رئیس اتحادیه صیادی کل کشور اعلام کرد:
اول تکلیف شناورهای مجاز را مشخص کنید بعد سراغ غیرمجازها بروید
به دنبال مشکلاتی که گرانی بنزین برای صیادان به وجود آورد، یک مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که قایقهای غیرمجاز باید ثبت شوند تا تامین سوخت آنها در دستور کار قرار گیرد. این در حالی است که هنوز تکلیف سوخت قایقهای مجاز مشخص نشده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالیکه از حدود ۱۲ هزار قایق و شناور مجاز فعال در حوزه صیادی حداقل هشت هزار فروند از بنزین استفاده میکنند، متعاقب گرانی بنزین، سهمیهای برای صیادان در نظر گرفته نشد. با گذشت نزدیک به سه هفته از اعلام نرخ جدید بنزین اتحادیههای صیادی در حال رایزنی برای دریافت بنزین سهمیهای هستند. اما پیگیریهای آنها تاکنون نتیجهای نداده و نه سهمیهای مشخص شده و نه زمانی برای تحویل بنزین اعلام شده است. در این شرایط یک مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی از فرآیند تامین سوخت شناورهای غیرمجاز سخن گفته است.
حسین عباس نژاد (معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی) عنوان کرد: تنها مانعی که پیشِ روی این اقدام قرار دارد عدم ثبت قانونی بخش عمدهای از این قایقهاست. با ثبت قانونی قایقهای موتوری و رفع این مانع قانونی و ضروری، سازمان بنادر و دریانوردی تلاش مضاعفی را برای تامین سوخت یارانهای این قایقها از طریق مذاکره با دستگاههای ذیربط از جمله وزارت نفت، ستاد تنظیم بازار، استانداریها و... صورت خواهد داد تا هرچه زودتر این سوخت به دست مصرف کنندگان برسد.
یعقوب دوجی (رئیس اتحادیه صیادی کل کشور) در گفتگو با ایلنا عنوان کرد: ابتدا باید تکلیف تامین سوخت شناورهای مجاز مشخص شود و بعد به سراغ غیرمجازها برویم و برای تامین سوخت آنها فرآیند تعریف کنیم.
او ادامه داد: قایقهای صیادان در سواحل لنگر انداخته و به دریا نمیروند، چراکه صیادان بنزین ندارند. ابتدا باید فکری به حال شناورهای مجاز که تعدادشان کم نیست، کرد.
رئیس اتحادیه صیادی کل کشور با بیان اینکه قبلا هم بارها به فعالیت قایقهای غیرمجاز اعتراض کردهایم، گفت: این درست است که باید این قایقها ثبت شده و در صورتی که استانداردهای لازم را داشته باشند مجاز به فعالیت شوند، اما باید توجه کرد که نباید شرایط به گونهای پیش رود که دریا تخریب شود.