خبرگزاری کار ایران

نگرانی کارگران کارخانجات تراورس بتنی اندیمشک از کسر مانده‌ مرخصی‌ها

نگرانی کارگران کارخانجات تراورس بتنی اندیمشک از کسر مانده‌ مرخصی‌ها
کد خبر : ۱۵۴۶۷۵۹

یک منبع کارگری در ابنیه فنی راه‌آهن از نگرانی کارگران کارخانجات تراورس بتنی اندیمشک برای کسر مانده مرخصی‌های استحقاقی آنان از سوی کارفرما خبر داد.

یکی از کارگران کارخانه تراورس بتنی اندیمشک در تماس با خبرنگار ایلنا گفت: از کارگرانی که در واحد کارخانجات بتنی اندیمشک مشغول کار هستند، در ایامی که این واحد به دلیل نبود ادوات کار برای مدتی تعطیل بوده،‌ ۲۶ روز مرخصی ذخیره کسر شد و با ضمیمه به قرارداد جدید (مهر ماه) از کارگران درخواست امضا شده است.

او با بیان اینکه مانده به مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده توسط کارگران گفته می‌شود که در پایان قرارداد سالانه و هنگام محاسبه مانده مرخصی، این امکان برای کارگران فراهم است که بخشی از مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده خود را به سال بعد منتقل کرده یا معادل ریالی آن را به همراه عیدی دریافت کنند، گفت: در روزهای اخیر اصرار کارفرما برای انعقاد قرارداد افزایش یافته است اما کارگران تصمیم گرفته‌اند تا برطرف نشدن موضوع مانده مرخصی‌هایشان، از امضای هر قرارداد جدید خودداری کنند.

به گفته وی؛ مطابق ماده ۶۹ قانون کار، تاریخ استفاده از مرخصی باید با توافق کارگر و کارفرما تعیین شود و همانطور که اگر کارگر بدون اخذ موافقت کارفرما از حضور در محل کار خودداری کند، غیبت محسوب می‌شود، متقابلا اگر کارفرما هم به صورت یکجانبه و به اجبار کارگران را به مرخصی اعزام کند، این کار از مصادیق تعلیق بوده و نباید آن را از مرخصی استحقاقی کارکنان کسر کرد.

این کارگر افزود: مرخصی بایستی از سوی کارگر درخواست شود و از سوی کارفرما به تایید برسد و بالعکس یعنی اگر نظر کارفرما؛ تعطیلی کارگاه با پرداخت حقوق است، باید این کار مورد تایید کارگر باشد و کارفرما نمی‌تواند اجبارا کارگران را وادار به استفاده از مرخصی استحقاقی کند.

به ادعای وی؛ خواسته کارگران عقد قرارداد قانونی اداره کار است و ضمیمه کردن هر خواسته غیر قانونی دیگری خلاف است و اگر کارفرما بخواهد امضای چنین قراردادی را اجباری کند، می‌توان از وی شکایت کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز