عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی:
تامین اجتماعی پاسخگوی مطالبات صنفی کارگران نیست
عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی میگوید به استناد ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی بدهیکارفرما نباید باعث مسدود شدن روند ارائه خدمات بیمهای و درمانی به کارگران بیمه شده بشود.
«اولیا علی بیگی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: برابر این ماده قانونی چناچه کارفرمایی در مقابل سازمان تامین اجتماعی بدحسابی کند، وظیفه وصول مطالبات برعهده سازمان تامین اجتماعی است اما نباید این ماجرا روند ارائه خدمات به کارگران بیمه شده را مخدوش کند.
وی افزود: با این حال میشنویم که به تشخیص مسئولان سازمان تامین اجتماعی در نقاط مختلف کشور ارائه خدمات بیمهای و درمانی به کارگران شاغل و بازنشسته که کارفرمایان آنها بدحسابی کردهاند قطع شدهاست.
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: این اتفاق چه در مورد تمدید نشدن دفترچه بیمه، صدور احاکم بازنشستگی و برقرار مستمری کارگران شاغل و بازنشسته افتاده است و به عنوان نمونه کم نیستند کارگرانی که با وجود داشتن سابقه بالای فعالیت در مشاغل سخت وزیان آور همچنان نمیتوانند بازنشسته شوند.
وی افزود: از قرار معلوم این گروه از کارگران به دلیل پرداخت نشدن هزینه اضافی که باید طبق قانون توسط کارفرمایان صاحب مشاغل سخت و زیان آور پرداخت شود با مشکل بازنشستگی روبرو هستند.
علیبیگی گفت: درست است که سازمان تامین اجتماعی سازمانی بیمهگر است و باید نسبت به تامین و حفط منابع مالی خود حساسیت به خرج بدهد اما مدیران و مسئولان این سازمان تامین اجتماعی نباید تعهدات قانونی خود را فراموش کنند
وی خاطر نشان کرد: در قانون هرچه درباره بازنشستگی مشاغل سخت و زیانآور آمده باید به آن عمل شود و درباره بدهی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی ربطی به بازنشستگی کارگر و برقراری حقوق او ندارد کارگر نباید تاوان سهلانگاری کارفرما را بپردازد
علی بیگی درباره بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و میزان پرداخت ۴ درصد توسط کارفرما میگوید: زمانی که کارگری به زمان بازنشستگی و ترک کار میرسد سازمان تامین اجتماعی نمیبایست از کارگر گروکشی کند و به دلیل نپرداختن مبلغ ۴ درصد توسط کارفرما، کارگر را بازنشسته اعلام نکند و حقوق او را نپردازد.
. وی تاکید کرد: با توجه به قوانین سازمان تامین اجتماعی، اگر کارفرما به صندوق بدهکار باشد، میتوان به اذن محاکم قضایی مستقیماً از حسابهای کارفرما، مبلغ بدهی را برداشت کرد و حقوق کارگر را برقرار نمود.
این فعال کارگری افزود: کارگری که ۲۰ سال مشاغل سخت و زیانآور را پشت سر گذاشته نباید زمان ترک کار حق و حقوقش نادیده گرفته شود و از آنجایی که منابع صندوق سازمان تامین اجتماعی دسترنج بیمه شدگان است هنگام مراجعه کارگران به سازمان باید تکریم ارباب رجوع صورت گیرد نه اینکه فقط شعار داده شود.
علی بیگی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی براساس نص صریح قانون یک سازمان عمومی غیر دولتی است که منابع آن حاصل از دسترنج کارگران است و منابع صندوق بیمه تامین اجتماعی از میزان حق بیمه که ماهانه ۲۷ درصد از دستمزد کارگر کسر میشود، تامین میشود.
وی گفت: صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی، کارگران و کارآفرینان هستند و طبیعتاً سازمان تامین اجتماعی باید در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای کلان خود کارگران و کارآفرینان را نیز مشارکت دهد.
علی بیگی گفت: سازمان نه تنها در تصمیمگیریهای خود شرکای اجتماعی خود را دخالت نمیدهد بلکه پاسخگوی حداقل کارگران و تشکلهای کارگری نیز نیست و عدم پاسخگویی به تشکلهای کارگری در حال نهادینه شدن در این سازمان است.
وی گفت: به عنوان نمونه برگه درخواست ازکارافتادگی کارگری که به دلیل مشکل حاد کلیوی دیگر قادر به ادامه فعالیت نیست بعد از یک ماه از ارسال به معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی هنوز پاسخی به آن داده نشده است.
علی بیگی گفت: بارها برای رسیدگی به مشکل این کارگر بارها با مشاور معاونت فنی درآمد تماس گرفته شده است که تا این لحظه حتی پاسخی مبنی بر قانونی یا غیر قانونی بودن درخواست مطرح شده دریافت نشده است.
علی بیگی تاکید کرد: به سازمان تامین اجتماعی باید یادآوری کرد که برخلاف اینکه مدیرعامل سازمان و هیات مدیره سازمان تلاشهای خوبی دارند متاسفانه معاونتهای این سازمان به خصوص معاونت فنی درآمد به خوبی به مشکلات ارباب رجوع رسیدگی نمیکند.
نماینده کارگران در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی افزود: معاونت فنی درآمد بخشی است که بیشترین محل رجوع کارگران است که باید به آنها پاسخگو باشند اما پاسخگویی صحیحی در این بخش نسبت به ارباب رجوع نمیبینیم و متاسفانه وضعیت کنونی به وضعیت ضعیفکشی تبدیل شده است.
علی بیگی گفت: یکی از وظایف تشکلهای صنفی کارگری پیگیری خواستههای صنفی کارگران از سازمان تامین اجتماعی است اما وقتی سازمان تامین اجتماعی حاضر نیست حتی به نمایندگان صنفی کارگری پاسخ بدهد باید نگران نحوه رسیدگی به وضعیت کارگرانی شد که هم اکنون در راهروهای شعب سازمان تامین اجتماعی سرگردان هستند.