مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تشریح کرد:
کدام گروه از متقاضیان بیمه بیکاری به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند؟/ از ظرفیت کاریابیها در صورت اتصال به سامانه ثبت احوال استفاده میشود
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، گفت: اگر کاریابیها بتوانند به سامانه ثبت احوال کشور متصل شوند و کار احراز هویت را انجام دهند، میتوانیم از ظرفیتهای آنها در کنار دفاتر پیشخوان استفاده کنیم.
مسعود بابایی (مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد آخرین اقداماتی که برای ثبت نام متقاضیان بیمه بیکاری انجام شده است، گفت: «پرونده متقاضیان بیمه بیکاری که از ۱ اسفند سال گذشته بر اثر شیوع کرونا بیکار شدند، در حال پایان یافتن است اما یکسری از افراد وجود دارند که از ۱ اسفند تاکنون به همین دلیل بیکار هستتد و یا اینکه از ۱ خرداد بیکار شدهاند.»
وی افزود: «این دست افراد باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. پس از مراجعه و ثبت درخواست، افراد از طریق پیامک، کد کاربری و رمز عبور دریافت میکنند. تنها افرادی میتوانند این پیامک دریافت کنند که سیم کارت داخل تلفن همراه به نامشان باشد. آنها سپس باید با نام کاربری و رمز عبوری که دریافت میکنند، وارد سامانه www.prkar.mcls.gov.ir شوند و مدارک خود را بارگذاری کنند.»
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از آنجا که ممکن است که این افراد بسته به سابقه بیمهپردازی خود حتی تا ۵۰ ماه مقرری بیکاری دریافت کنند، وارد کردن مدارک الزامی است، گفت: «این در شرایطی است که برای آن دسته از افراد که از ۱ اسفند بیکار شدند، پرداخت حق بیمه در دی ۹۸ معیار پرداخت مقرری بیکاری از اسفند تا اردیبهشت قرار گرفت.»
بابایی با بیان اینکه استفاده از سامانه جامع روابط کار در بستر وب، با توجه به مشکلاتی که اینترنت در ایران دارد، مشکلاتی هم ایجاد میکند، گفت: «با این حال استفاده از این فضا و تشویق افراد به بارگذاری مدارک از طریق کاریابیها، اینترنت خانگی، کافینتها و... که از طریق سامانه جامع روابط کار انجام میشود، بازگذاری مدارک را از مسیرهای متفاوتی ممکن میکند. تا پیش از راه اندازی سامانه جامع روابط کار، تنها کاریابیها میتوانستند مدارک را بازگذاری کنند که این برای آنها انحصار ایجاد میکرد؛ اما حالا این انحصار شکسته شده است.»
وی افزود: «از این به بعد متقاضیان بیمه بیکاری با استفاده از اینترنت از هر نقطهای که کیفیت قابل قبولی در دسترسی به اینترنت داشته باشد، میتوانند مدارک خود را بارگذاری کنند اما افرادی که از ۱ اسفند تاکنون به دلیل آثار اقتصادی کرونا بیکار هستند و همچنین افرادی که از ۱ خرداد بیکار شدهاند، به دفاتر پیشخوان مراجعه میکنند.»
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، افزود: «اگر کاریابی بتوانند به سامانه ثبت احوال کشور متصل شوند و کار احراز هویت را انجام دهند، میتوانیم از ظرفیتهای آنها در کنار دفاتر پیشخوان استفاده کنیم.»
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، ایرادات احتمالی ثبت نام در سامانه روبط کار را به دلیل وجود مشکلاتی زیرساختی در اینترنت کشور رد نکرد؛ اما تاکید کرد: «پیشبینیهای انجام شده از قبیل دریافت کد احراز از طریق دفاتر پیشخوان و آزاد شدن شیوه بارگذاری مدارک، موجب روانسازی کار میشود.»
بابایی در مورد آخرین وضعیت اصلاح مدارک آن دسته از متقاضیان بیمه بیکاری که اطلاعات خود را به صورت مخدوش یا اشتباه وارد سامانه جامع روابط کار کردهاند، گفت: «۹ هزار نفر شماره حساب بانکیشان را اشتباه وارد کرده بودند، یا اعدادی را وارد کرده بودند که با شماره شبای بانکیشان همخوان نبود. خزانهداری کل، این ۹ هزار نفر را به سازمان تامین اجتماعی عودت داد و پیامکها برای آنها ارسال شد. آنها برای اصلاح شماره حساب خود، فرصتی داشتند که این فرصت به پایان رسیده است.»
وی افزود: «در کل، تا ۲۱ مرداد اصلاحات اطلاعات ۶۰ هزار نفر برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد. در ابتدای کار هم ۱۵ هزار نفر به جای وارد کردن اطلاعات خود در سامانه جامع روابط کار به کاریابیها، مراجعه کردند که به اینها مجدد، پیامک ارسال شد تا بار دیگر وارد این سامانه شوند و اطلاعات خود را بازگذاری کنند.»