصد دانش آموزان از توصیه مشاوران در انتاخاب رشته پیروی نکردهاند و نتیجه این بیتوجهی، انبوه تحصیل کردگان جویای کار در جامعه شده است.
وی تاکید کرد: ۴۸ درصد دانش آموزان، از رشته انتخابی خود ناراضی هستند چرا که آنها و خانوادههایشان، اطلاعات کافی از هدایت تحصیلی و رشتههای درسی ندارند و ضوابط هدایت تحصیلی با نیازها و امکانات جامعه هماهنگ نیستند.
وی گفت: بر اساس مدارک، ۴۵ درصد دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی، به رشته خود علاقمند نیستند و این درحالی است که مدیران و مشاوران اعتقاد دارند، نمرات درسی بیش از هر عامل دیگری در هدایت تحصیلی نقش دارد.
به گفته وی، ۹۰ درصد دانش آموزان دبیرستان، مایل هستند تا وارد دانشگاه شوند ولی ۲۰ درصد دانشجویان دانشگاهها، بعد از قبولی ترک تحصیل کردهاند و ۷۳ درصد از دانشجویان علاقمند به رشته خود نیستند.
کارشناس مسوول آموزش فنی و حرفهای مدیریت آموزش و پرروش کاشان افزود: در حالی که ۷۰ درصد جویندگان کار، فاقد مهارتهای لازم هستند، قریب ۷۰ درصد از فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفهای، وارد بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی خود شدهاند.
عباسزاده اظهار داشت: افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، تقویت روحیه کارآفرینی، ارتقای نرخ بهره وری، و افازیش ثروت ملی همراه با کاهش فقر و نابرابری از جمله مزایای توسعه هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش است.